صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

ورود توریست از طریقی غیر از دفاتر مسافرتی؛ لطمه به صنعت گردشگری

 جذب گردشگر خارجی به هر منظوری اعم از تاریخی و فرهنگی، طبیعت‌گردی، زیارتی و یا سلامت وظیفه‌ی دفتر خدمات مسافرتی است و ورود غیر به این زمینه، علاوه بر آسیب‌رسانی به سیستم گردشگری، شأن کشور را نیز پایین خواهد آورد.  
  حلقه‌های بسیاری در تشکیل زنجیره‌ی گردشگری شرکت دارند اما سهم هر یک به میزان وظیفه و نقشی که در دایره‌ی گردشگری ایفا می‌کند تفاوت دارد؛ همچنین نتیجه مطلوب هنگامی عاید خواهد شد که هر کدام در جایگاه خود قرار داشته و کار خود را به شکل بهینه انجام دهد. یکی از مواردی که به سیستم گردشگری ضربه می‌زند ورود مسافر خارجی از طریقی غیر از آژانس مسافرتی است.

فرامرز سعیدی عضو انجمن صنفی دفاتر مسافرتی تهران گفت: «این مسأله ابعاد مختلفی دارد؛ از جمله معضلات آن به هم زدن نظم و روال کار است دیگر آن که فعالیت غیرمجاز قابل کنترل نیست و در نهایت به مؤسسه‌های مجاز زیان وارد می‌شود.» وی ادامه داد: «آوردن یک جهانگرد به ایران هزینه زیادی دارد؛ بازاریابی، شرکت در نمایشگاه و چاپ بروشور و طراحی سایت لازم است تا بتوان از طریق یک مؤسسه مسافری را جذب کرد،. وقتی این مسافر آمد تمام ارگان‌های مرتبط، اعم از امور خارجه و اطلاعات تا سازمان میراث و گردشگری مطلع هستند.»

سعیدی گفت: «با این شرایط اگر هم سرویس بدی داده شد، آن شخص می‌تواند به یک مرجع قانونی شکایت کند. از طرف دیگر با ورود مسافر از طریق آژانس دولت مالیات را می‌گیرد، شهرداری عوارض می‌گیرد، به این ترتیب دفتر سهم قانونی خود را به دولت می‌دهد همچنین سبب ایجاد شغل می‌شود. اما مؤسسه غیرمجاز  نه مجوز دارد نه هزینه‌های مربوط را پرداخت می‌کند و از سوی دیگر به دفتر سرمایه‌گذاری مسافرتی ضرر می‌زند. این افراد بسیار زیادند، همان طور که زیر پله‌ای‌ها حج می‌برند سوپرها هم تور کیش و ترکیه و آب گرم. عراقی‌ها بسیاری هستند که از بحرین و کویت مسافر بیمار می‌آورند و هزینه هنگفتی دریافت می‌کنند.»

عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران افزود: «در توریسم سلامت چندین سال است که کویتی‌ها و خانم‌های کویتی برای جراحی‌هایی مانند جراحی زیبایی و یا برای زیارت به ایران می‌آیند اما این مسافران منطقه خلیج فارس اغلب از طریق رابطان عرب زبان وارد می‌شوند.» سعیدی به عنوان نمونه به کشور دبی اشاره کرد: «وقتی کسی قصد سفر به این کشور را دارد باید از طریق یک آژانس و یا یک هتل ویزا بگیرد پس کنترلی صورت می‌گیرد ولی لازم است اتحادیه هتل‌داران اعلام کند که گروه‌های وارد شده به هتل‌ها، از طریق آژانس‌ها ویزا بگیرند.»

وی ادامه داد: «بیمارستان از طریق صحیح بیمار جذب کند. چند وقت پیش ترکیه برای جذب گردشگر سلامت از منطقه خلیج فارس از برخی دفاتر دعوت کرده بود. در آن کشور آژانس‌ها را به بیمارستان‌ها وصل کرده‌اند و ما با این دفاتر ارتباط داریم. هر کس کار خودش را انجام می‌دهد و هر صنفی با هم صنف خود در کشور دیگر ارتباط دارد. با این برنامه بیمار با توجه به نوع درمان به بیمارستان مورد نظر ارجاع  داده می‌شود، تمام تعرفه‌ها نیز مشخص است و در صورتی که بیمار احساس کرد سرش کلاه گذاشته شده می‌تواند از طریق آژانس پیگیری کند.»

سعیدی گفت: «گردشگری یک زنجیره است و مهم این است که روال کار مشخص باشد و سیستم درست کار کند. آژانس سلامت کار کند و از راهنمای کارت‌دار استفاده کند؛ راهنما کار خود را انجام دهد و اقدام به برگزاری تور نکند و آژانس هتل و یا رستورانی را که خوب سرویس نمی‌دهد از زنجیره‌ی کار حذف کند.»


جلیل هریس‌چی عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این رابطه گفت: «مسافرگیری یا جذب گردشگر به‌وسیله دیگران اعم از اشخاص متفرقه، هتل‌ها و یا راهنمایان یکی از مسائلی است که آژانس‌ها با آن مواجه هستند. و متأسفانه مسأله‌ای است که لاجرم باید به وجدان مردم سپرده شود زیرا کاری است که از طریق کارت ویزیت و اینترنت خانه به راحتی انجام می‌شود. معمولاً این جذب مسافر از طریق دوستانی صورت می‌گیرد که پیش از آن در دفاتر کار کرده‌اند؛ از اطلاعات خود استفاده کرده و به جذب مسافر اقدام می‌کنند.»

وی ادامه داد: «وقتی کار از طریق غیر انجام شده و خارج از تعرفه دولتی باشد، قطعاً خیلی از ویژگی‌های لازم را نیز نخواهد داشت. به نظر من هزینه در انتها قرار می‌گیرد و مشکل این نیست که دفتری 5 مسافر را از دست من خارج کرده بلکه موضوع رعایت شأن و شئونات کشور است.»

هریس‌چی توضیح داد: «وقتی فردی علاقه‌مند به دیدن کشور شود، می‌تواند از طریق یک فرد و یا یکی از مجاری متولی حرفه‌ای این امر وارد شود. اما اگر مسأله‌ای از نظر امنیت جانی اتفاق بیافتد و یا نقصی در خدمات فنی و تخصصی باشد فرق خواهد داشت که یک شخص میزبان باشد و یا یک سازمان. اگر به هر دلیلی مسافر به مشکلی برخورد کند سازمان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نظرش را جلب کند اما یک فرد خیر.»

ایرج اخوان عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این باره گفت: «مسافر ورودی دو قسمت است؛ گروه اول اینجا آشنا دارد و اقامتش در خانه دوستان و فامیل خواهد بود پس شرایط جدایی دارد. ولی آن که اینجا آشنایی ندارد گردشگر محسوب می‌شود و اگر از طریق غیر آژانس اقدام کند، ممکن است جایی برود که امنیت و آسایش نیست و مشکل ایجاد شود. اینجا اگر میزبان شخص باشد زیر بار مسؤولیت نمی‌رود ولی آژانس موظف است و مسؤولیت را پذیرفته است.»

اخوان معتقد است: «بهتر است به سفارت‌ها گفته شود مسافر را راهنمایی کنند که به محض ورود، از طریق تورهای داخلی آژانس‌ها و با امنیت و گارانتی آمد و شد، در ایران سفر کند.» وی در توضیح آن گفت: «در سفارت‌ها به مسافران اطلاع داده شود که در سفر با آژانس گارانتی و بیمه هستند. توجه کنیم که در حال حاضر تبلیغات منفی بسیاری درباره‌ی کشورمان هست و پیش آمدن هر مسأله‌ای به این تبلیغات دامن می‌زند.»

اخوان تأکید کرد: «الان مهم است در مقابل تبلیغات خارجی، چیزی که در درون ما است یعنی مهمان‌دوستی مردم‌مان را به دیگران نشان بدهیم. مسافران وقتی با کشور و مردم ما آشنا می‌شوند، آسایش، امنیت و صفای مردم را می‌‌بینند، می‌خواهند بیشتر بمانند و سفر خود را تمدید کنند و این امر برای ما عملی نیست. ما نمی‌توانیم سفر یک گروه 20 نفره را تمدید کنیم.»

وی گفت : «بهتر است در سفارت‌ها یک اتاقی برای کار توریستی اختصاص داده شود، آژانس‌ها حاضر هستند اطلاعات را از طریق بروشور، سی‌دی و یا روش‌های دیگر در اختیار بگذارند.»
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

توریسم، صنعتی با منافع سرشار یا خسارت‌های جبران ناپذیر؟!

  نگاه مطلق به صنعت توریسم به عنوان صنعتی با حداکثر سود اقتصادی در سال های اخیر، به دلیل عوارض منفی آن بر محوطه‌های تاریخی و منابع طبیعی مورد بازنگری قرار گرفته است.
 صنعت توریسم که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان به یکی از منابع اصلی تولید درآمد و سود ناخالص ملی مبدل شده، به دلیل عوارض منفی آن بر محوطه ها ومنابع طبیعی از یک سو و تخریب در سایت های فرهنگی و تاریخی مورد بازنگری قرار گرفته است. اعلام سال تنوع زیستی و شعار توریسم و تنوع زیستی در سال 2010 شاید از جمله موارد این بازنگری است.
تورریسم به عنوان سفر کردن نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر فرهنگی آثار مثبت و منفی بسیاری دارد که بخش های مختلفی را در زمینه های مختلف جامعه و اقتصاد درگیر می کند. بخش هایی که طیف وسیعی از تبلیغات و سرگرمی گرفته تا اقامتگا ها و رستوران ها و آثار طبیعی و تاریخی و فرهنگی را شامل می شود .
 طی سال های اخیر بیشترین توجهات متمرکز بر این مسئله بوده که گویی توریسم صنعتی است که تنها سودآوری مالی دارد و از عوارض منفی آن تا حد زیادی غفلت شده بود. اما اخیرا براثر تشدید روند تخریب منابع طبیعی دربیشتر مقاصد گردشگری،  به تدریج جنبه های منفی و غیر اقتصادی این صنعت گسترده و سوداور آشکار تر شده واکنون بررسی های بیشتر و تجربه سال های اخیر عوارض منفی آن را نه تنها در طبیعت بلکه در محوطه های فرهنگی و میراث جهانی نشان داده که در سال های اخیر توجه کارشناسان بسیاری را به خود جلب کرده است.
 
صنعت توریسم در آغاز و در بسیاری از کشورها وابستگی شدیدی به خرید توسط گردشگران داشت بنابراین توسعه توریسم اغلب به عنوان استراتژی فعالی برای ارتقای روابط مالی و تجاری در سطح منطقه ای و صدور کالا و خدمات تلقی می شد.
 در مرحله بعد ایجاد اشتغال برای مردم در هتل ها ، رستوران ها و سایر خدمات وابسته سبب شد که بیش از گذشته توجه کشورها به توسعه توریسم جلب شود .اما اکنون با گذشت دو دهه از رشد مداوم صنعت گردشگری در جهان به نظر می رسد که اطمینان به سودهای اقتصادی این صنعت به شدت کاهش یافته است. 
 به هرحال توریسم صنعتی است که به دلایل گوناگون سبب تخریب و تنزل منابع طبیعی می شود. ساخت و سازها، آلودگی و تخریب در جنگل ها و محوطه های طبیعی از مهم ترین این موارد هستند.
 
اما اخیرا مشکل حادی نیز در زمینه میراث فرهنگی توجه عموم کارشناسان و دست اندرکاران توریسم جهانی را بخود جلب کرده است. صرف نظر از این که ازدحام جمعیت توریست وافزایش آلودگی ها سبب ازار سکنه محلی میشود هم اکنون روشن شده است که توریسم سبب تخریب آثار و مواهب فرهنگی نیز می شود.
این تخریب به دلایل بسیار از جمله تجاری کردن ونگرش تجاری و منفعت طلبانه به میراث و گنجینه های فرهنگی و طبیعی رخ می دهد و این به نوبه خود سبب افزایش خسارت های مستقیم به آثار شاخص فرهنگی نظیر آلودگی هوا، ایجاد نقش و نگار و زخم و تخریب های عمدی و غیر عمدی در آثار وبناها و نیز آلودگی ناشی از زباله ها، ایجاد سرو صدای زیاد و در نهایت بروز نوعی وندالیسم رخ می دهد.
اکنون کاملا روشن است که علت اصلی همه این مخاطرات، حجم انبوه و مدیریت نشده تعداد توریست ها در محوطه های فرهنگی،  فقدان آموزش و فرهنگ سفر و نیزو ناتوانی  در مدیریت صحیح و تامین امکانات لازم برای حفاظت از آثار فرهنگی و طبیعی است.
مخاطرات ناشی از ترافیک سنگین توریست‌ها را در صومعه «سیستن»واتیکان می توان نمونه بارزی در این زمینه دانست که اخیرا این اثر مهم جهانی را در وضعیت تعطیل قرار داده است.  این اثر که به دلیل آثار مشهور میکل آنژ ونیز نقاشی و تزیینات دیواری به جامانده از دیگر استادان بزرگ عصر رنسانس، شهرت جهانی دارد، مشخصا به دلیل ازدحام توریست  در معرض خطر تخریب قرار  گرفته است. 
 به گفته «آنتونیو پائولوچی»مدیر کل موزه های واتیکان، جمعیت بسیار زیاد، تغییرات آب و هوایی و دود چالش‌هایی هستند که برای حفاظت از این اثر تاریخی باید مورد توجه قرار بگیرند.این خطر عمدتا ناشی از انتشار غبار و رطوبت و گرمایی  است که بیشتر براثر حضور انبوه  سالانه 4 میلیون توریست در این اثر مهم جهانی ایجاد شده است.
به گفته پائولوچی جمعیت بسیار زیاد انسان های حاضر در محوطه فشار زیادی است که مستلزم اعمال تدابیر وتلاش های جدی تری برای کسب اطمینان از کارامدی روش های حفاظتی موجود است. 
 وی با تاکید بر ضرورت حفظ این اثر برای نسل های آینده اظهار داشت که کاهش تعداد توریست های مجاز برای بازدید از اثر و اعمال برخی محدودیت ها از راه حل هایی است که باید مورد نظر قرار بگیرد.
این نمونه در دیگر کشورها و محوطه های فرهنگی و طبیعی نیز مکرر رخ داده است. درسال های اخیر روشن شده است که توریست ها اغلب به سنت ها و فرهنگ های سنتی احترام کافی قایل نمی شوند. این مسئله ای ناخوشایند اما حقیقتی غیر قابل انکار است.
دریک نگاه کلی توریسم منافع سرشاراقتصادی برای بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان داشته است اما این صنعت درکشورهای در حال توسعه به ویژه به دلیل فقدان آموزش کافی ونبود فرهنگ سفر و گردشگری به صنعتی مخرب و گاه حتی زیان آور مبدل شده است. زیانی که منافع اقتصادی حاصل از توسعه این صنعت را مورد تردید های جدی قرار داده و بازنگری در این نگرش را الزامی کرده است.
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

مدیریت کلان گردشگری مشکل دارد - آمار توریست های ورودی واقعی نیست

  همایش «نقش گردشگری در توسعه پایدار کشور» 7 مهر با حضور جمعی از تورگردانان، مسولان سازمان توسعه تجارت، اساتید دانشگاه و دانشجویان گردشگری در ساختمان شماره 1 سازمان توسعه تجارت در نمایشگاه بین‌المللی برپا شد.
   این همایش که به مناسبت هفته گردشگری از سوی بخش خصوصی برگزار شد، بهانه‌ای بود تا اعضاء این بخش گردهم آیند و دغدغه‌هایشان را درباره صنعت گردشگری ایران و وضعیتی که دارد، مطرح کنند و به انتقاد از نگرش بخش دولتی بپردازند.
  در این همایش قرار بود، مسولان شهرداری تهران و معاون گردشگری کشور حضور داشته باشند، اما این همایش بدون حضور این مسوولان برپا شد و تنها محمدشریف ملک‌زاده دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برای لحظاتی در میان اعضاء بخش خصوصی صنعت گردشگری و جمعی از دانشگاهیان حاضر شد.
  ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردان ایران ـ‌در این همایش با اشاره به اقدامات کشورهای دیگر برای بزرگداشت روز جهانی جهانگردی، اظهار کرد: تمام کشورها از این فرصت پیش آمده بهره‌برداری می‌کنند و به موقعیت‌های بیشتری نسبت به سال گذشته دست می‌یابند. همه کشورها تلاش می‌کنند سهم بیشتری از صنعت جهانگردی را نصیب خود کنند.
  در ایران هم همه ساله این روز گرامی داشته می‌شود و همایش‌ها و نشست‌های مختلفی را برگزار می‌کنند تا توانایی‌های ایران را برای جذب گردشگر مطرح کنند.
  وی ادامه داد: همواره در این مراسم سخنانی مبنی بر اینکه ایران جزو 10 کشور اول دنیا و صاحب تمدن تاریخ و جزو پنج کشور نخست دنیا از نظر طبیعت گردی است گفته می‌شود، اما آیا در بخش خصوصی و دولتی محصولات گردشگری را می‌توانیم تولید و به بازارهای جهانی ارائه کنیم یا اینکه سیستم مدیریتی ما اشکال دارد که نمی‌توانیم این رتبه‌ها را و ظرفیت‌های موجود در کشور را به جهانیان معرفی کنیم.
  وی گفت: ما همه چیز در ایران داریم، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم گردشگری را توسعه بدهیم.
پورفرج درادامه این همایش علمی تخصصی که بهانه‌ای برای بررسی مشکلات صنعت گردشگری ایران بود، گفت: تا 20 بهمن ماه به دانشجویان و بخش علمی فرصت داده شده است تا مقاله‌های خود را برای این همایش ارسال کنند، تا براساس این مطالب نقش گردشگری در توسعه پایدار کشور و موانع و مشکلات آن را به صورت کامل بررسی کنیم.
او یادآور شد: گردشگری تنها صنعتی است که می‌تواند کشور را از تک محصولی نجات دهد و تلاش ما در جامعه برای این است که به این هدف برسیم.
رییس جامعه تورگردانان ادامه داد: گردشگری می‌تواند معضل بیکاری در کشور را حل و تعامل فرهنگی بین کشورها را برقرار کند.
پورفرج در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد: بخش خصوصی در ارز آوری کشور از طریق سفر گردشگری تلاش کند.
در ادامه این مراسم کرمانشاهی ـ معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ـ با اشاره به وضعیت‌ صنعت گردشگری گفت: باید جلوی پای گردشگران فرش قرمز پهن کنیم و همه امکانات و تسهیلات را فراهم کنیم تا گردشگران ازمزیت‌ها و امکانات موجود استفاده کنند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه متولی گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، اما یکی از مسایلی که در سازمان توسعه تجارت پیگیری می‌شود، موضوع گردشگری است.
کرمانشاهی در ادامه به مزیت‌های صنعت گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: آمار ورود گردشگران مشمول جایزه صادراتی از سال 1384 تا 1388 نشان می‌دهد که علی‌رغم مشکلات موجود این آمار افزایش داشته است و فقط در سال 88 نسبت به سال قبل آن ورود کشورهای اروپایی و ورود گردشگران اروپایی هشت هزارتایی کاهش داشته است، اما در مقابل ورود گردشگران آسیایی افزایش داشته است.
وی در ادامه به جوایز صادراتی اهداشده به فعالان واردکننده گردشگری خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: در سال 85، 122 هزار دلار، سال 86 ، 400 هزار دلار، سال 87، 620 هزار دلار و سال 88 ، 518 هزار دلار جایزه صادراتی پرداخت شده است.
کرمانشاهی برای توسعه گردشگری، تبلیغات گسترده در سطح کشور و بین‌الملل را ضروری دانست و گفت: باید بودجه خاصی را در این حوزه اختصاص داد که البته اقداماتی در گذشته ازطریق کمیسیون اقتصادی دولت برای دریافت اعتبارات تبلیغات انجام شده بود که اگر این اعتبار تخصیص یابد می‌توان کارهایی در این بخش انجام داد.
به گزارش ایسنا، محمود ضیائی ـ مدیر گروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی ـ نیز گفت: به تازگی باب شده است که دانشگاهیان و اصحاب گردشگری دیگر هر کدام راه خود را می‌روند، این درد همیشگی ماست. 15 سال است که داریم درباره گردشگری حرف خودمان را می‌زنیم، حالا چه می‌خواهیم بگوییم.؟!
وی ادامه داد: اعداد و ارقام گردشگری مطرح شده از کجا می‌آید.؟! رقم گردشگران کشورهای دنیا به میلیارد می‌رسد، ولی ما در ایران به 20 هزار گردشگری خارجی خود افتخار می‌کنیم.؟!
این استاد دانشگاه گفت: بحث ما این نیست که باید هتل سه ستاره برای گردشگری کشور ایجاد کنیم، بلکه باید مراکز اقامتی ارزان قیمت بسازیم.
وی ادامه داد: ذخایر و منابع گردشگری منابعی هستند که در اختیار ما قرار گرفتند، اما باید فکر کنیم، آیا تاکنون سرمایه و دانش آن را داشته‌ایم که آنها را به محصول تبدیل کنیم تا برای کشور درآمدزا باشند.
ضیایی گفت: آیا اگر تبلیغات گردشگری نبود، ایران گردشگران کمتری نسبت به حالا داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار کرد: تلاشهایی که دربخش گردشگری شده است را نادیده نمی‌گیرم، اما دربحث مدیریت کلان گردشگری کشور در حد یک سازمان باید قبول کنیم که مشکل داریم، اگر غیر از این بود وضعیت گردشگری ما بهتر می‌شد.
سخنان ضیایی با تشویق فراوان حضار مواجه شد.
همچنین یکی از حاضران از او پرسید آیا روی صحبت شما با مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است ضیایی این گفته‌ها را تایید کرد و گفت: دقیقا منظورم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود.
حاضران این همایش در واکنش به صحبتهای این استاد دانشگاه بار دیگر او را تشویق کردند.
بای‌سلامی رییس انجمن گردشگری ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد به معاونت گردشگری درباره آمارهایی که از گردشگران می‌دهد گفت: صنعت گردشگری وقتی رونق می‌یابد که به صورت علمی مطرح شود.
وی ادامه داد: هنوز متولیان گردشگری در سخنرانی‌های خود از منابع، جاذبه، محصول و گردشگری به جای هم استفاده می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند تعریف هر یک ازآنها جدا از هم است.
رییس انجمن گردشگران ایران تصریح کرد:گردشگری در کشور به بازشناسی قوی نیاز دارد. چون واژه‌های گردشگری با یکدیگر متفاوت‌اند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی آمارهای گردشگری، غلط هستند و مسولان با اختیاراتی که دارند آنها را دررسانه‌ها اعلام می‌کنند گفت: برخی ازافراد درسازمانهای دولتی، بخش خصوصی را به دادگاه می‌کشند به این اتهام که چرا می‌گویند، آمار گردشگری کشور غلط است.
در ادامه این همایش پنل تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی و بخش خصوصی برگزار شد.
منبع: ایسنا

هفت ستاره خاموش هتلهای ایران!

  مسئولان گردشگری طی سالهای اخیر کلنگ چندین هتل هفت ستاره را به زمین زده اند که تا کنون ساخت هیچکدام طبق زمانبندی اعلام شده پیش نرفته است حال آنکه کارشناسان معتقدند تنها در ایران وعده ساخت چنین هتلهایی داده می شود و در دنیا هتل هفت ستاره وجود ندارد.

 به گزارش خبرنگار مهر، ساخت برخی از هتلهایی که عنوان هفت ستاره بودن را در ابتدای طرح پیشنهادی سرمایه گذار یدک می کشیدند اکنون به دلایل مختلف از جمله نبود حمایتهای دولتی، تاخیر و یا پرداخت نشدن وام بانکی، نبود توافق بر سر مالکیت زمینهایی که با سازمانهای دیگر مشترک بود و ... به ورطه فراموشی سپرده شدند در واقع هتل هفت ستاره در ایران دهان پر کن است اما هفت ستاره تنها برای هتلی که روی کاغذ وجود دارد زیباست چون اگر ساخته شود شاید فقط پنج ستاره اش روشن شود.

 اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی می خواست هر طور شده در ایران هتل هفت ستاره ساخته شود به همین دلیل اعلام کرد از سرمایه گذاران ساخت هتلهایی با هفت ستاره استقبال می کند. او در دوره ریاست خود کلنگ چند هتل فوق ستاره را به زمین زد، زمینهایی که تنها خاصیتشان زمین خوردن کلنگ در روز افتتاحیه بود!

 

 ابهام در مورد انصراف و یا تمایل سرمایه گذار هتل سماموس

  رحیم مشایی کلنگ نخستین هتل 7 ستاره کشور را با نام سماموس سه سال پیش در روستای سفید تمشک رامسر به زمین زد. هتلی که آن زمان هزینه بهره برداری کاملش 100 میلیارد تومان برآورد شده بود. مشایی زمان اتمام این پروژه را پنج سال پس از زمان کلنگ زنی اعلام کرد در حالی که هنوز هیچ پیشرفت فیزیکی در زمین این هتل مشاهده نمی شود و بحثها بر سر بلاتکلیفی ساخت آن به استانداری کشیده شد.

 استاندار مازندران اعلام کرده بود که اگر سرمایه گذار هتل سماموس منصرف شده زودتر اعلام کند اما مشایی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی در واکنش به اظهارات استاندار توقف این پروژه را تکذیب کرد و گفت: قدری روند کار کند شده بود اما هیچ وقت این پروژه متوقف نشده است.

 از جمله ویژگیهای این هتل ساخت یک برج هزار واحدی و آکواریوم هشت طبقه بود به طوری که از طبقه همکف تا طبقه هشتم هتل، آکواریومی از آبزیان دریای خزر تعبیه شود.

 

 هتل  7 ستاره تبریز در فهرست بلاتکلیف ها

 هتل 7 ستاره تبریز هم قرار بود با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته شود اما طبق آخرین اخبار این هتل نیز در فهرست هتلهای بلاتکلیف قرار دارد. با این حال علیرضا نوین، شهردار تبریز وعده برگزاری یک نشست ویژه درباره ابهامات پروژه این هتل را داده است.


 به گفته وی ساخت هتل هفت ستاره تبریز که سال گذشته در شورای شهر تبریز تصویب شده به زودی عملیاتی می شود. همچنین شرکت مشارکت کننده در این طرح نقشه های اجرایی پروژه عظیم سرمای گذاری هتل 7 ستاره در محل فعلی باغلارباغی طراحی کرده است.

 7 ستارههایی که پنج ستاره شدند 

 قرار بود در شیراز بزرگترین مجتمع تجاری، توریستی و اقامتی ایران با نام خلیج فارس در47 طبقه و ارتفاع 140 متر، همراه با پد هلیکوپتر با استانداردهای هتل 7 ستاره ساخته شود اما در نهایت با 5 ستاره رتبه بندی شد. هتل بین المللی هفت ستاره آسیا در جزیره مینو نیز قرار بود در بیش از 100 هزار مترمربع مساحت توسط یک سرمایه گذار بخش خصوصی ساخته شود اما تا کنون پیشرفت فیزیکی محسوسی نداشته است.

 به گفته مدیرعامل شرکت آبادگران جزیره اروند مینو طراح این هتل آلمانی است و معماری سنتی ایرانی نیز در آن لحاظ می شود. حسین دشتی نژاد افزود: این شرکت در حال آماده سازی مقدمات اجرای این طرح است و 15 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای ساخت این هتل اختصاص یافته است.

 

 ساخت نخستین هتل سبز ایران پس از سه سال همچنان متوقف است

 هتل هفت ستاره کوروش یکی از هتلهایی بود که سازمان منطقه آزاد کیش با ساخت آن در سال 86 توسط بخش خصوصی موافقت کرد و مشایی نیز در مراسم افتتاحیه آن با معاونان خود حضور داشت. حسین ثابت سرمایه گذار این هتل وعده داده بود هتل کوروش نخستین هتل سبز ایران با انرژی خورشیدی باشد. قرار بود بخشهایی از این هتل تا قبل از پایان سال ۸۹ در کیش افتتاح شود.

 مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش با بیان این که ساخت هتل کوروش تا کنون هیچ پیشرفت اجرایی نداشته است به خبرنگار مهر گفت: بررسی طرح اولیه هتل، رعایت اصول هتلسازی در آن و مطالعات تحقیقاتی زمانبر است اما بعد از سه سال نشانه ای از روند کار ساخت هتل در زمین آن مشاهده نمی شود که امیدواریم تا زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد که سال آینده در جزیره کیش برگزار می شود حداقل اقدامات اولیه انجام شود.

 

 هتل اسپیناس تهران در مرحله خاکبرداری

 در میان هتلهایی که عنوان هفت ستاره دارند شاید بتوان به ساخت هتل اسپیناس در تهران امیدوار بود. چون این هتل در مرحله خاکبرداری قرار دارد اما باید دید آیا در زمان افتتاح با چند ستاره شروع به کار می کند.

 به گفته علی اصغر امیری سرمایه گذار این هتل، هتل هفت ستاره اسپیناس از جمله هتلهایی است که اگر ساخته شود بهترین هتل هفت ستاره ایران خواهد شد. 

 

 پنج ستاره با رتبه A، بالاترین سطح هتل است

 با وجود آنکه سرمایه گذاران و متولیان گردشگری علاقه زیادی به ساخت هتل هفت ستاره در ایران دارند اما کارشناسان معتقدند ساخت هتل هفت ستاره در دنیا مرسوم نیست و تنها در ایران است که صحبت از هفت ستاره دار شدن هتلها به میان می آید.

 کامبیز رفیع زاده، کارشناس هتلداری به خبرنگار مهر گفت: بر اساس طبقه بندی سازمان حداکثر سقف ارزش گذاری هتلها، پنج ستاره در رتبه A است. هتلها از یک تا پنج ستاره دارند، چطور ممکن است که هتل شش ستاره نداشته باشیم اما هتلی را هفت ستاره بنامیم.

 کامبیز رفیع زاده با اشاره به هتل برج العرب دوبی که با عنوان هتل هفت ستاره دوبی معروف است افزود: هر قدر که امکانات این هتل کامل باشد بازهم در گروه هتلهای پنج ستاره خوب قرار دارد. این هتل تنها هتل خوب دنیا نیست اما یکی از بهترین هتلهای 5 ستاره ممتاز است.

  

هتل هفت ستاره در دنیا وجود ندارد

 کوروش امین، یکی دیگر از کارشناسان هتلداری هم با اعلام اینکه هتل هفت ستاره در دنیا وجود ندارد به خبرنگار مهر گفت: مگر مشکل صنعت گردشگری ایران نداشتن هتل هفت ستاره است که همه مسئولان گردشگری درصدد ساخت این رده از هتل هستند آن هم در کشوری که هتلهای پنج ستاره اش کیفیت خدمات هتل سه ستاره را دارند و با استانداردهای هتلداری در جهان هماهنگ نیستند.

 وی افزود: باید بررسی شود از میان گردشگران بسیار کمی که به ایران می آیند چه تعداد از آنها، گردشگران پرخرجی هستند که می توانند در هتلهای با درجه بالا یا به قول مسئولان گردشگری ایران در هتل هفت ستاره اقامت می کنند. آیا بهتر نیست به جای ساخت هتل جدید با سرمایه کلان، هتلهای موجود در کشورمان را مجهزتر کنیم؟ 

منبع: خبرگزاری مهر

رسانه ها اصلی ترین عامل توسعه دهنده صنعت توریسم هستند

 مدیر کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: رسانه های جمعی اصلیترین نقش را درتوسعه ، شناسایی و معرفی صنعت توریسم دارند و به خوبی می توانند در کنار آن زمینه را برای اجرا و تکمیل طرحهای گردشگری و استقبال توریسم فراهم نمایند.

  مهندس قدرت الله تاجبخش درگفت و گو با خبرنگار سایت خبری استانداری، صنعت توریسم را صنعتی سالم ، کم هزینه  اما پر درآمد دانست و افزود: ایران اسلامی یکی از 10 کشور اول جهان است که برخوردار از صنعت توریسم و گردشگری است  و در میان استانهای کشور، کهگیلویه و بویراحمد ( استان چهار فصل ) با بیش از 600مکان گردشگری و تفرجگاهی به لحاظ برخورداری از مکانهای تاریخی ، طبیعی و مذهبی  جایگاه  ویژه ای در کشور دارد.

  وی تصریح کرد : با توجه به قرار گرفتن این استان در شرایط جغرافیایی مناسب آب و هوایی و منطقه ای و داشتن مزیتها و استعدادهای گردشگری توجه به صنعت گردشگری  به لحاظ تامین اعتباری  یکی از  اولویت های اساسی و کاری در استان قلمداد شده است.

 تاجبخش اظهارکرد: برای پرداخت تسهیلات  اشتغالزایی، ایجاد و احداث  مجتمع های تفریحی ،  هتلها، مهمانسراها و کمپینگها،  بخش گردشگری در اولویت اول استان قلمداد شده است و مسوولین عالی استان و نمایندگان شهرستانهای مختلف استان در مجلس شورای اسلامی بر رونق امورات و کارهای این بخش در استان اهتمام کامل دارند.

  وی ادامه داد: با توجه به فراوانی مکانهای تفرجگاهی و گردشگری در استان، از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ایجاد طرحهای گردشگری به خوبی استقبال می شود و بدلیل مزیتهایی که استان در این بخش دارد ، سرمایه های هزینه شده در این زمینه در کوتاه مدت قابل برگشت خواهد بود.

  تاجبخش ، شناسایی و معرفی کامل مزیتها و استعدادهای گردشگری استان را منوط به توجه فرا دستگاهی ، عزمی ملی و تلاشی همگانی و فراگیر دانست و افزود: دستگاههای فرهنگی در این خصوص نقشی اساسی دارند که باید متولیان این بخش را یاری کنند.

 وی از رسانه های جمعی خواست تا بیش از پیش توانمندیها و استعدادهای بالقوه این استان را برای گردشگران  معرفی وزمینه  جذب جهانگردان و توریسم را فراهم نمایند .