صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

چگونه سفر کنیم؟

«رها کردن زباله در طبیعت، بی‌توجهی شما را به محیط زیست می‌رساند و مانند آن است که شما زباله‌های خود را زیر کابینت یا زیر فرش مخفی کرده‌اید.»

محمد منظرنژاد ـ فعال حوزه‌ی گردشگری و راهنمای اکوتوریسم ـ توصیه‌هایی را برای سفر در تعطیلات نوروزی ارائه کرده و از مسافران طبیعت و سایت‌های تاریخی خواسته است، با قضاوت رفتارهای خود در سفر، از آثار طبیعی و تاریخی بیشتر محافظت کنند.

او در این مطلب آورده است: با توجه به سفرهای سال‌های اخیر در ایران و تجربه‌های به‌دست آمده، از تمام گردشگران خواهشمندم که خود را قاضی کنند و در عملکرد و رفتار گردشگری خود قضاوت کنند و از هیچ سازمانی در نوع رفتار گردشگری خود گله‌مند نباشند و بدانند که این وظیفه‌ی همگی ماست و به نوع شخصیت و رفتار شخصی ما بستگی دارد و طبیعت نباید تاوان کم‌کاری ارگان‌ها یا ضعف رفتار شخصی گردشگر را بدهد. لذا خواهشمندم در رفتار خود دقت و به نکات زیر توجه کنیم:

-  آیا تا به حال به زباله‌های شخصی خود فکر کرده‌اید و برای کاهش تولید زباله برآمده‌اید؟ سعی کنید در سفرهای خود از ظرف‌های شخصی استفاده کنید و از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید. همچنین از مواد، وسایل و مواد غذایی استفاده کنید که کمترین زباله را تولید کند.

 ـ تا جای ممکن زباله‌های خود را تا شهر و به نزدیک‌ترین سطل زباله حمل کنید. این‌که بعضی از افراد، سازمان‌ها را مقصر می‌دانند و از نبود سطل زباله گله می‌کنند، هیچ‌گونه ارتباطی به نوع رفتار شخصی ما ندارد، زیرا می‌توانیم با کمترین هزینه (همراه داشتن کیسه‌ی زباله) زباله‌های خود را جمع‌آوری کنیم و به نزدیکترین سطل زباله در مسیر برسانیم و بدانیم رها کردن زباله در طبیعت، بی‌توجهی شما را به محیط زیست می‌رساند و مانند آن است که شما زباله‌ی خود را در زیر کابینت یا به زیر فرش مخفی کرده‌اید. با انباشت زباله‌ها اثرات مخرب زیست‌محیطی پدیدار می‌شود و این به معنی آن است که محیط زیست مانند خانه‌ی ماست.

- زباله‌های تر خود را با فکر برگشت‌پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن آن، در طبیعت رها نکنید، چون جلوه‌ی طبیعت و آن تصویر زیبا از بین می‌رود. لذا خواهشمندیم که چهره‌ی زیبای طبیعت را برهم نزنیم و بگذاریم که همه‌ی گردشگران با نگاه به این طبیعت زیبا، به مسؤولیت‌پذیر بودن بیشتر اهمیت بدهند.


- سعی کنید همان‌گونه که به طبیعت وارد می‌شوید به همان‌صورت طبیعت را ترک کنید، به آن معنی که افراد بعدی فکر کنند، کسی به آنجا راه نیافته است.


ـ در صورتی که زباله‌ای در طبیعت می‌بینید، خود را مسؤول بدانید و آن را بردارید و در کیسه‌ی زباله قرار دهید. شاید این حرکت شما در فردی یا افرادی که در مسیر هستند فرهنگ‌سازی کند و سبب حرکت دسته‌جمعی برای پاکیزگی محیط زیست شود.


ـ در طبیعت از صدای طبیعت (صدای پرندگان و جانوران، رودخانه و برگ‌ها) لذت ببرید و از سر و صدا و بلند کردن صدای موزیک بپرهیزید، چراکه پایداری و زندگی حیات وحش را مختل می‌کند و سبب مهاجرت حیات وحش منطقه می‌شود.


ـ خواهشمندیم خاطرات خود را با برداشتن عکس از جاذبه‌ها به ثبت برسانید و از برداشت هرگونه نمونه‌ی جانوری و گیاهی و زمین‌شناختی، رسوبات و فسیل‌های دریایی بپرهیزید، چراکه برداشت هر تکه از آن، چرخه‌ی اکوسیستم را برهم می‌زند.


در سال‌های اخیر شاهد برداشت ماسه‌های نقره‌یی از جزیره‌ی «هنگام» بودیم و باید گفت، هم‌اکنون در آن ساحل، دیگر ماسه نقره‌یی وجود ندارد و گردشگران بدون مسؤولیت‌پذیری، ماسه‌ها را برداشت کرده و با خود برده‌اند و پس از انجام خرید خود و با توجه به سنگینی ماسه‌ها، آن‌ها را در هتل یا خیابان رها کرده‌اند. تصور این حرکت از ابتدا تا انتها و قضاوت با خود شما.

در صورتی که با افرادی مواجه می‌شوید که از عناصر طبیعت برای درآمدزایی استفاده می‌کنند، آن‌ها را با خرید خود حمایت نکنید. در سال‌های اخیر مشاهده کردیم تعدادی از افراد به فروش شاخ گوزن و قوچ و ... می‌پردازند و تعدادی نیز مرجان‌ها را می‌فروشند. باید گفت این کار به زندگی حیات وحش لطمه وارد می‌کند. با کندن یک تکه مرجان تمام اکوسیستم ساختاری مرجان و نیز چرخه‌ی زندگی ماهی‌ها به خطر می‌افتد. زمانی خواهد دید که جانداران برای تأمین عناصر مورد نیاز بدن‌شان از شاخ‌های حیوانات رها شدن در طبیعت، تغذیه می‌کنند.


ـ در رفت‌وآمدهای خود به طبیعت سعی کنید از مسیرهایی تردد کنید که کمترین خسارت و کمترین فرسایش را به طبیعت بزند. در سال‌های اخیر با توجه به وجود مسیرهای معین (مشخص شدن زون حساس و زون‌های گردشگری) گردشگرانی را شاهد بودیم که از هر گوشه و کناری خود را به جایی می‌رساندند که نتیجه‌ی آن تخریب بود. برای مثال، بالا رفتن از رسوبات تشکیل‌شده از دوران‌های بسیار قدیم در دره‌ی ستاره‌ها و در نهایت تخریب یا بالا رفتن از آثار فرهنگی بسیار قدیمی و مهم مانند چغازنبیل.


ـ برای سفر و برنامه‌ی خود مسؤولیت‌پذیر باشید و کمی درباره‌ی منطقه‌ی مورد هدف مطالعه کنید و با آداب و رسوم و فرهنگ افراد منطقه آشنا شوید. هر منطقه از ایران دارای یک فرهنگ خاص و اعتقادات خاصی است. بنابراین باید به اعتقادات و فرهنگ مردم بومی منطقه‌ی هدف گردشگری احترام بگذارید.

ـ با محیط بانان در مناطق چهارگانه‌ی محیط زیست و مسؤولان گردشگری در سایت‌های مورد هدف همکاری کنید.

ـ در مسیرهایی که با عشایر و خانواده‌های کوچنده (عشایر) مواجه می‌شوید، بدون هماهنگی به چادرهای آن‌ها وارد نشوید و عکاسی نکنید، چراکه چادرهای آن‌ها مانند خانه‌های ماست. آیا ما دوست داریم افرادی ناشناس به خانه‌ی ما وارد شوند و از ما عکاسی کنند. لذا باید با سرپرست آن‌ها آشنا شوید و در صورت تمایل از سوی آن‌ها، عکاسی کنید.

برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی پیشنهاد می‌کنم، علاوه بر داشتن احساس مسؤولیت، ابزارهایی مانند کیسه‌ی زباله، دوربین چشمی و عکاسی برای تماشای طبیعت و ثبت خاطرات، کتاب راهنما، نقشه‌ی منطقه و لباس مناسب و همرنگ با طبیعت همراه داشته باشید.

طبیعت در سفر میزبان شماست، سعی کنیم به‌عنوان گردشگر برای میزبان، مهمان خوبی باشیم و به حقوق میزبان احترام بگذاریم. به یاد داشته باشیم، بهترین عبادت برای پروردگار، استفاده صحیح از نعمت‌هاست. با مسؤولیت‌پذیری و احساس مسؤولیت می‌توان از طبیعت بهتر استفاده کرد.

منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد