گردشگری با محوریت خرید در بسیاری از کشورهای توریستی عاملی برای جلب گردشگر به شمار میآید. گسترش مراکز خرید از جمله اقداماتی است که کشور های مختلف مانند ترکیه ، چین، تایلند و مالزی از آن به عنوان محورهای جلب توریست یاد کرده و هر سال در برنامه ریزیهای خود مبلغی را برای سرمایه گذاری در آن اختصاص میدهند.
اما در ایران بازار ها و مراکز خرید به دلایل فروش اجناس با قیمت بالا و کیفیت پایین، سهمی در جلب گردشگر با هدف خرید نداشته و تنها صنایع دستی و سوغات ویژه هر شهر تا حدودی باعث جذب گردشگر میشود که آن هم در شرایط فعلی و با گسترش سیطره بازار چین و نفوذ آن حتی در صنایع دستی مخصوص ایرانیها نیز بیش از پیش عاملی برای نابودی صنایع دستی و از دست دادن گردشگران با هدف خرید در ایران شده است.
فرزام سلطانی یکی از آژانس داران ترکیه ای درباره عدم استقبال گردشگران داخلی و خارجی از مراکز خرید ایران گفت:«در ایران مغازهداران از اسم برندهای معتبر استفاده میکنند اما متاسفانه اجناس تقلبی به مردم میفروشند اما در کشور های خارجی مثلا ترکیه کیفیت صنایع پوشاک بهتر بوده و یکی از دلایل استقبال ایرانی ها از بازار ترکیه همین کیفیت خوب کالا است.»
وی افزود:«البته در ایران اجناس با کیفیت هم وجود دارد اما در مقایسه با کالاهای خارجی کیفیت مطلوبی ندارد.از طرفی هم اختلاف قیمت اجناس در ایران بسیار زیاد است و همین عامل باعث ایجاد شک و شبهه در خریدار چه داخلی و جه خارجی میشود.»
سلطانی تصریح کرد:«یکی دیگر از مواردی که در ایران برخلاف سایر کشورها دیده میشود این است که اجناس صادراتی ایران معمولا از کیفیت مناسبتری نسبت به تولیدات داخلی برخوردار هستند در حالی که در بیشتر کشور های دنیا کیفیت تولیدات برای مصارف داخلی ارجحیت دارد. این موضوع باعث شده تا ایرانیها کشورهای خارجی را برای خرید ترجیح دهند.»
نکته جالب توجه در اهمیت دادن به کیفیت کالاهای صادراتی تا آنجاست که مسافران ایرانی برخی از اجناس ایرانی مانند چرم ایران را از کشوری غیر از ایران و مثلا از ترکیه تهیه میکنند!
سلطانی در مورد اجناس تهیه شده توسط گردشگران خارجی در سفر به ایران خاطر نشان کرد:«توریستهای خارجی نیز در سفرهای خود معمولا به جز صنایع دستی کالای دیگری را از ایران خریداری نمیکنند که آن هم به خاطر وجود صنایع دستی تقلبی و چینی در حال از دست دادن جایگاه خویش است.»
با توجه به تبلیغات سوء علیه ایران و عدم استقبال و ورود گردشگر خارجی به ایران، سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی چندانی ندارد. البته میتوان با افزایش کیفیت اجناس تا حدودی به جلب گردشگر از طریق بازار کمک کرد اما تا زمانی که مسیر واردات کالاهای چینی به ایران باز بوده و حمایت چندانی از تولید کنندههای داخلی صورت نگیرد نمیتوان به آینده این صنعت در بخش توسعه گردشگری با محوریت خردید امیدوار بود.
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی