صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

رشد 31 درصدی سفرهای نوروزی در خلال هدفمندی یارانه‌ها

نوروز 90 آمد و رفت. با تمام تب و تاب‌های پیش از آن، نوروزی دیگر رقم خورد و مسؤولان گردشگری دیگر بار با بسیج تمامی امکانات مرتبط با سفر برای ثبت وجه‌ای دیگر از سفرهای نوروزی تلاش کردند و ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور برای پنجمین سال متوالی در این حوزه راهبر بود.

 

طرح نوروزی 90 از دی‌ماه 89 با هدف توسعه و گسترش خدمات و امکانات برای رفاه حال مسافران و گردشگران در دستور کار ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور قرار گرفت و در این راستا جلسات مختلفی با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف عضو این ستاد در استان‌های کشور برگزار شد.

 

امسال سازمان‌ها و نهادهایی همچون وزارت کشور، صدا و سیما، سازمان تعزیرات حکومتی، شرکت‌های سازنده خودرو، نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، سازمان محیط‌ زیست، شرکت فرودگاه‌های کشور، وزارت بازرگانی، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان پایانه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت آموزش و پرورش، سازمان جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت، جامعه هتلداران، مرکز مناطق آزاد، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشتیرانی در قالب ستاد تسهیلات سفر با یکدیگر تعامل داشتند.

 

در نوروز 90 نیز همچون سنوات گذشته ریاست ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور بر عهده معاون گردشگری بود و در استان‌ها نیز این مسؤولیت در قالب حکمی به استانداران واگذار شد و روسای اداره‌های کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز به عنوان دبیران ستادهای استانی انجام مسؤولیت می‌کردند.

 

عمده‌ترین مسائل و موضوعاتی که ستادهای تسهیلات سفر استان‌ها در راستای اجرای طرح نوروزی پیرامون آن برنامه‌‌‌ریزی داشتند، عبارت بودند از: خدمات شهری و رفاه عمومی، حمل و نقل و ترافیک و تردد مسافر، خدمات تخصصی گردشگری، اطلاع‌رسانی و راهنمایی مسافران، خدمات انتظامی و امنیت، خدمات امداد و نجات، بهداشتی و درمانی، نظارت بر کار تاسیسات و موسسات گردشگری و سایر اصناف و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، خدمات بیمه‌ای و امداد خودرو و استخراج و پردازش آمار.

 

به عبارت دیگر ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور با هدف فراهم ساختن تسهیلات لازم و هماهنگی بین‌بخشی و فرابخشی تمامی سازمان‌های نام برده سعی در ثبت نوروزی متفاوت‌تر از دیگر سال‌ها داشت و تمام تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه منجر به انجام بیش از 162 میلیون نفر _ سفر در کشور شد. آماری که در مقایسه با 123 میلیون نفر سفر ثبت شده در نوروز 89 از رشد 31 درصدی برخوردار بود و اهمیت آن برای دست‌اندرکاران حوزه گردشگری دو چندان، چراکه تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها برای نخستین‌بار بود که در نوروز 90 تجربه می‌شد.

با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد با کاهش حجم سفرهای نوروزی مواجه باشیم انجام بیش از 162 میلیون نفر سفر نشان داد که آزاد شدن حامل‌های انرژی و افزایش قیمت سوخت تاثیری در کاهش سفر هموطنان به ویژه سفرهای نوروزی نداشته است، بلکه ثابت کرد که سفر جایگاه خود را میان تمام اقشار جامعه پیدا کرده و سال به سال نیز رو به افزایش است.

 

همچنین آمار ثبت شده تا پایان نوروز 90 حاکی از ثبت 52 میلیون نفر شب اقامت در کشور بود که این آمار نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 6/26 درصدی را به دنبال داشته است. در میان استان‌های کشور نیز مازندران، فارس، گیلان، بوشهر و اصفهان به ترتیب از بیشترین میزان جذب و اقامت گردشگر در کشور برخوردار بودند.

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز انجام این حجم سفر را انعکاس دهنده نشاط اجتماعی می‌داند و معتقد است رشد سفرهای نوروزی نمایانگر انگیزه و تمایلات بالای اجتماعی مردم در کنار بهبود وضعیت اقتصادی عموم است و نشان می‌دهد که سفر تنها به قشر مرفه جامعه اختصاص ندارد و به سبد خانوار ایرانی در هر طبقه اجتماعی ورود پیدا کرده است.

 

نگاهی به فعالیت‌های ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور برای نوروز 90 و مقایسه آن با نوروز 89 بیانگر رشدی نسبی در بیشتر حوزه‌های گردشگری و اقدامات ستاد تسهیلات سفر است. این افزایش، رشد 45 درصدی ظرفیت اسکان کشور، رشد 24 درصدی خدمات امدادی، رشد 97 درصدی خدمات اطلاع‌رسانی، رشد 39 درصدی در حوزه نظارت و بازرسی و رشد 76 درصدی خدمات رفاهی را شامل می‌شد.

 

از فعالیت‌های ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور که همواره مورد توجه و تاکید قرار دارد بحث نظارت بر ارائه خدمات و عملکرد مراکز گردشگری است که در طرح سفرهای نوروزی نیز با شدت بیشتری دنبال شد. از سویی کنترل نرخ مراکز اقامتی و رعایت استانداردهای فنی و سطح خدمات، بهداشت، کنترل نرخ تورهای درون استانی و برون استانی، کنترل قیمت اقلام و مایحتاج ضروری مسافران و گردشگران و نظارت بر خدمات مورد نیاز آنها از دیگر مواردی بود که ناظران ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور در طرح نوروزی 90 بر آن اهتمام داشتند.

از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، برگزاری تورهای گردشگری و ... به عنوان بخشی دیگر از برنامه‌های ستاد تسهیلات سفرهای کشور برای طرح نوروز 90 می‌توان نام برد که در استان‌های مختلف با تنوع هرچه بیشتر برگزار شد.

 

اینها تنها گوشه‌ای از برنامه‌ریزی‌های ستاد تسهیلات سفرهای کشور برای اجرای طرح سفرهای نوروزی بود، برنامه‌ریزی‌هایی که طی سه ماه پایانی سال 89 برای 15 روز نخست سال جدید انجام شد تا بار دیگر خاطره نوروز 89 در سطحی گسترده‌تر برای بسیاری از اهل سفر در 2 هفته‌ای که گذشت تداعی شود.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد