صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

جایگاه گردشگری با نگاهی کاربردی برای دستیابی به توسعه پایدار

در دنیای امروز صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در اقتصاد هر کشور در زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد می‌تواند تاثیرگذار باشد اگرچه وجود برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها برای سرمایه‌گذاری و توجه به این حوزه با تردیدهایی مواجه شده است اما وجود جاذبه‌های طبیعی، اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی به همراه میراث و تمدن بشری دست مایه‌های گرانقدری است که می‌تواند تحولات بنیادین در عرصه‌های مختلف به همراه داشته باشد.

استان گلستان با دارا بودن تمام قابلیت‌های ذکرشده در کنار تنوع قومی و نژادی می‌تواند به عنوان استان هدف گردشگری کشور مورد توجه قرار گیرد.

این استان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور به شمار می آید، اقلیم‌های مختلف و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی‌های بارز استان گلستان است ولی با وجود این توانمندی‌ها، سهم استان از منابع درآمد گردشگری و جذب گردشگر بسیار ناچیز است.

استان گلستان به لحاظ موقعیت مکانی داشتن عناصر مهم جذب گردشگر چون مناظر طبیعی بدیع، آثار باستانی، تنوع اقلیمی و تمدن ریشه‌دار می‌تواند با تقویت صنعت به سمت اقتصاد گردشگری و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های در این حوزه برای ایجاد این فرصت شغلی گام‌های بلند و استواری بردارد.

اما استان گلستان با وجود تمام قابلیت‌های ذکر شده مقصد کدام گردشگراست؟ شاید نخستین و ساده ترین پاسخ این باشد که گلستان مقصد همان گردشگرانی است که در طول سال به بهانه‌های مختلف به استان وارد می‌شوند. این بهانه می‌تواند تجارت صنعت، تفریح و تفرج و نهایتاً گذر و توقف کوتاه برای زیارت مرقد حضرت رضا(ع) باشد.

واقعیت این است که مقصد گردشگری برحسب اولویت‌های گردشگران در انتخاب مقصد برای سفر برحسب اهمیت نسبی وجود امکانات و ارائه خدمات مناسب در یک مکان و در مجموع مکان‌های بازدیدشده گردشگران معنی پیدا می‌کند.

گرایش و تمایل مسافرت به یک مکان می‌تواند آن مکان را در زمره مکان‌های بازدید شده گردشگران قرار دهد. به این ترتیب وجود گردشگران می‌تواند در تعیین بازار هدف و رونق مقصدهای گردشگران نقش داشته باشد.

یکی از محورهای توسعه استان گلستان در سند برنامه چهارم، توسعه صنعت گردشگری است. سیاست‌ها و خط مشی‌های تعیین شده در بخش گردشگری در این سند حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شناسایی و جمع آوری مدارک و مستندسازی ابنیه‌ها و اماکن و محوطه‌های فرهنگی– تاریخی استان جهت ثبت در فهرست میراث فرهنگی کشور، تکمیل و توسعه پروژه‌های توسعه فضاهای گردشگری، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغاتی و آموزشی و نهایتاً تجهیز و توسعه زیربناها و زیرساخت‌های گردشگری است.


هدف‌های توسعه بخش گردشگری عبارتند از:

1- حداکثر رساندن سهم گردشگری در ایجاد فرصت‌های اشتغال

2- ایجاد بستر مناسب برای جلب مشارکت بخش‌های خصوصی، تعاونی و هدایت سرمایه‌های خصوصی برای توسعه فعالیت‌های گردشگری

3- انجام مطالعات در زمینه فراهم آوردن بستر مناسب جهت احداث زیرساخت‌های گردشگری

4- گسترش پژوهش‌های تاریخی، فرهنگی و تلاش در جهت شناسایی و مستندسازی آثار و ابنیه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی

5- تلاش در جهت افزایش ماندگاری مسافران در استان به عنوان استان مقصد گردشگری

6- توسعه و ساماندهی گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی، ورزشی، درمانی

7- برقراری یک نظام موثر شاخص جهت مدیریت منابع گردشگری براساس اصل

8- برقراری ارتباط میان کشورهای آسیای میانه به عنوان بازارهای هدف گردشگری توسعه پایدار

9- توسعه فن آوری اطلاعات و به کارگیری آن درصنعت گردشگری .


منبع: خبرگزاری میراث آریا




برنامه ریزی برای توسعه پایدار در جهانگردی

نقش امنیت در توسعه پایدار گردشگری


نظرات 2 + ارسال نظر
سحر موسیوند سه‌شنبه 17 خرداد 1390 ساعت 11:22

ممنون کاربردی بود

[ بدون نام ] شنبه 30 اردیبهشت 1391 ساعت 23:23

سلام بسیار اموزنده هست به شرطی که اینها انجام بدن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد