صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

هفت ستاره خاموش هتلهای ایران!

  مسئولان گردشگری طی سالهای اخیر کلنگ چندین هتل هفت ستاره را به زمین زده اند که تا کنون ساخت هیچکدام طبق زمانبندی اعلام شده پیش نرفته است حال آنکه کارشناسان معتقدند تنها در ایران وعده ساخت چنین هتلهایی داده می شود و در دنیا هتل هفت ستاره وجود ندارد.

 به گزارش خبرنگار مهر، ساخت برخی از هتلهایی که عنوان هفت ستاره بودن را در ابتدای طرح پیشنهادی سرمایه گذار یدک می کشیدند اکنون به دلایل مختلف از جمله نبود حمایتهای دولتی، تاخیر و یا پرداخت نشدن وام بانکی، نبود توافق بر سر مالکیت زمینهایی که با سازمانهای دیگر مشترک بود و ... به ورطه فراموشی سپرده شدند در واقع هتل هفت ستاره در ایران دهان پر کن است اما هفت ستاره تنها برای هتلی که روی کاغذ وجود دارد زیباست چون اگر ساخته شود شاید فقط پنج ستاره اش روشن شود.

 اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی می خواست هر طور شده در ایران هتل هفت ستاره ساخته شود به همین دلیل اعلام کرد از سرمایه گذاران ساخت هتلهایی با هفت ستاره استقبال می کند. او در دوره ریاست خود کلنگ چند هتل فوق ستاره را به زمین زد، زمینهایی که تنها خاصیتشان زمین خوردن کلنگ در روز افتتاحیه بود!

 

 ابهام در مورد انصراف و یا تمایل سرمایه گذار هتل سماموس

  رحیم مشایی کلنگ نخستین هتل 7 ستاره کشور را با نام سماموس سه سال پیش در روستای سفید تمشک رامسر به زمین زد. هتلی که آن زمان هزینه بهره برداری کاملش 100 میلیارد تومان برآورد شده بود. مشایی زمان اتمام این پروژه را پنج سال پس از زمان کلنگ زنی اعلام کرد در حالی که هنوز هیچ پیشرفت فیزیکی در زمین این هتل مشاهده نمی شود و بحثها بر سر بلاتکلیفی ساخت آن به استانداری کشیده شد.

 استاندار مازندران اعلام کرده بود که اگر سرمایه گذار هتل سماموس منصرف شده زودتر اعلام کند اما مشایی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی در واکنش به اظهارات استاندار توقف این پروژه را تکذیب کرد و گفت: قدری روند کار کند شده بود اما هیچ وقت این پروژه متوقف نشده است.

 از جمله ویژگیهای این هتل ساخت یک برج هزار واحدی و آکواریوم هشت طبقه بود به طوری که از طبقه همکف تا طبقه هشتم هتل، آکواریومی از آبزیان دریای خزر تعبیه شود.

 

 هتل  7 ستاره تبریز در فهرست بلاتکلیف ها

 هتل 7 ستاره تبریز هم قرار بود با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته شود اما طبق آخرین اخبار این هتل نیز در فهرست هتلهای بلاتکلیف قرار دارد. با این حال علیرضا نوین، شهردار تبریز وعده برگزاری یک نشست ویژه درباره ابهامات پروژه این هتل را داده است.


 به گفته وی ساخت هتل هفت ستاره تبریز که سال گذشته در شورای شهر تبریز تصویب شده به زودی عملیاتی می شود. همچنین شرکت مشارکت کننده در این طرح نقشه های اجرایی پروژه عظیم سرمای گذاری هتل 7 ستاره در محل فعلی باغلارباغی طراحی کرده است.

 7 ستارههایی که پنج ستاره شدند 

 قرار بود در شیراز بزرگترین مجتمع تجاری، توریستی و اقامتی ایران با نام خلیج فارس در47 طبقه و ارتفاع 140 متر، همراه با پد هلیکوپتر با استانداردهای هتل 7 ستاره ساخته شود اما در نهایت با 5 ستاره رتبه بندی شد. هتل بین المللی هفت ستاره آسیا در جزیره مینو نیز قرار بود در بیش از 100 هزار مترمربع مساحت توسط یک سرمایه گذار بخش خصوصی ساخته شود اما تا کنون پیشرفت فیزیکی محسوسی نداشته است.

 به گفته مدیرعامل شرکت آبادگران جزیره اروند مینو طراح این هتل آلمانی است و معماری سنتی ایرانی نیز در آن لحاظ می شود. حسین دشتی نژاد افزود: این شرکت در حال آماده سازی مقدمات اجرای این طرح است و 15 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای ساخت این هتل اختصاص یافته است.

 

 ساخت نخستین هتل سبز ایران پس از سه سال همچنان متوقف است

 هتل هفت ستاره کوروش یکی از هتلهایی بود که سازمان منطقه آزاد کیش با ساخت آن در سال 86 توسط بخش خصوصی موافقت کرد و مشایی نیز در مراسم افتتاحیه آن با معاونان خود حضور داشت. حسین ثابت سرمایه گذار این هتل وعده داده بود هتل کوروش نخستین هتل سبز ایران با انرژی خورشیدی باشد. قرار بود بخشهایی از این هتل تا قبل از پایان سال ۸۹ در کیش افتتاح شود.

 مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش با بیان این که ساخت هتل کوروش تا کنون هیچ پیشرفت اجرایی نداشته است به خبرنگار مهر گفت: بررسی طرح اولیه هتل، رعایت اصول هتلسازی در آن و مطالعات تحقیقاتی زمانبر است اما بعد از سه سال نشانه ای از روند کار ساخت هتل در زمین آن مشاهده نمی شود که امیدواریم تا زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد که سال آینده در جزیره کیش برگزار می شود حداقل اقدامات اولیه انجام شود.

 

 هتل اسپیناس تهران در مرحله خاکبرداری

 در میان هتلهایی که عنوان هفت ستاره دارند شاید بتوان به ساخت هتل اسپیناس در تهران امیدوار بود. چون این هتل در مرحله خاکبرداری قرار دارد اما باید دید آیا در زمان افتتاح با چند ستاره شروع به کار می کند.

 به گفته علی اصغر امیری سرمایه گذار این هتل، هتل هفت ستاره اسپیناس از جمله هتلهایی است که اگر ساخته شود بهترین هتل هفت ستاره ایران خواهد شد. 

 

 پنج ستاره با رتبه A، بالاترین سطح هتل است

 با وجود آنکه سرمایه گذاران و متولیان گردشگری علاقه زیادی به ساخت هتل هفت ستاره در ایران دارند اما کارشناسان معتقدند ساخت هتل هفت ستاره در دنیا مرسوم نیست و تنها در ایران است که صحبت از هفت ستاره دار شدن هتلها به میان می آید.

 کامبیز رفیع زاده، کارشناس هتلداری به خبرنگار مهر گفت: بر اساس طبقه بندی سازمان حداکثر سقف ارزش گذاری هتلها، پنج ستاره در رتبه A است. هتلها از یک تا پنج ستاره دارند، چطور ممکن است که هتل شش ستاره نداشته باشیم اما هتلی را هفت ستاره بنامیم.

 کامبیز رفیع زاده با اشاره به هتل برج العرب دوبی که با عنوان هتل هفت ستاره دوبی معروف است افزود: هر قدر که امکانات این هتل کامل باشد بازهم در گروه هتلهای پنج ستاره خوب قرار دارد. این هتل تنها هتل خوب دنیا نیست اما یکی از بهترین هتلهای 5 ستاره ممتاز است.

  

هتل هفت ستاره در دنیا وجود ندارد

 کوروش امین، یکی دیگر از کارشناسان هتلداری هم با اعلام اینکه هتل هفت ستاره در دنیا وجود ندارد به خبرنگار مهر گفت: مگر مشکل صنعت گردشگری ایران نداشتن هتل هفت ستاره است که همه مسئولان گردشگری درصدد ساخت این رده از هتل هستند آن هم در کشوری که هتلهای پنج ستاره اش کیفیت خدمات هتل سه ستاره را دارند و با استانداردهای هتلداری در جهان هماهنگ نیستند.

 وی افزود: باید بررسی شود از میان گردشگران بسیار کمی که به ایران می آیند چه تعداد از آنها، گردشگران پرخرجی هستند که می توانند در هتلهای با درجه بالا یا به قول مسئولان گردشگری ایران در هتل هفت ستاره اقامت می کنند. آیا بهتر نیست به جای ساخت هتل جدید با سرمایه کلان، هتلهای موجود در کشورمان را مجهزتر کنیم؟ 

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد