صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

اجرای طرح یک میلیارد دلاری توسعه صنعت توریسم در عراق

طاق کسری در عراق 

   عراق با کمک سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تامین یک میلیارد دلار کمک مالی طرح ویژه توسعه توریسم در این کشور اجرا می‌کند.  
 
  مقامات وزارت توریسم عراق اعلام کردند که دولت این کشور در نظر دارد پروژه توسعه توریسم  با سرمایه ای بالغ بر یک میلیارد دلار دریکی از شهرهای این کشور اجرا کنند.
 
  به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، وزیر توریسم عراق درهمکاری با کمیسیون سرمایه گذاری استان واسط در نظر دارد طرح ویژه ای را برای توسعه توریسم در نزدیکی واسط، پایتخت استان الکوت به اجرا در آورد. شهرتوریستی واسط با500 هزار مترمربع وسعت، مشرف به رودخانه دجله است که چندین هتل، واحدهای آپارتمانی ، شله های خصوصی و استخرهای شنا و همچنین شامل یک آمفی تئاتر و فضای ویژه برای همایش های عمومی و یک پارک تفریحی با گنجایش2000 نفر را دربر می گیرد.
  بنا به همین گزارش مقامات دولت در استان درصدد هستند تا با اتکا به سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی در کشور و همچنین با اتکا به سرمایه گداری خارجی توسط توسعه دهندگان خارجی منابع مالی لازم را برای اجرای این طرح تامین کنند.

 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

تسهیلات ، عمده ترین نیاز توسعه زیرساختهای گردشگری

   معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، در حاشیه هم اندیشی با فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت : تسهیلات بانکی ، عمده ترین نیاز توسعه زیرساختهای گردشگری است .

  حسین فاضلی ، با بیان این مطلب و اظهار امیدواری در برگزاری جلسه ای مشترک با بانک مرکزی ، بانک های عامل و فراکسیون گردشگری افزود : ما امیدواریم در این جلسه مشترک بتوانیم در این زمینه اقدامات مناسبی را برای دستیابی به نتیجه های قابل قبول و مطلوب پیگیری کنیم.

  وی با اشاره به لزوم استفاده و بهره برداری از ظرفیت های نمایندگان مجلس اظهار داشت : ما چالش های زیادی داریم مثلا در ایجاد تاسیسات و زیرساختهایی که در عرصه سدها ، رودخانه ها ، دریاچه ها به لحاظ قوانین و مقررات مشکلات و موانع زیادی داریم و متقابلا پیشنهاداتی هم در رابطه با آن داریم که امیدواریم از ظرفیت مجلس بتوانیم برای اصلاح قوانین و مقررات مانع استفاده کنیم.

  معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی همچنین در رابطه با بهره برداری از فضای جنگل ها و پارکهای جنگلی تصریح کرد : در ارتباط با بهره برداری از فضای جنگل ها و پارکهای جنگلی که عمده مناطق نمونه گردشگری مصوب دوات در استانهای شمالی واقع در این عرصه های جنگلی هستند.

  وی بیان داشت : در این رابطه با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور جنگل ها و مراتع در ارتباط با تعبیر و تفسیر مقررات و یا وجود مقررات مشکلاتی داریم که این نیازمند اصلاحاتی با رویکرد توسعه گردشگری و استفاده از این ظرفیت ها برای پذیرش گردشگران است.

منبع: خبرگزاری میراث آریا

جهانگردی و پیشینه راه ابریشم در ایران

  جاده ابریشم مانند زنجیری است که هر حلقه آن را یکی از کشورهایی تشکیل داده که این راه از آن عبور می‌کرده است. اگر چه این راه طولانی امروزه از رونق افتاده، اما نگرش دوباره به آن به واقع بازبینی و باززنده سازی فرهنگ و تمدن‌های پیشین است.

  واژگان «جاده ابریشم» ذهن انسان را به گذشته دور می‌برد و نیز این اندیشه که در این راه طولانی چه کالای ارزشمندی را حمل می‌کرده است، ابریشم و راز تولید آن در چین و دیگر کالاهایی که به همراه آن توسط کاروانیان از این راه حمل می شده است ، تنها بعد مادی این راه تاریخی است.

بانگاهی عمیق تر به این مسیر درمی‌یابیم که این جاده در اصل راه عبور فرهنگ‌ها،‌گویش‌ها و ملیت‌های متفاوت از یکدیگر بوده،‌فرهنگ‌هایی که پیشینه کهن خاور زمین هستند و بانگ کاروانیان در حال عبور از این راه به واقع بانگ بیداری و دیرسالی باشندگانی است که این راه از سرزمین آنها می‌گذشته است.

  منابع و اسناد فارسی و غیر فارسی تاریخی بازمانده از روزگاران کهن،‌گویای این نکته مهم است که نام «جاده ابریشم» ساخته و پرداخته ذهن غربیان است، زیرا که در هیچ یک از کتاب‌‌های مهم تاریخی و جغرافیایی مانند «حدود العالم من المغرب الی المشرق»،‌ «مطلع الشمس» و ... نامی از «جاده ابریشم»، «راه بزرگ ابریشم» و یا «طریق الحریر» نیامده،‌پس این یک بررسی نظری است که از کنکاش این کتاب‌های مهم حاصل آمده است. این راه‌های کاروان رو در روزگاران گذشته به نام «جاده شاهی» معروف بود،‌روزگاری دیگر جاده «شرق و غرب» نامیده می‌شد و امروز «جاده ابریشم».

  راه بزرگ ابریشم از دروازه یشم (jade) ،‌نفریت (nephrit) به چینی(ju)، شروع می‌شد و از طریق تورفان (راه شمالی) وختن(راه جنوبی) به کاشغر رسیده و از آنجا به سمرقند و از سمرقند به مرو و بلخ رفته و از راه شمال ایران و چین در می‌یابیم که اوج روابط دو کشور به زمان شهریاری دودمان ساسانیان باز می‌گردد. اگر چه در این دوره علاوه بر تولید چندین نوع کاغذ در داخل ایران،‌از کشور چین نیز واردات کاغذ و ابریشم داشته‌ایم، اما طبق اسناد تاریخی در دوره پیش از ساسانیان یعنی زمان فرمانروایی (پارت‌ها) یا (اشکانیان) در ایران،‌(نوغان داری) وجود داشته و پیشینه نوغان داری در شمال ایران و استان‌های گیلان و مازندران بسیار قدیمتر از پیشینه ارتباط ما با چین بوده است،‌به ویژه آن بخشی که گرگان را به شاهرود وصل می‌کرد و به نام «دروازه ابریشم» معروف است .

  به یقین در زمانی که ما رابطه گسترده‌ای با چین نداشته‌ایم یعنی دوره «پارت‌ها»،‌وارد کردن ابریشم از آن کشور امکان‌پذیر نبوده،‌در حالی که پرچم سپاهیان در دوره اشکانی از جنس ابریشم بوده و در نوشته‌های ابن فقیه همدانی و یعقوبی می‌خوانیم که ابریشم مرو، قابل مقایسه با تمام محصولات چین و حتی به مراتب بهتر از آن بوده است.

  جاده ابریشم در ایران بر اساس محور شرقی - غربی به خراسان امروز وارد شده و از مسیر شهرهای توس، نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، سمنان به ری باستان می‌رسیده است و از ری که شهری بزرگ بود به سوی قزوین و از آنجا به دو شاخه تقسیم می‌شده است.

از قزوین یک راه به سوی شمال غرب یعنی به سمت سراب ، تبریز، مرند و سپس خوی و از کشور خارج می‌شده است و راه دیگر به سمت غرب یعنی به سوی هگمتانه (همدان امروز) و بعد کرمانشاه و از کشور خارج می‌شده است .

  این اصلی‌ترین راهی است که براساس منابع مهم تاریخی و مراجع جهانی مانند یونسکو مورد تأیید قرار گرفته است. راههای فرعی دیگر که حتی ایران را از طریق خلیج فارس با سایر مناطق جهان پیوند می‌داده بسیار زیاد است که مهم‌ترین آنها راهی است که از طریق ری باستان به اصفهان، شیراز و بوشهر می‌رفته است و سپس از مسیر دریایی جاده ابریشم از ایران خارج می شده است چنانکه می بینیم ایران کشوری است که به طور کلی در مسیر راه ابریشم بوده است و مبادی ورودی و خروجی مهم مانند سرخس، خسروی، بازرگان، بندر بوشهر(لیان)، بندر عباس (گمبرون) و مرز کویته در سیستان و بلوچستان از گذشته‌های نسبتاً دور محورهای مهم بازرگانی و توریستی بوده‌اند. یکی از اصلی‌ترین این محورها،‌مسیر سرخس - بازرگان است که از دیدگاه اقتصادی و توریستی جایگاه ویژه‌ای دارد.

  امروزه احیا و باز زنده سازی جاده ابریشم «یادمان‌»های باستانی بازمانده در پیرامون این جاده می‌تواند برای جهانگردان بسیار جالب توجه باشد. نکته بسیار مهم دیگر اینکه بدانیم ایران، تنها کشوری است که راههای دریایی و زمینی ابریشم در آن با هم از طریق خلیج فارس برخورد پیدا می‌کرده‌اند.

  در یکی دو دهه گذشته با وجود آنکه یونسکو کوشیده است، همایش‌های بین‌المللی مهمی مانند «همایش ازبکستان» و «همایش تهران» درباره احیای جاده ابریشم داشته باشد، همچنین با ارائه مقالات علمی متعدد پژوهشگران سعی کرده‌ راهکارهای کیفی این مهم را دریابد و حتی در کشورهای طول این مسیر، سازمان‌هایی را مأمور بررسی و پژوهش در این مورد کرده،‌به نظر می‌رسد در عمل موفقیت چندان زیادی به دست نیاورده است.

آنچه تاکنون انجام شده در مجموع مطالعات نظری است. محورهای مطالعاتی از قبیل راه‌شناسی تاریخی جاده ابریشم و باستان‌شناسی،‌مطالعات اقتصادی و سیاسی،‌جامعه شناسی تاریخی و مطالعات ادواری با وجود آنکه بسیار با ارزش و مهم است، اما چنانکه گفتیم در بخش مطالعات نظری جای می‌گیرد.

  چنانکه می‌دانیم در ایران مسیر و شاهراه‌های اصلی از دوران‌های گذشته تاکنون تغییر چندانی پیدا نکرده و راه و راهداری از کهن‌ترین زمان‌ها وجود داشته است. سازه‌ها ، عوامل و عناصر وابسته به راه نیز همین گونه است.

بنابراین اگر بخواهیم به احیای هر یک از این عوامل و عناصر بپردازیم، کمک و همکاری چندین سازمان را می‌طلبد.

  ما در ایران چندین مسیر خطی اساسی جهانگردی داریم، خوشبختانه شاخه‌های اصلی (راه ابریشم) در ایران هم از مسیرهای اصلی این راه بوده‌اند و هم امروزه از مسیرهای اصلی جهانگردی مملکت هستند.

  ما در مجموع پنج مسیر اصلی جهانگردی داریم که به صورت استانی با آنها برخورد نکرده،‌بلکه مسیرها را خطی بررسی می‌کنیم. مثلاً می‌گوییم محور تهران - بم با شناخت دقیق محورها می‌توانیم در مسیرهای اصلی راه ابریشم قرار بگیریم، در این مسیرهای نسبتاً طولانی ما با عناصر و سازه‌های باستانی از قبیل: کاروانسراها،‌آب انبارها،‌یخچال‌ها،‌چای‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها،‌زیارتگاه‌ها،‌آبریزگاه‌ها،‌قلعه‌ها،‌چشمه‌سارها،‌پناهگاه‌ها،‌چاپارخانه‌ها،‌گورستان‌ها،‌ گرمابه‌ها،‌بازارها، قنات‌ها و بقایایی از کف‌سازی راهها و پلها روبرو هستیم. دو مورد اصلی از این عوامل و عناصر عبارتند از: کاروانسراها و خانه‌های موجود دریافت قدیم شهرها که هر یک از آنها می‌توانند با تغییر کاربری،‌موجودیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کنند.

  خانه‌های قدیمی در شهرهای تاریخی مهم از جمله در شهرهای نیشابور، سمنان،‌قزوین، همدان،‌کرمانشاه، اصفهان، کاشان، شیراز،‌اردستان،‌نایین، یزد،‌کرمان و بم باید تبدیل به موزه‌های جهانگردی شود که البته این کار نیز کمک شایان سازمان میراث فرهنگی را می‌طلبد.

  بطور کلی بخش جهانگردی در ایران بدون همکاری تنگاتنگ سازمان‌های میراث فرهنگی و محیط زیست، راهکارهای اصلی توسعه این صنعت را نخواهد یافت و به این ترتیب هم خانه‌ها رونق خواهد داشت و هم جهانگردان با پدیده‌های مسیر جاده ابریشم بیشتر آشنا خواهند شد.

  غیر از کاروانسراها و خانه‌های قدیمی ساخت، مهمانسراها و متل‌ها نیز در طول این مسیر باید براساس نیاز بررسی شود و سایر عناصر و سازه‌هایی که در پیش نام بردیم،‌براساس اولویت‌ها مورد بازبینی و باززنده‌سازی قرار گیرد.
منبع: خبرگزاری میراث آریا

گردشگری ورزشی در ایران

  تلاش کشورها برای تصاحب میزبانی این مسابقات البته بی‌اجر نمی‌ماند و منافع بی‌شماری را در حوزه های مختلف نصیب آنان می کند به گونه‌ای که پس از جام جهانی 2006 آلمان،

گفته می‌شود حدود 11 میلیارددلار، درآمد از این میزبانی نصیب ژرمن‌ها شده و در کنار 11 شغلی که در این بخش فعال بوده، 4 شغل جدید نیز ایجاد شده است.

 
  این مثال به تنهایی نشانگر این است که نباید از تاثیر برگزاری مسابقات این‌چنینی در رونق و پیشرفت این حوزه در صنعت گردشگری به راحتی گذشت.

  در کنار تاثیرات گردشگری ورزشی برصنعت گردشگری نکته دیگری که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تاثیر ورزش و گردشگری بر اقتصاد کشورهاست. برگزاری تورنمنت‌های ورزشی در سطح بالای بین‌المللی آوردن تحولات عظیم اقتصادی،ورزشی ،فرهنگی و اجتماعی برای کشور میزبان به ارمغان می آورد و این موضوع به حدی برای دولتمردان کشورهای توسعه یافته و مترقی دارای اهمیت است که برای دست‌آوردن میزبانی رقابت‌های بین‌المللی نظیر المپیک ،جام‌جهانی و.. به انواع راه‌ها و روش‌ها متوسل می‌شوند .

  بابرگزاری مسابقات مختلف در دنیا علاقمندانی برای شرکت در این مسابقات به کشور میزبان سفر می‌کنند که این خود موفقیتی اقتصادی برای آن کشور شمرده می‌شود البته مزایای دیگری نیز وجود دارد و اینکه در این رویداد گردشگران با فرهنگ و قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور میزبان آشنا شده و این موضوع باعث تبادل فرهنگی میان کشورهای مختلف می‌شود .

 

موانع توسعه توریسم ورزشی در ایران   

توسعه توریسم ورزشی علاوه برموانع موجود دیگر بخش‌های توسعه گردشگری موانع مخصوص به خود نیز دارد،از مهمترین مشکلات این حوزه نداشتن برنامه استراتژیک برای توریسم ورزشی کشور با توجه به قابلیت‌های کشور است.
  یکی دیگر از مشکلات توسعه توریسم ورزشی ،عدم توانایی در برگزاری تورنمنت‌های بزرگ ورزشی نظیر المپیک ،جام جهانی و بازی‌های آسیایی است .

 

ورزش‌های بومی و توریسم ورزشی  

 تاکید بر ورزش‌های بومی می تواند یکی از مزیت‌های ایران برای توسعه توریسم ورزشی خود محسوب شود چنانچه امروزه تلاش مسوولان و برنامه‌ریزان ورزشی دنیا نیز بر تخصصی تر کردن رشته‌ها و بومی‌سازی آن‌ها است . ایران نیز به دلیل داشتن ورزش‌های مختلف بومی و سابقه متمادی در این ورزش‌هامی‌تواند با معرفی این ورزش‌ها برای ورود به المپیک زمینه توسعه توریسم ورزشی خود را فراهم آورد. همان‌طور که بسیاری از مسابقاتی که در المپیک به عنوان رشته ورزشی مطرح می‌شود، بازی های بومی و محلی کشورهای مختلف است.

در این راستا برخی از کشورها نیز با توجه به پتانسیل‌های ورزشی موجود در کشورشان اقدام به ایجاد مراکز ورزشی خاص برای گسترش رشته‌های بومی کرده‌اند و از این طریق درآمد سرشاری را نصیب کشور خود می‌کنند .

 

راهکارهایی برای جذب توریست ورزشی
  ایران در کنار جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ،پتانسیل‌های لازم برای راه‌اندازی مکان‌های مختلف و ایجاد سایت‌های مجهزورزشی رادر سطح مناسبی دارا است که باید با ایجاد و فراهم آوردن زیرساخت ها در نواحی مختلف کشور، مجتمع های گردشگری ورزشی و اردوهای مناسب ساخته شود.

  یکی دیگر از راهکارهای پیشرفت ایران در این حوزه تبلیغات و معرفی ایران به ورزشکاران کشورهای خارجی از طریق ورزشکاران ایرانی است که برای حضور در مسابقات بین‌المللی به کشورهای دیگر سفرمی‌کنند .

  در این میان از نقش آژانس‌های مسافرتی نیز نباید غافل شد چرا که آژانس‌های مسافرتی می‌توانند با برگزاری تورهای گردشگری ورزشی ،گردشگران بسیاری را به کشور جذب و به رونق این حوزه کمک کنند،در حال حاضر از دو هزار آژانس فعال در کشور تنها حدود 22 آژانس‌ مسافرتی در این حوزه فعالیت می‌کنند .

 

کشورهای فعال در توریسم ورزشی   

کشورهای اسپانیا، استرالیا، آمریکا و فرانسه، ازجمله کشورهای موفق در حوزه گردشگری ورزشی هستند، در آسیا نیزکشورهایی مانندامارات و ترکیه حضور در این عرصه را تجربه کرده و البته در همین زمان کوتاه، نیزدرآمدهای خوبی هم داشته اند. چنانچه در ترکیه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه ایجاد اردو‌های ورزشی انجام شده و ترکیه مقصد خوبی برای ایجاد اردوهای تیم‌های ورزشی محسوب می‌شود . در ایران نیر می‌توان با استفاده از پتانسیل‌های موجود شرایط و فضای مناسب را برای این موضوع فراهم کرد همان‌طور که بسیاری از تیم‌های ورزشی مانند تیم‌های فوتبال ،اردوهای خودشان را در فصول مختلف در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند ، ایران نیز به دلیل داشتن آب و هوای متنوع می‌تواند این امکان را در اختیار بسیاری از تیم‌های آسیایی و اروپایی قرار دهد تا آنها بتوانند اردوهایشان را در ایران برگزار کنند البته این موضوع زمانی در ایران تحقق می‌یابد که زیرساخت‌های لازم در این زمینه در کشور مهیا شود .

منبع: iran-tourism.ir

کارشناسان به‌دنبال توسعه‌ی گردشگری ورزشی

  کارشناسان درپی جذب هزاران گردشگر به کشورهای مختلف با برگزاری مسابقه‌های ورزشی، به‌دنبال توسعه‌ی گردشگری ورزشی هستند.

  پس ازآن‌که شهر ونکوور کانادا با میزبانی از 250هزار گردشگر در جریان برگزاری مسابقه‌های المپیک زمستانی، رکورد جدیدی را در جذب گردشگر ثبت کرد، کارشناسان صنعت گردشگری به‌دنبال راه‌هایی برای توسعه‌ی بیش‌تر گردشگری ورزشی از طریق برگزاری مسابقه‌های معتبر جهانی هستند.

   دولت چین نیز با برگزاری مسابقه‌های المپیک توانست هزاران گردشگر را جذب کند. هم‌چنین آفریقای جنوبی از سال‌ها پیش برای جذب هزاران گردشگر در جریان برگزاری جام جهانی فوتبال تلاش می‌کند.

  البته باید به این نکته توجه کرد که برگزاری مطلوب مسابقه‌های ورزشی و جذب گردشگر، هزینه‌های زیادی را برای کشورها درپی دارد. به‌عنوان مثال، آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای المپیک‌ سال 2012 لندن و اسکان و پذیرایی از میلیون‌ها گردشگر، حدود چهارمیلیارد پوند برای دولت انگلیس هزینه خواهد داشت.

  با این وجود پیش‌بینی می‌شود، برگزاری دو رویداد ورزشی جام جهانی و المپیک، سفر میلیون‌ها گردشگر را به دو کشور آفریقای جنوبی و انگلیس درپی داشته باشد.

  سازمان جهانی جهان‌گردی نیز در گزارش‌های خود، سال 2010 را به‌دلیل خروج تدریجی اقتصاد جهان از بحران، سالی پربار برای صنعت گردشگری جهان می‌داند. از سوی دیگر، برزیل که در سال‌های آینده میزبان دو رویداد مهم المپیک و جام جهانی است، از مدت‌ها پیش، برای تقویت زیرساخت‌های صنعت گردشگری تلاش می‌کند که از آن جمله می‌توان به ساخت هتل‌های جدید و توسعه‌ی حمل‌ونقل شهری اشاره کرد.
منبع: iran-tourism.ir