صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

بازارهای ایران سهمی از توریسم خرید ندارند

  گردشگری با محوریت خرید در بسیاری از کشورهای توریستی عاملی برای جلب گردشگر به شمار می‌آید. گسترش مراکز خرید از جمله اقداماتی است که کشور های مختلف مانند ترکیه ، چین، تایلند و مالزی از آن به عنوان محورهای جلب توریست یاد کرده و هر سال در برنامه ریزی‌های خود مبلغی را برای سرمایه گذاری در آن اختصاص می‌دهند.
 
  اما در ایران بازار ها و مراکز خرید به دلایل فروش اجناس با قیمت بالا و کیفیت پایین، سهمی در جلب گردشگر با هدف خرید نداشته و تنها صنایع دستی و سوغات ویژه هر شهر تا حدودی باعث جذب گردشگر می‌شود که آن هم در شرایط فعلی و با گسترش سیطره بازار چین و نفوذ آن حتی در صنایع دستی مخصوص ایرانی‌ها نیز بیش از پیش عاملی برای نابودی صنایع دستی و از دست دادن گردشگران با هدف خرید در ایران  شده است.
 
  فرزام سلطانی یکی از آژانس داران ترکیه ای درباره عدم استقبال گردشگران داخلی و خارجی از مراکز خرید ایران گفت:«در ایران مغازه‌داران از اسم برندهای معتبر استفاده می‌کنند اما متاسفانه اجناس تقلبی به مردم می‌فروشند اما در کشور های خارجی مثلا ترکیه کیفیت صنایع پوشاک بهتر بوده و یکی از دلایل استقبال ایرانی ها از بازار ترکیه همین کیفیت خوب کالا است.»
 
وی افزود:«البته در ایران اجناس با کیفیت هم وجود دارد اما در مقایسه با کالاهای خارجی کیفیت مطلوبی ندارد.از طرفی هم اختلاف قیمت اجناس در ایران بسیار زیاد است و همین عامل باعث ایجاد شک و شبهه در خریدار چه داخلی و جه خارجی می‌شود.»
 
  سلطانی تصریح کرد:«یکی دیگر از مواردی که در ایران برخلاف سایر کشورها دیده می‌شود این است که اجناس صادراتی ایران  معمولا از کیفیت مناسبتری نسبت به تولیدات داخلی برخوردار هستند در حالی که در بیشتر کشور های دنیا کیفیت تولیدات برای مصارف داخلی ارجحیت دارد. این موضوع باعث شده تا ایرانی‌ها کشورهای خارجی را برای خرید ترجیح دهند.»
 
  نکته جالب توجه در اهمیت دادن به کیفیت کالاهای صادراتی تا آنجاست که مسافران ایرانی برخی از اجناس ایرانی مانند چرم ایران را از کشوری غیر از ایران و مثلا از ترکیه تهیه می‌کنند!
 
  سلطانی در مورد اجناس تهیه شده توسط گردشگران خارجی در سفر به ایران خاطر نشان کرد:«توریست‌های خارجی نیز در سفرهای خود معمولا به جز صنایع دستی کالای دیگری را از ایران خریداری نمی‌کنند که آن هم به خاطر وجود صنایع دستی تقلبی و چینی در حال از دست دادن جایگاه خویش است.»
 
  با توجه به تبلیغات سوء علیه ایران و عدم استقبال و ورود گردشگر خارجی به ایران، سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی چندانی ندارد. البته می‌توان با افزایش کیفیت اجناس تا حدودی به جلب گردشگر از طریق بازار کمک کرد اما تا زمانی که مسیر واردات کالاهای چینی به ایران باز بوده و حمایت چندانی از تولید کننده‌های داخلی صورت نگیرد نمی‌توان به آینده این صنعت در بخش توسعه گردشگری با محوریت خردید امیدوار بود.


منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نا آرامی‌های خاورمیانه، فرصتی برای صنعت گردشگری لبنان

  آمار و بررسی‌های منتشر شده از سوی سازمان توریسم جهانی نشان می‌دهد که لبنان در میان کشورهای توریستی جهان به رغم مشکلات داخلی طی سال گذشته موفق شده است با 17.6 درصد افزایش، خود را به سطح بیست و دوم در جدول کشورهای توریستی جهان با بالاترین تعداد توریست جای دهد.
 
به گزارش دیلی استار کشور لبنان هم اکنون درردیف دوازدهم از جدول جهانی مقاصد توریستی قرار گرفته است که درمقایسه با رشد 6.7 درصد رشد توریست ها در سطح جهانی و رشد 5.3 درصد در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و رشد 8.2 درصد در بازارهای نوظهور عمدتا آسیایی رشد بسیار بالایی را نشان می دهد.
 

لبنان


  علاوه براین تعداد توریست های این کشور درسطح منطقه ای نیز که به میزان 14 درصد و نیز درمقایسه با کشورهای افریقای شمالی که 5.8 درصد و در کل آفریقا 6.4 درصد و درکشورهای امریکایی7.7 درصد و درکشورهای اروپایی 3.2 درصد و درکشورهای آسیا و اقیانوسیه 12.6 درصد رشد داشته حایز اهمیت است.

 
  از دیگر سو لبنان در سطح جهانی با بوسنی و هرزگوین در پیوند است و از این نظر پس از کشور مصر قرار گرفته که درسال 2010 بیش از 17.9 درصد افزایش در تعداد توریست ها داشته است.
 
 بنابراین باتوجه به این ارقام لبنان در سال گذشته پنجمین کشور جهان است که سریع ترین میزان رشد را در بازارهای جهانی داشته و از این نظر کشورهایی چون عربستان سعودی، مراکش و امارات و ترکیه و قبرس و تونس، همچنین اردن و سوریه را پشت سر بگذارد.
 


  این موضوع با توجه به بروز ناآرامی های داخلی در برخی از کشورهای یاد شده می تواند در سال 2011 بیش از پیش روند صعودی بگیرد و برخی توریست های اروپایی را که سالانه روانه این کشورها می شده اند را نیز در صورت ادامه روند آرامش داخلی در لبنان و حتی به رغم بازگشت آرامش به کشورهای یاد شده بخود جذب کند.

 
  سازمان توریسم جهانی پیش از این میزان رشد تعداد توریست خارجی را در سطح جهانی بین 4 تا 5 درصد و درخاورمیانه 10 درصد پیش بینی کرده بود که بی تردید بروز حوادث اخیر و بحران های سیاسی در بسیاری از این کشورها نقشه سفر را درسطح جهانی به شدت تغییر داده است.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

ضرر میلیاردی توریسم مصر در نا آرامی های اخیر

 

انقلاب مردم مصر 

   طبق بررسی های انجام شده از سوی آژانس مرکزی بسیج عمومی و آمار مصر، ارزیابی های انجام شده حکایت از آن دارد که میزان خسارت های مالی ایجاد شده دراین کشور تنها از 28 ژانویه تا 5 فوریه که طی آن اعتراضات به اوج خود رسیده بود، بخش های اصلی اقتصاد مصر از جمله توریسم را دچار زیان های هنگفت کرده است.
 
  این زیان ها در بخش توریسم به ویژه براثر لغو رزرو های انجام شده در هتل ها وکاهش تقاضا در مراکز توریستی و درنتیجه کاهش دستمزدها در بخش های مهم توریستی این کشور نظیر قاهره، اسکندریه وکانال سوئز رخ داده است.
 
  بخش کارخانجات صنعتی درحدود 0.7 درصد از کل تولیدات ناخالص ملی را از دست داده است و شش درصد از کل تولیدات این بخش نیز به حالت تعلیق درآمده است.
 
  صنابع مواد غذایی نیز طی این دوره با سقوط 20درصدی قیمت ها زیان هنگفتی را به ویژه در منطقه قاهره متحمل شده است.
 
  در بخش صنایع ساختمانی نیز درحدود 0.9 درصد از کل پروژه های تکمیل شده در سطح ملی را از دست داده است و تنها 10 درصد از تمام عملیات جاری دراین بخش طی نه روزیاد شده به کار خود ادامه داده بودند.
 
 ناآرامی ها و اعتراضات مردمی مصر

 

  بخش توریسم که سالانه 13میلیارد دلار درآمد برای مصر تولید می کند بیش از همه بخش ها و به شدت آسیب دیده است.
 
  تنها از محل لغو ثبت نام ها و رزروها در ماه فوریه خسارت مالی این کشور به 825 میلیون دلار تا کنون رسیده است.
 

  ابوبکر القندی مدیر موسسه آمار مصر با اعلام این داده ها افزود:«مردم باید به سر کار خود برگردندتا اقتصاد نیز به وضعیت عادی خود بازگردد.»


  وی تاکید دارد که خسارت ها هنوز قابل مدیریت است درصورتی که تحولات سیاسی اخیر به انتخابات جدید پارلمان و ریاست جمهوری منجر شود.

 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نقش فناوری اطلاعات در توسعه صنعت گردشگری

  دنیای امروز به شکل گریزناپذیری تبدیل به دهکده ای جهانی با ارتباط گسترده و عمیق شده است.اطلاعات وفناوری استفاده از آن امروزه به شکل به عنوان یکی از کلیدهای اصلی در توسعه کشورها مخصوصا کشورهای جهان سوم مطرح گردیده است.

از سوی دیگر توریسم نیز به فراخور گذشت زمان امروزه به عنوان صنعتی درآمدزا و نجات دهنده برای کشورهای مختلف در آمده است.به شکلی که درآمدهای حاصل از آن در برخی کشورها چندین برابر درآمدهای سرشار نفتی کشورهای دیگر است.
 
 لزوم توجه به توریسم و استفاده از فناوری های نوین در جهت گسترش آن و استفاده کردن از مزایای بیشمار اقتصادی آن برای کشورها تحقیق و تتبع پیرامون رابطه بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه توریسم را ضروری ساخته است.
در عصر حاضر دگرگونی ژرف تکنولوژیکی، مکانیسم‏ها و شرایط و در نتیجه بحث های تکنیکی و فنی به سوی پیچیدگی، تنوع و ظرافت بیشتری گرایش یافته است.
در این میان دگرگونی‏های اقتصادی مهم حاصله در برگیرنده شماری از روابط تولید پیچیده، فراگیر و روابط مبادلاتی می باشد که در امر جهانی شدن روندی رو به گسترش دارد بر این مبنا گردشگری نیز که در رویکردی خاص در هزاره سوم مورد توجه می باشد؛ تحولاتی را پذیرا شده که به فراگیر شدن آن منتهی گردیده است.
 
  گردشگری در رابطه با بسترهای تکنولوژیکی بحث شده و بسترهای اقتصادی حاصل از جهانی شدن، اصلی مستحکم در سیاست های اقتصادی در هزاره سوم محسوب می شود.
تحولات حاصل از مباحث فوق در رابطه با گردشگری در دوسویه تاثیر گذاری از یک سو به شکل گیری گردشگری الکترونیکی منتهی گردیده و از دیگر سو شکل گیری گردشگری مجازی را سبب شده است و با رشد سریع تکنولوژی اطلاع رسانی در چارچوب نظام مبادله الکترونیکی و سرعت بخشیدن به امر بازاریابی و مسافرت، کاهش هزینه ها و دستیابی به بازارهای جدید را در زمینه گردشگری فراهم آورده است.
به عنوان مثال می توان به نقش اینترنت در زمینه ارتباطات گردشگری، اطلاع رسانی به گردشگران و آگاهی یافتن از وضعیت مقاصد گردشگری و از دیگر سو از وضعیت بازار گردشگری اشاره کرد. گردشگری الکترونیکی حاصل این هم تنیدگی و تغییرات حاصل از آن می باشد، براین مبنا می توان گردشگری الکترونیکی را به صورت زیر تعریف نمود:
« گردشگری الکترونیکی، بکار گیری تکنولوژی های جدید بخصوص تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات ICT   در دو بعد عرضه و تقاضای گردشگری می باشد که در آن علاوه برعرضه خدمات موردنیاز  گردشگران ،زمینه های بازاریابی ودورنمایی گردشگری مقاصد فراهم می باشد».
از این رو گردشگران برای آگاهی از مقاصد گردشگری و وضعیت آنها در بعد تقاضا از تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده نموده و در چارچوب انگیزه های خود به انتخاب مقاصد اقدام می نمایند.
  در این میان آژانس های مسافرتی با استفاده از اینترنت در عرصه طرح های تخصصی گردشگری و در چارچوب شناخت زمان تعطیلات به همراه پاسخگویی به نیازهای گردشگران مبادرت به بازاریابی گردشگری در مقاصد مختلف نمودند.
بطور کلی استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن در زمینه عرضه و تقاضای گردشگری سبب آن شد که گردشگران قبل از سفر به ارزیابی و بررسی وضعیت مقاصد بپردازند و تجربه ای مجازی را در چارچوب دورنمایی گردشگر در ذهن خود شکل دهد. علاوه برآن این امر زمینه های دموکراتیک شدن امر انتخاب مقاصد را برای سفر فراهم آورده که بر بستری از لیبرالیسم حاصل از جهانی شدن تسهیل شده است.
این خود نشان از گذار به انعطاف پذیری ارائه محصول گردشگری در رابطه به عرضه دارد که به گونه‏ای متبلور کننده تولید بهنگام بر آمده از شیوه تولید پسافوردیسم می باشد.به عبارتی دیگر محصول گردشگری در یک تنوع خاص در برگیرنده پاسخگویی به تقاضای شخصی و متکثر گردشگران بوده و گردشگران را قادر می سازد در راستای انگیزه های شخصی و تمایلات خود به انتخاب مقاصد گردشگری برای سفر بپردازند.
 
  از دیگر تغییرات حاصل از گردشگری الکترونیکی در زمینه عرضه محصول گردشگری، شکل گیری سازمان های مدیریت مقاصد(DMO) می باشد.این سازمان ها در زمینه گردشگری با ارائه انواع خدمات الکترونیکی ، امکان جستجو و برنامه ریزی سفر را برای گردشگران فراهم می آورند.
وظایف این سازمان ها در برگیرنده، مدیریت منابع گردشگری ، برنامه ریزی برای فعالیت های گردشگری، تبلیغ و بازاریابی، آموزش کارکنان و عرضه خدمات مورد نیاز گردشگران می باشد.
این سازمان ها در واقعه لایه میانی را در گردشگری الکترونیکی مابین عرضه و تقاضا شکل می دهنداز یک سو در زمینه عرضه روند تقاضا در بازار گردشگری در جهان و مناطق مختلف و جهت گیری تقاضا را برای مقاصد فراهم می آورند و از دیگر سو با کسب اطلاعات لازم از مقاصد،آن اطلاعات را در اختیار گردشگران قرار می دهند.
 
  باید گفت نظر به ماهیت گردشگری، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند در بهبود کارآیی تحویل خدمات و معاملات و همچنین پیش بینی فرصت جهت میسر ساختن دستیابی دامنه گسترده و متنوعی از تجارب در زمینه های گوناگون گردشگری بسیار مفید واقع گردد.
در عرصه جهانی توسعه ICTتاثیرعمیقی بربخش گردشگری و مسافرت داشته است و این مهم همچنان در حال تغییر دادن ساختار و فرآیند های آن میباشد.
 
  تاریخچه کاربرد فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری از زمانی که حمل و نقل هوایی گسترش یافت فناوری های نوین ارتباطی نیز شکل گرفتند.سابقه فعالیت بازارهای الکترونیکه به دهه ۱۹۶۰ بر می گردد.زمانی که شرکت های هواپیمایی آمریکایی سیستم های نگهداری جا را با هدف اعمال کنترل های ترافیکی مرتبط با مسافران مورد استفاده قرار دارندبدین ترتیب سیستم های کامپیوتری برای ذخیره جا در صنعت هواپیمایی سبب تحولات گسترده و تعیین کننده در عرصه فعالیت های گردشگری شد.
در ایران نیز با پیشرفت صنعت هواپیمایی و با تاسیس هواپیمایی ملی ایران(هما) تاثیر فناوری های نوین در صنعت گردشگری نمود پیدا کرد.
 

گردشگری مجازی
گردشگری مجازی (e-tourism) مقوله جالبی است که حداکثر دو دهه از پدید آمدن آن نمی گذرد. گردشگری مجازی ، حضور در سرزمین دیجیتالی وب ، و مشاهده داده های صوتی ، متنی و تصویری از دنیای فیزیکی پیرامون ما است . دور دنیا که در نوشته ژول ورن ، نویسیده شهیر فرانسوی ، در هشتاد روز امکان پذیر شد ، امروز با ابر متن های اینترنتی ، با یک کلیک امکان پذیر است. دور دنیا با یک کلیک ، آرزویی بود که امروزه از مرحله آرزو به حقیقتی غیر قابل انکار مبدل شده است . 
  بااستفاده از سایت های کاخ موزه ها، اماکن باستانی جهان می توان به دنیایی اطلاعات متنی و تصویری از نمادهای تاریخ باستان دست یافت. برخی از پایگاه های دولتی در اینترنت ، امروزه سیستم های دوربین شهری خود را به سرزمین دیجیتال نیز پیوندداده اند. بااین دوربین ها می توانید شهرهای مختلف را به صورت زنده مشاهده کرده و حتی از ان ها عکس یادگاری بگیریدخیلی از علاقمندان به بازدید از موزه های بزرگ جهان ، از هرمیتاژ مسکو تا لوور پاریس ، از تارنماهای اینترنتی ان ها برای مشاهده اطلاعات استفاده می کنند. حتی ، رزرو بلیط هواپیما ، هتل ، مسابقات بین المللی ورزشی و جشنواره های فرهنگی هنری جهانی ، امروز با رفتارهای سازمانی الکترونیکی همراه شده است . فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) یکی از عناصر اساسی محیط بیرونی در صنعت گردشگری است که توسعه آن در سال‌های اخیر باعث نوآوری‌هایی در این صنعت شده است.واژه گردشگری الکترونیکی (E-Tourism) به معنای کاربرد کسب و کار الکترونیکی(E-Business) در مسافرت و گردشگری است و ۳ مجموعه متمایز مدیریت کسب و کار، نظام‌های اطلاعاتی و مدیریت و گردشگری را شامل می‌شود.
 
  کاربرد ICT در گردشگری را می‌توان به سه حوزه شبکه‌های داخلی (Internet)، شبکه‌های خارجی(Extranet) و اینترنت تفکیک کرد. کاربرد ICT در شبکه‌های داخلی صنایع گردشگری موجب افزایش کارایی و اثر بخشی می‌شود و در بخش‌های مختلف شرکت‌ها بکار می‌رود. از سوی دیگر، کاربرد ICT   در شبکه‌های داخلی و اینترنت موجب همبستگی قوی بین فعالیت‌های متفاوت واحدهای فعال در گردشگری شده است، به گونه‌ای که کاربرد ابزارهای ICT   به شکل( CRS)نظام ذخیره جا، (GDS) نظام توزیع جهانی و DMS (مدیریت مقصد) در صنایع حمل و نقل هوایی و هتل‌ها و خدمات مسافرتی از توسعه فراوانی برخوردار است.
ابزار ICT منجر به تغییر روند گردشگری و ایجاد سازوکارهای جدید راهبردی و مدیریتی در این صنعت شده است.از جمله مهمترین استفاده‌های ICT در شرکت‌ها، تقویت یکپارچگی افقی و عمودی و کاهش عدم صرفه‌های مقیاس در شرکت‌های کوچک و متوسط گردشگری(SMTE) بوده است.
 
وب سایت:ابزار کارآمد در توسعه گردشگری مجازی
یکی از عالی ترین زمینه های اطلاع رسانی توان گردشگری یک کشور ،استفاده از تارنماهای اینترنتی است. وب سایتها به دلیل ارزش اطلاع رسانی زیادی که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با یک میلیارد کاربر با سواد دارند،فرصت خوبی برای معرفی چند زبانه و چند رسانه ای قابلیتهای گردشگری یک کشور است. در بین سایتهای اطلاع رسانی مربوط به گردشگری یک کشور در وب ،سایتهای رسمی از اهمیت زیادی بر خوردارند.سایتهای رسمی ،سخنگو های دیجیتالی یک کشور در اینترنت هستند و هر چه این پایگاهها قوی تر ،بروزتر و چند زبانه باشند،مخاطب پذیری آنها افزایش می یابد. 
 
  در مقابل دیدگاه اول که فناوری اطلاعات را حرکتی همسو و تسهیل بخش در توسعه تجارت الکترونیکی و صنعت گردشگری می دانندو انجام اقداماتی مانند ذخیره جا و خرید خدمات مستقیم از طریق اینترنت را مورد توصیه و سفارش قرار می دهند عده ای معتقد هستند که دریافت خدمات از آژانسهای مسافرتی می تواند مطمئنتر از ذخیره جا با اتکا به اینترنت باشد.مثلا در خصوص مشکلاتی که ممکن است در سالنهای ترانزیت یا در قسمتهای کنترل گذرنامه به وجود آید نیاز به مشاور حقیقی و نه مجازی محسوس است.
غالبا مسافرانی که با هماهنگی آژانسهای مسافرتی اقدام به مسافرت می کنند از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارندودر مواجهه احتمالی با مشکلات ،خود را در وضعیت بهتری می یابند.شاید این موضوع به دلیل ابعاد روانی تاشی از مراجعه و خرید مستقیم خدمات از یک آژانس مسافرتی است .در حالیکه خرید خدمات در اینترنت دارای ابعاد و اشکال مجازی است.
 
راهکارها و جمع بندی
گردشگری مجازی ، واقعیتی غیر قابل انکار است . وقتی ما به شهروند الکترونیک (e-citizen)  ) ، دولت الکترونیک (e-government  ) ، تجارت الکترونیک (e-commerce) ، بانکداری الکترونیک
(e-banking) ، آموزش الکترونیک (e-learning) در قالب جامعه اطلاعاتی (information society) معتقدیم ، باید زمینه های گردشگری مجازی (e - tourism) را نیز فراهم کنیم.گردشگری مجازی ، دور دنیا با یک کلیک فقط نیست ! گردشگری مجازی ، ابزاری است که توسط آن ، یک گردشگر بتواند در کم ترین زمان، با کم ترین امکانات و با کم ترین هزینه، و با کم ترین دانش، ظرفیت های گردشگری یک کشور را شناسایی و با یک برنامه هدفمند و طرح هدایت گر ، از سوی دولت و آژانس ها و مراکز مربوطه، به مکانی خاص مسافرت کند.
 
 پیشنهادهایی که در پایان برای کاهش چالش های گردشگری مجازی در کشور می توان ارائه کرد به این شرح است :
ـ ایجاد طرح جامع آی تی در گردشگری ایران
ـ فراهم کردن مرکز مدیریت سایت های گردشگری رسمی ایران در وب
ـ تبلیغ سایت ها و مراکز اطلاع رسانی دیجیتالی ایران در حوزه گردشگری در ۱۰۰۰ سایت دولتی ایران
ـ تبلیغ و معرفی پایگاه های دیجیتالی گردشگری ایران (مثل سایت موزه ها و غیره) در رسانه ملی
ـ ایجاد دوره های آی تی در گردشگری توسط سازمان ایرانگردی
ـ اختصاص بودجه ای خاص از صندوق ذخیره ارزی کشور برای گسترش گردشگری در راستای آی تی مداری
ـ ایجاد دوره های آموزشی در سطح لیسانس و فوق لیسانس در موسسات و مراکز آموزش عالی کشور
ـ تعریف و اعطای نشان وِیژه گردشگری مجازی به مراکز فعال و موثر کشور در این حوزه
ـ ایجاد شورا یا مرکز گردشگری مجازی در سازمان ایرانگردی ایران
ـ اختصاص رایانه مناسب به مراکزی که در امر گردشگری ایران به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای آی تی مدار شدن ، موثر هستند
  
  یکی از اساسی ترین نیازهای صنعت گردشگری موجود در کشورمان در برخورد با چالشهای تکنولوژیکی ورود و فعال کردن نظامهای بهتر توزیع جهانی(S.D.G)با ورود وپیاده سازی استاندارد های جدید مدیریت روال گردش اطلاعات در نظامهای هتلداری و گردشگری است.
همچنین سرمایه گذاری در جهت تولید و پیاده سازی پورتالهای تخصصی ودینامیک روی اینترنت ،پیاده سازی نظامهای MIS در ساختار مدیریت داخلی و استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر تحلیلهای حرفه ای و استانداردهای جدید و مدرن جهانی در ساختار داخلی صنعت هتلداری و شرکتها و موسسات از دیگر اقدامات موثر برای توسعه صنعت گردشگری کشور خواهد بود.
طراحی و مدیریت تور و استفاده از روشهای مدرن ارتباطی و اطلاعاتی بر اساس نظامهای گردش اطلاعات و عملیات زنجیره ای در صنعت هتلداری ،زمینه سازی ورود وتعمیم کاربری تجهیزات مدرن سخت افزاری و الکترونیکی به ویژه در صنعت هتلداری نیز تاثیر بسزایی در این زمینه دارند
 
منابع :
مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات، سایت خبری صنایع نیوز
سایت جامع اطلاع رسانی اشتغال ،ثریایوسفی
 

به نقل از خبرآنلاین




گردشگری در عصر فناوری

فناوری اطلاعات، نیاز مبرم صنعت هتلداری


فناوری اطلاعات، نیاز مبرم صنعت هتلداری

مقصدهای الکترونیکی سکوهای دائم التغییری هستند که همواره بازیگران متفاوتی دارند. بازیگرانی که در رده‌های مختلف از مؤسسات کوچک مسافرتی اینترتی گرفته تا مؤسساتی در سطوح بین‌المللی و جهانی را شامل می‌شوند.
یورگ شیگنتالر، مدیر بخش بازاریابی و فروش سازمان هتل‌های کمپینسکی (kempinski)، یکی از کارشناسان و متخصصانی است که نظرات و دیدگاه‌های جامع و کارگشایی نیز در این زمینه دارد. 
به گفته وی: زمان امروز، زمانی است که پرتال‌های مسافرتی اینترنتی از مگاموتورهای جستجوگری که تمام هزینه‌ها را برای مشتریان به وضوح و شفاف عرضه می‌دارند استفاده می‌کنند.
این تغییرات در بخش هتلداری نیز تأثیر داشته چنانچه همواره ارائه نرخی ثابت و متوازن، دغدغه‌ اصلی تمامی فعالان این حوزه بوده است. 

مواردی وجود دارد که در آن هتلداران با مشتریانی برخورد می‌کنند که همواره در جستجوی شبکه‌های اینترنتی ارزانتر بوده و خدمات آن‌‌ها را طلب می‌کنند. خواسته‌ای بسیار مهم که برای دستیابی به نتیجه ضروری هستند.
تجارت گروهی جایی است که نیاز چنین شبکه‌هایی را به منعطف بودن تأمین می‌کند از اینرو و برای توسعه تجارت‌های پایه اتکاء به هتل‌هایی که مجهز به چنین امکاناتی هستند لازم و ضروری است. 

به عقیده شیگنتالر، در زمان افتتاح یک هتل جدید مسأله مهم این است که برای تولید لایه‌ خاصی از تجارت پایه، در ابتدا با کمترین نرخ،‌به ارائه خدمات بپردازیم. به بیانی دیگر باید از جایی آغاز کرد و این تنها راه انجام آن است. علاوه بر آن، حفظ توازن نرخ و قیمت اصل ضروری است و باید مطمئن شد که در حد امکان صحیح و درست به کار گرفته می‌شود.

آنچه که در ادامه خواهیم خواند، برگردان گفتگویی است که سایت تراول دیلی نیوز با یورگ شیگنتالر در این زمینه انجام داده است.

آیا شما مدل‌های دیگری را نیز امتحان کردید؟ برای مثال، ارائه خدمات یا ضمانت‌هایی نرخی جهت حفظ مشتریان خود؟بله، ما ضمانت نرخی نیز داده‌ایم و حتی اگر یک مشتری ثابت کند که می‌تواند خدماتی ارزانتر را از شبکه‌ای دیگر دریافت کند نه تنها مابه‌التفاوت آنرا بازپس خواهیم داد بلکه، به صورت افتخاری آن‌ها را یک شب در هتل مهمان کرده و یا به صورت مناسب‌تری به جبران ضعف خود خواهیم پرداخت.
به عقیده ما هماهنگ‌ شدن سریع با فن‌آوری‌های نو امری ضروری است و باید همیشه در انتظار تغییرات بود.


از چه فن‌آوری یا تکنیکی در ارائه خدمات اینترنتی خود استفاده می‌کنید؟

در حال حاضر از فن‌آوری به نام ای‌ زد ییلد (e z yield)، که هتل‌ها را قادر می‌سازد تا همواره نرخ قیمت تمام رقبای خود را از طریق مقصدهای الکترونیکی کنترل کنند استفاده می‌کنیم.
با استفاده از این سیستم می‌توان فهمید آیا رقبای اصلی از ظرفیتی کامل برخوردار هستند یا خیر و بنا بر اطلاعات به دست آمده استراتژی خود را منظم خواهند کرد. 

هتل‌های عضو شما، چگونه از فواید شبکه بازاریابی بین‌المللی کمپینسکی سود می‌برند؟
  سیستم‌هایی از قبیل GDS ، Pegasus، ADS و دیگر شبکه‌های اتصال از جمله بخش‌هایی هستند که به عنوان زیرساخت‌های سیستم‌های مرکزی هتل کمپینسکی به شمار رفته و هتل‌ها از این طریق به مرکز متصل می‌شوند. علاوه بر آن، این شبکه مرتباً به XML جدیدی متصل است که با آژانس‌های مسافرتی اینترنتی در ارتباط بوده و به هتل‌های عضو این فرصت را می‌دهد تا با این سیستم‌ هماهنگ و مرتبط شوند. هتل‌هایی که از سیستم مدیریت درآمد و مدیریت شبکه استفاده می‌کنند می‌توانند از طریق مدیریت شبکه به صورت اختیاری این خدمات را فعال کرده و به کار گیرند. در نتیجه دخالت نیروی انسانی به حداقل رسیده و بازدهی به حداکثر خواهد رسید. 

نحوه حمایت شما از هتل‌های عضو در بخش خدمات فروش و رزرواسیون چگونه است؟ آیا این پشتیبانی به تناسب مناطق (همچون اروپا، خاورمیانه، آسیا و آفریقا) متفاوت خواهد بود؟دفتر مرکزی این سازمان که در ژنو قرار دارد با توجه به سیستم‌های مرکزی یا عناوین مرتبط به مقصدها فعالیت کرده و در خصوص مسائل فنی همچون مشکلات سخت‌افزاری و کاربردی به عنوان پشتیبان نخست عمل می‌کند. مراکز خدمات فروش نیز به عنوان بازوی همه کاره بخش فروش فعالیت کرده و به بازاریابی در مناطق تحت پوشش می‌پردازد.

علاوه بر آن یک تیم متشکل از چهار کارشناس تجارت الکترونیکی نیز وجود دارد که به صورت زوج در بخش‌های عملکردهای شبکه‌ای و بهینه‌سازی موتور جستجوگر فعال می‌باشند که این بخش دوم با پروژه‌های بازاریابی سیال و دیگر جنبه‌های آن در ارتباط است.

تمرکز اصلی این سازمان روی بهینه‌سازی و بازاریابی موتور جستجوگر بوده و در این مسیر هم با هتل‌های انفرادی و هم با هتل‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کنیم.

چگونه وب سایت خود را معرفی می‌کنید؟با از سرگیری دوباره این وب سایت در دسامبر سال 2009، این سازمان به صورت گسترده به شبیه‌سازی‌های کارشناسانه روی آورد و بر دو شاخه شبیه‌سازی SEO و SEM متمرکز شد. نتیجه‌ای که از این اقدام به دست آمد، افزایش و رشد سریع در رده‌بندی موتورهای جستجوگر و تغییر ثبت‌نام و رزرواسیون‌ها است.

عملکردهای اینترنتی و موفقیت‌های خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این وب‌سایت‌ها از نرم‌افزاری با عنوان تحلیل‌گر شبکه برخوردارند که به راحتی تناوب و مسیر مورد استفاده مشتریان را ثبت و اندازه‌گیری می‌کند. با استفاده از این ابزار، ما فرآیند ثبت نام را در یک پروسه رو به جلو بهینه‌سازی کرده و افزایش خواهیم داد. در شبکه اینترنتی کمپینسکی نیز API های مختلفی وجود دارند که به صورت مستقیم به ابزارهای تحلیلی متصل شده و به محاسبه داده‌های اطلاعاتی می‌پردازند، داده‌هایی که شامل صفحات هزینه، بازدید و خروج است.

با به دست آوردن نتایج حاصل از این محاسبات می‌توان به راحتی علاقه به وجود آمده در نزد مشتریان از شعبات عضو این شبکه را ارزیابی کرده و در جهت پیشبرد آن کوشید.

و به عنوان آخرین سووال، پیش بینی شما از آینده این صنعت چیست؟

به نظر می‌رسد صنعت هتلداری در دنیای امروز رفته رفته جایگاه و اهیت خود را به دست آورده و نیاز به یک سیستم اطلاع رسانی واحد در آن به چشم می‌خورد.

می‌توان به وضوح شاهد این گسترش ارتباطی بود و همراستا شدن هتل‌ها در جهت حرکت در مسیری روبه جلو را احساس کرد. ازاینرو می‌توان اعلام کرد در آینده‌ای نزدیک و با توسعه فن‌آوری اطلاعات، صنعت هتلداری نیز با جهشی محسوس در حوزه مخصوص به خود روبه‌رو خواهد شد. 

منبع: میراث آریا



نقش فناوری اطلاعات در توسعه صنعت گردشگری

گردشگری در عصر فناوری