صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

پنج مقصد برتر گردشگری سلامت در جهان

  آیا تاکنون به ذهنتان خطور کرده است که برای معالجه و درمان خود بار سفر ببندید و به کشوری دیگر مسافرت کنید؟ اگر چنین بوده، مطمئن باشید که تنها نیستند. هزاران بیمار در جهان، این شیوه درمان را برای رهایی از بند بیماری و کسالت برگزیده‌اند.

این روزها و در تداوم سوابق پیشین،‌مشاهده می‌شود که صنعت گردشگری پزشکی، روندی رو به توسعه گرفته و هر ساله شاخه و وسعت تازه‌ای به آن اضافه می‌شود. گسترده‌ای که به گفته مؤسسات معتبر جهانی تا سال 2012 درآمدی 40 تا یکصد میلیارد دلاری را نصیب پیشگامان این صنعت خواهد کرد.

از اینرو، با توجه به رشد این صنعت و به طبع آن، رقابت کشورها در به دست آوردن مقام بهتر جهت جلب بیشتر گردشگران بیمار، بررسی و شناسایی مقصدهای ارزانتر و با کیفیت‌ بالا نیازمند صرف وقتی طولانی است که در صورت انتخابی صحیح، بهترین نتیجه را برای این دست از گردشگران در برخواهد داشت.

آنچه در ادامه می‌آید، معرفی پنج کشوری است، که در حال حاضر در رده پنج کشور نخست جذب گردشگران بیمار قرار گرفته‌اند. ( لازم به ذکر است هزینه‌های ذکر شده با هزینه‌های درمان و جراحی در آمریکا مقایسه شده است).

 

پاناما:

کشور پاناما معمولاً به ارائه تسهیلات درمانی کم هزینه شهرت دارد. جراحی در پاناما به مراتب ارزانتر از جراحی‌های انجام شده در آمریکا است. هزینه‌هایی در حدود 40 تا 70 درصد کمتر از آمریکا. با این وجود در مقایسه با کشورهای جنوب شرق‌ آسیا، به مراتب گران‌تر می‌باشند.

پاناما را کشوری می‌نامند که براساس معیارهایی آمریکایی بنا شده و برای گردشگران بیمار یا گردشگری پزشکی مقصدی ایمن و پیشرفته را تشکیل داده است. علاوه بر آن تمامی دستورات پزشکی در این کشور توسط متخصصان آموزش دیده در آمریکا به بیماران تجویز می‌شود. گذشته از آن واحد پول پاناما نیز دلار آمریکا است.

با توجه به همه این موارد، می‌توان گفت اقتصاد پاناما، کاملاً بر پایه درآمده‌های حاصل از خدمات پزشکی شکل گرفته است.

 

برزیل:

برزیل هم اینروزها،‌ خود را به عنوان مرکز جراحی‌های پلاستیک در جهان معرفی کرده است. ایو پیتناگای، جراح پلاستیک معروف برزیلی، این کشور را به مرکز توجه این صنعت در سراسر جهان تبدیل کرد. وی با مدیریتی صحیح در این حوزه، گردشگری پزشکی بومی را آنچنان توسعه‌داد که اکنون برزیل پس از ایالات متحده، رتبه دوم را در تعداد جراحی‌های پلاستیک جهان از آن خود کرده است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، موج تازه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های مالی در بخش گردشگری پزشکی برزیل در راه است و این کشور به زودی به مرکز گردشگری سلامت جهان تبدیل خواهد شد.

گفتنی است در حال حاضر تعداد بیمارستان‌هایی که در برزیل به ارائه خدمات درمانی عمومی مشغولند بیشتر از سایر کشورهای خارج از آمریکا است.

 

مالزی:

صنعت گردشگری پزشکی مالزی به تازگی پیشرفتی قابل ذکر داشته و همسو با توسعه دیگر صنایع‌ این کشور مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته است. براساس آمارهای رسمی، مالزی به لطف خدمات پزشکی پیشرفته خود، موفق به جذب گردشگران بی‌شماری شده است.

به گونه‌ای که از تعداد 75 هزار گردشگر بیمار در سال 2001 به 297 هزار نفر در سال 2006 افزایش داشته است. در حال حاضر، شاخه‌های متعددی از علم پزشکی همچون جراحی پلاستیک، قلب و دندان در این کشور انجام می‌گیرد که هزینه‌ای به مراتب ارزان‌تر از ایالات متحده دارند.

کارشناسان، حرفه‌ اقتصادی، سطح بالای دانش پزشکی و ثبات سیاسی در مالزی را عامل اصلی گرایش گردشگران و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری سلامت به این کشور می‌دانند.

علاوه بر آن شبکه‌های گسترده کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها نیز اقتصادی پایدار را برای مالزی به همراه داشته‌ است.

 

کاستاریکا:

کاستاریکا معمولاً به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری پر مخاطب از سوی بیماران کشورهای آمریکای شمالی مدنظر قرار گرفته است. بیماران و مراجعه‌کنندگانی که هنوز هم به دلیل کیفیت بالا و ارزان خدمات درمانی به این کشور مسافرت می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که کاستاریکا را به مقصدی دلخواه برای بیماران تبدیل کرده فاصله زمانی کم آن با ایالات متحده است به نحوی که گردشگران می‌توانند در عرض هفت تا 10 ساعت خود را به این کشور برسانند.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که بیش از 150 هزار گردشگر خارجی در سال 2006 به منظور بهره گرفتن از خدمات درمانی به کاستاریکا مسافرت کردند. به تازگی نیز، به دلیل رشد صنعت پزشکی، سرمایه‌گذاری‌های متنوعی نیز در این بخش صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک جهشی چشمگیر را در صنعت گردشگری سلامت کاستاریکا به وجود آورد.

 

هند:

براساس مطالعات مرکز ملی تحلیل‌های راهبردی هند صنعت گردشگری پزشکی در این کشور از دو منظر حائز اهمیت است. ارائه خدمات با کیفیت و دریافت هزینه‌ای بسیار اندک. بیشتر بیمارستان‌های هند مجوز و گواهینامه مرکز بین‌المللی کمیسیون اشتراکی را دارا بوده و از پیشرفته‌ترین امکانات پزشکی و برجسته‌ترین و مجرب‌ترین پرسنل برخوردارند. گفتنی است، بخش گردشگری سلامت هند از سال 2002 تا 2006 با جهشی بالا در جذب گردشگر روبرو شد که از 150 هزار بیمار به 500 هزار افزایش یافت.

 

منبع: خبرگزاری میراث آریا



مجارستان، ترکیه و کاستاریکا مقاصد برتر توریسم دندانپزشکی جهان

نگاهی به بهداشت، سلامت و درمان در گردشگری


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد