صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

آمارگیری گردشگری در ایران

  کشور ایران یکی از قطبهای مهم گردشگری در جهان به شمار می رود که با برخورداری از سابقه دیرین تمدن و فرهنگ، طبیعت و شرایط اقلیمی گوناگون و عوامل دیگر از این دست، توانایی قرار گیری در جایگاه مناسب نقاط پر جاذبه گردشگری در سطح آسیا و بین المللی را داراست. اما با این توصیف با وجود در اختیار داشتن جاذبه های قابل توجه، از جایگاه مناسبی در بازارهای گردشگری برخوردار نیست.

امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی به ویژه فضاهای گردشگری به یکی از اهداف برنامه ریزی فراغت تبدیل شده است که علاوه بر تامین اهداف اقتصادی و زیست محیطی، نقش موثری در تعادل بخشی به گذران فراغت و تامین سلامت جسمی و روانی مردم دارد.

گردشگری در میان فعالیتهای فراغتی از بیشترین تنوع و تحرک، از یک سو، و وسیع ترین پهنه مکانی و فضایی از سوی دیگر برخوردار است. شاید بتوان گفت که گردشگری به خصوص گردشگری شهری به گونه ای تمام فعالیت های فراغتی دیگر را باخود همراه دارد و بدین سبب برنامه ریزی و مدیریت گردشگری از امور حساس و پیچیده و چند وجهی است که توجه ویژه مسئولان دولتی را می طلبد.

اما برنامه ریزی دقیق علمی وکاربردی زمانی تحقق می یابد که بر مبنای آمار علمی تهیه و تدوین گردد تا واجد خصوصیات لازم برای پذیرش گردشگر شود. در حال حاضر وظایف برنامه ریزی و مدیریت توسعه گردشگری در کشور بر عهده نهادهای مختلفی است که هر یک دارای ساختار بخشی اند و از این نظر اقدامات آن فاقد هماهنگی و همکاری لازم است.

با توجه به نبود یک رویکرد جامع و مدیریت یکپارچه در سیاست های کلان توسعه گردشگری در کشور، متاسفانه هنوز جایگاه گردشگری در نظام برنامه ریزی ما به درستی تعریف و تبیین نشده است. که نمونه ای از آنها ارائه آمار غیر علمی و غیر منطقی گردشگران تعطیلات نوروز امسال بود.

 

هدف از آمارگیری در گردشگری:

ـ ارزیابی آثار گردشگری در اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان یک مقصد: محل، شهر، منطقه یا استان

ـ برنامه ریزی و سرمایه گذاری در امور زیربنائی و ایجاد تسهیلات اقامتی و رفاهی و امکانات تفریحی با توجه به تعداد مسافرانی که به یک کشور با یک محل و منطقه می آیند و میزان پولی که خرج می کنند و همچنین، با در نظر گرفتن ویژگی های روحی، شغلی، فرهنگی، می توان به ایجاد فرودگاه ها، شرکت های حمل ونقل، تعمیرگاه، غذاسرا، مهمانسرا، اماکن تفریحی و ... اقدام کرد یا امکانات موجود را توسعه داد.

ـ بالاخره کسب آمار و اطلاعات برای بررسی بازارهای گردشگری و رشد و توسعه آن ضرورت دارد؛ زیرا هنگامی گسترش هر فعالیت اقتصادی ـ اجتماعی امکان پذیر است که اطلاعات آماری دقیقی از بازارهای بالقوه و بالفعل و ویژگی های آن بازارها وجود داشته باشد.

 

تحلیلی از وضعیت آمار گردشگری داخلی ـ نوروزی

۱) آمار منتشر شده توسط سازمان گردشگری فاصله جدی با منطق و واقعیت دارد. البته در این زمینه در سال های گذشته نیز آماری کامل و همه جانبه وجود نداشته است که امکان مقایسه را ایجاد کند و نظام صحیحی برای گرفتن آمار گردشگران وجود ندارد.

۲) آمار صحیح از اصلی ترین نیازهای مدیریت گردشگری برای تصمیم گیری است و اصلا نباید به نوروز ختم شود. در طول یک دوره یک ساله آمارگیری، یک عدد پایه به دست می آید که در ماه های سال، هفته های ماه و روزهای هفته، مبنای سنجش و مقایسه قرار می گیرد، متاسفانه در فصل تابستان که تقاضای گردشگری داخلی بیشتر است هیچ آمار منطقی وجود ندارد.

۳) با توجه به اعلام رسمی سازمان در تعطیلات نوروز ۱۳۸۸ اعلام کردند که ۹۰۸/۲۹۵/۹۹ نفر سفر داشتیم که این تعداد گردشگر نیست. بر این اساس، نتوانستند مشخص کنند که چند گردشگر در طول تعطیلات نوروز داشتیم و آمار سالانه ای نیز منتشر نمی شود که چه تعداد گردشگر داخلی در سال گذشته داشتیم.

۴) با توجه به اینکه بخشی از نظام آمارگیری، نظام تعطیلات است لذا این نظام باید بسیار دقیق باشد این نظام به هم ریخته آماری، متأسفانه در سالهای اخیر تشدید شده و هیچ اقدام جدی برای اصلاح آن انجام نشده است. در نوروز که تعداد سفرهای انجام شده را اعلام کردند، ورودی و خروجی استان ها اندازه گیری شد، یعنی تعداد افرادی را که وارد یا خارج شهرها شدند، محاسبه و آمار استان ها را با هم جمع کردند که حاصل آن، تعداد سفرهای انجام شده است.

مشکل این سیستم آن است که مثلا یک گردشگر از شهر تهران به سمت مشهد حرکت می کند و در این میان، از مسیرهای مختلفی عبور می کند و در شهرهای مختلف شمالی ثبت می شود (حتی بدون یک شب اقامت) و در عمل، این آمار تعداد سفر را نشان می دهد و تعداد افرادی را که سفر کرده اند، نشان نمی دهد و در کشور نیز به همین وضع آمار سفرهای نوروزی ارائه می شود. لذا با مجموعه ای از آمارهای به هم ریخته غیر قابل اعتماد روبه رو هستیم که هرگونه ارزیابی و برنامه ریزی را با مشکل مواجه می کند.

۵) انواع متفاوت آمار برای برنامه ریزی گردشگری مورد نیاز است، مثلا باید بدانیم که در بخش تقاضا چه مقدار گردشگر وارد یک استان شده است، این گردشگران به چه بخش هایی رفته، در چه مکانی و به چه مدت زمانی اقامت و هزینه کرده اند و از چه وسیله حمل ونقلی استفاده کرده اند.
غلامحسین کریمی
مدرس دانشگاه و پژوهشگر رشته برنامه ریزی توریسم  


منبع: تابناک




آینده گردشگری، منوط به آمارگیری استاندارد

آمارها، تنها عنصر رو ره رشد گردشگری ایران



غواصی، امکانی برای گردشگران خلیج فارس

  با وجود حدود 2000 کیلومتر مرز آبی و نوار ساحلی جنوبی، گردشگری دریا به‌ویژه ورزش‌ها و فعالیت‌های وابسته به آن از جمله غواصی دچار تلاطم وضعیت است و از سهم مطلوب خود در گردشگری فاصله دارد.  
   گردشگری دریا با فعالیت‌های آبی متنوعی اعم از شنا، قایق‌سواری، جت‌اسکی و غواصی و یا ورزش‌های ساحلی مانند والیبال و فوتبال شاخه‌ای از توریسم است که در تعطیلات تابستان خانواده‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند. در این میان امکان انجام برخی از رشته‌ها تنها در سواحل خاصی وجود دارد ولی مسأله مهمتر این است که برخی از رشته‌ها در میان مردم شناخته‌ شده نیستند یا به عبارت دیگر مردم اطلاعی از شرایط و مهارت لازم برای مشارکت ندارند.

یکی از فعالیت‌های دریایی که مردم را سهیم کرده و فرای مشاهده‌ صرف است و در عین حال سبب کسب تجربه‌ای جدید و در نتیجه احساسی نو خواهد شد، رشته غواصی است. ولی غواصی یکی از رشته‌هایی است که مردم تصور خاصی از آن دارند، نوعی ناشناخته بودن و یا ابهام توأم با ترس. اما واقعیت چیز دیگری است.

یکی از نقاطی که غواصی در آن صورت می‌گیرد جزیره هنگام است. ایروانی مدیر آموزشگاه فناوری دریایی که متولی غواصی در این جزیره است، می‌گوید: «غواصی در کشور ناشناخته است و یا به عبارت بهتر استفاده از آب و مواهب طبیعی آن مانند غذاهای دریایی با وجود حدود 3000 کیلومتر خط ساحلی، در میان مردم جایگاه مناسب را نیافته است».

ایروانی مقصود خود از انجام این کار را چنین می‌گوید: «جزیره هنگام یکی از جزایر زیبای کشور است من آن منطقه را با زیبایی‌های زیر آب "بهشت کوچک" می‌دانم، به همین دلیل با سابقه‌ای که در آموزش غواصی صنعتی داشتم، تصمیم گرفتم این زیبایی‌ها را به مردم کشورم نشان بدهم زیرا معتقدم بودن در طبیعت شور و شوق و هدفمندی را به زندگی می‌آورد.»

وی در زمینه مشارکت جامعه محلی نیز می‌گوید: «ما در منطقه‌ سعی کرده‌ایم تا جامعه محلی در کار دخالت داشته باشد، به دختران هنگامی آموزش غواصی داده‌ایم و آنها علاوه بر این آموزش زیست محیطی نیز دیده‌اند و حال خودشان مراقب طبیعت هستند.»

ایروانی در پایان متذکر می‌شود: «منطقه هنگام آخرین نقطه‌ای است که می‌توان جانوران استوایی را دید. شما ببینید مالدیو با چنین مواهبی چه بهره‌برداری توریستی می‌کند، هتل هیلتون در آن منطقه هتل را متناسب با شرایط محیط به صورت بنای یک طبقه ساخته است.»

بهارلو متصدی تورهای غواصی یکی از آژانس‌هایی که این نوع تور را در منطقه قشم برگزار می‌کند در توضیح خود می‌گوید: «ما با مدرسه غواصی قرارداد بسته‌ایم و برای یک تور 5 روزه با وسایل غواصی به مسافر قیمت داده‌ایم. طی این تور آموزش تئوری و عملی به گردشگر داده می‌شود، صبح‌ها آموزش تئوری داده می‌شود و بعد از ظهر آموزش عملی خواهد بود. ما سعی داریم ایرانی با طبیعت زیبای کشور آشنا شود و از مواهب آن استفاده کند.»

وی معتقد است: «تورهای توأمان طبیعت‌گردی و ورزش در ایران آن چنان که باید شناخته شده نیست و متصدیان بایست با ذکر جزئیات برای مراجعان توضیح دهند تا آنها فعالیت را شناخته و علاقه‌مند شوند.»

یکی دیگر از مؤسسات دست‌اندرکار غواصی مرکز غواصی کیش است که سابقه‌ بسیاری نیز در این زمینه دارد و دست‌اندرکاران آن به آموزش غواصی تفریحی و تخصصی می‌پردازند. در بخش تفریحی پس از یک آموزش تئوری چند دقیقه‌ای گردشگر به دریا برده می‌شود و به آموزش عملی و غواصی می‌پردازد.

دست‌اندرکاران، تورهای غواصی و امکانات خود را یا از طریق هتل‌های شهرهای ساحلی و یا دفاتر خدمات مسافرتی در شهرهای دیگر به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند و شاید لازم باشد معرفان خود پیش از آن غواصی را تجربه کرده باشند تا بتوانند با دادن اطلاعات صحیح، علاقه‌مندان بیشتری را با این شاخه آشنا کنند.

اما باید اذعان کرد که با در نظر گرفتن تفاوت‌ها و قابلیت‌های متفاوت دریای مازندران، دریای عمان و خلیج فارس گردشگری دریا همچنان در انواع خود اعم از تفریحی و یا ورزشی از جایگاه مطلوب فاصله دارد. در این میان فعالیت‌های ورزشی آبی بیش از دیگر شاخه‌ها مهجور مانده‌ و میان مردم ناشناخته هستند در حالی که این گونه فعالیت‌ها سبب ایجاد شور و شعف و انرژی بیش از پیش در زندگی همه اقشار و به‌ویژه جوانان شده و به علاوه سبب آشنایی آنان با مواهب ملی و طبیعی می‌شود.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

گردشگری دریایی کشورهای پیرامون ایران

  به رغم تلاش‌های گسترده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای تصاحب عنوان قطب توریسم دریایی منطقه، توریسم دریایی ایران همچنان بی نام و نشان است.
  به تازه‌گی خبرگزاری‌های رسمی امارات به نقل از مقامات رسمی این کشور اعلام کردند که در کشور امارات تنها ظرف یک سال گذشته بیش از 87 کشتی یا 261.000 مسافر از بندر رشید دبی عبور کرده‌اند و انتظار می‌رود این رقم در سال 2020 به 120 کشتی و 325 هزار مسافر افزایش یابد.
 همچنین تخمین زده شده است تا سال 2015 میلادی تعداد کشتی‌ها به 195 گشت با 575 هزار مسافر که در سواحل دبی پیاده می‌شوند، افزایش یابد.
 مقامات دبی برای تحقق این هدف همکاری‌های نزدیکی را با ابوظبی، فجیره، مسقط و بحرین آغاز کرده‌اند تا امکان ارائه تسهیلات و امکانات بیشتری برای توریست‌ها فراهم آید که در نهایت کشتی‌های بیشتر و توریست‌های بیشتری را به سواحل عربی خلیج فارس جلب خواهد کرد.
 این تلاش‌ها که در راستای توسعه توریسم دریایی در امارات است، ریشه در موفقیت‌های درخشانی دارد که از دبی آغاز شده است.

دبی که در سال 2003 موفق شده بود 2700 مسافر را با 5 کشتی برای تفریحات دریایی به خود جذب کند، تنها در دو سال گذشته (2008) موفق به جذب بیش از 11 هزار و سیصد مسافر برای گردش‌های دریایی شده است.
 
خبرگزاری رسمی امارات در همان زمان اعلام کرد که  این آمار حکایت از آن دارد که دبی ظرف سال‌های اخیر به‌عنوان یک قطب گردشگری در گشت‌های دریایی مبدل شده و بر این اساس انتظار می‌رود تعداد توریست‌ جذب شده به دبی طی سالجاری به 200 هزار نفر برسد.
 
گشت‌های دریایی در امارات به‌ ویژه از زمانی رشد محسوسی یافته است که شرکت «کاستا کروزر» که یک شرکت تورگردانی دریایی اروپاست، نخست دبی را مرکز این فعالیت قرار داد و پس از مدتی ابوظبی و مسقط و بحرین نیز تحت پوشش آن قرار گرفت.
 
در این فعالیت‌ها دو گروه ایتالیایی الاصل با دو مارک تجاری کاستا کروز و ایدا کروز ارائه‌ کننده خدمات گشت‌دریایی در دبی بودند.

درهمین زمان بحران اقتصاد جهانی هر چند سبب ایجاد فشارهای مالی شد اما مردم همچنان علاقمند به سفرهای دریایی هستند.

درعین حال این تلاش‌ها در ابوظبی نیز توجه مقامات را جلب کرد که تلاش‌های تازه‌ای را در این زمینه آغاز کردند، به طوری که طبق آمار رسمی؛ در فصل سفرهای دریایی امسال حدود 113/199 توریست به ابوظبی سفر کرده‌اند که این میزان درمقایسه با زمان مشابه در سال گذشته حدود 200/125 نفر بیشتر بوده است.

فعالان و مقامات ابوظبی پیش‌بینی کرده بودند که با افزایش تعداد توریست‌ها، رونق توریسم دریایی در سال 2009 -2010 به میزان 59 درصد افزایش یابد و به گفته معاون دبیرکل توریسم ابوظبی؛ این پیش‌بینی‌ها براساس افزایش 100 درصدی میزان رزرو و اشغال جا در کشتی‌های گشت دریایی ابوظبی است که تاکنون صورت گرفته است.

به گفته وی؛ این افزایش تاحد زیادی ناشی از مشارکت و همکاری ابوظبی با شرکت‌های گشت دریایی در منطقه کاراییب بوده است.

گشت دریایی بحرین در خلیج فارس نیرومند تر می شود
اما موفقیت‌های امارات و به ویژه دبی و امارات سرمشق خوبی برای بحرین بود که به تازه‌گی و درسال جاری اعلام کرد با اجرای طرح‌های ویژه و فعالیت بیش از 100 خط کشتی‌رانی در فصل کشتی‌رانی در صدد جذب توریست‌ها از سرتاسر خاورمیانه و اروپاست.
 
طی فصل گشت‌های دریایی در منطقه خلیج فارس که معمولا از میانه اکتبر تا ماه مه ادامه می‌یابد، بحرین تنها در فصل گذشته یعنی از اکتبر 2009 تا ماه ماه 2010 موفق به جلب 150 هزار توریست خارجی و حضور نزدیک به 70 کشتی در بندر این کشور شد.
 
«حبا عبدالعزیز»، مدیری اجرایی وزارات فرهنگ و اطلاع‌رسانی و ارتقای بازاریابی توریسم بحرین اخیرا اعلام کرد که حضور کشتی مسافربری با 2000 مسافر و توریست هم‌اکنون بحرین را با درآمدی بالغ بر 274.000 میلیون دلار و با بیش از 70 کشتی ثروتمندتر از همیشه کرده است.
 
طبق همین گزارش کشور بحرین تا سال گذشته نیز برای معرفی و مطرح کردن خود به عنوان یکی از پیشگامان اندک خطوط دریایی که در منطقه خلیج فارس فعالیت می‌کنند، موفقیت اندکی داشته است اما به تازه‌گی با راه‌اندازی خطوط و ترمینال‌های دریایی جدید در کشور امارات، بازار توریسم دریایی بحرین نیز فرصت رشد یافته است.

توریسم دریایی در ترکیه
صرف نظر از کشور های عرب منطقه خلیج فارس کشور ترکیه در همسایگی ایران نیز تلاش‌های وسیعی را برای توسعه صنعت توریسم دریایی این کشور آغاز کرده است. مقامات دریایی ترکیه اعلام کردند که سه اسکله واقع در استانبول را به‌منظور ارتقای گردشگری این منطقه برای ارایه خدمات گشت‌دریایی اختصاص می‌دهند.

خبرگزاری زمان ترکیه، اخیرا خبر داد که تعداد کشتی‌های ویژه گشت‌های توریستی دریایی استانبول ظرف پنج سال گذشته، از 15 به 20 درصد رشد سالانه برخوردار بوده و کشور ترکیه هم‌اکنون نیز پس از اسپانیا، ایتالیا و یونان سومین مقام در توریسم دریایی مدیترانه محسوب می‌شود.

بنابه همین گزارش؛ تورگردان‌های مستقر در شهر استانبول اظهار کرده‌اند که از سال 2006 تاکنون توریسم دریایی استانبول به تنهایی بیش از 1 میلیون توریست را به استانبول جذب کرده است اما فقدان تسهیلات کافی و کشتی‌های گشت توریستی؛ همچنان مانعی دربرابر رشد بالقوه توریسم در منطقه است و برای حل این مشکل ساخت فوری اسکله‌های جدید ضروری است.

مقامات گردشگری ترکیه همزمان با شروع فصل جدید توریسم دریایی ترکیه در ماه مه درصدد تامین امکاناتی تازه برای پاسخگویی به بازار تقاضا برآمدند اما میزان استقبال به حدی است که به‌گفته مقامات مسئول در توریسم ترکیه، استانبول هم‌اکنون نیازمند به هفت تا هشت اسلکه جدید است.

به‌گفته «عمر بیلگیلی» مدیر منطقه‌ای توریسم و فرهنگ استانبول، هر سال بیش از 1000 کشتی گشت توریستی در استانبول و کوساداسی توقف می‌کند. در سال 2005 ، 227 کشتی گشتی در استانبول، جذب 231 هزار توریست را به‌همراه داشت و در سال 2007 تعداد کشتی‌ها به 340 کشتی افزایش یافت که تقاضای 432 هزار توریست را تامین کرد.

وی تاکید دارد که گردش پولی سفر و گشت و گذار دریایی توریست‌ها، از تمام توریست‌های دیگر در ترکیه 12 درصد بیشتر است.

توریسم دریایی در ایران: جایگاه و ضرورت ها
در کشور ایران و در همسایگی امارات، بحرین و ترکیه  با وجود مرز آبی جنوب کشور در امتداد خلیج فارس و دریای عمان به طول 1880 کیلومتر که یکی از سرمایه‌های طبیعی کشور محسوب می‌شود توریسم دریایی تقریبا هیچ جایگاهی ندارد.

توریسم دریایی در میان مردم کشور چنان ناشناخته است که بیشتر مسافران و توریست‌ها در، جزایر کیش و قشم و تا حدی نیز بندر چابهار بیشترین زمان خود را در مناطق تجاری صرف می‌کنند و بدلیل فقدان فرهنگ سفر و اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه، سفر یا گشت دریایی و یا حتی آشنایی با زندگی دریایی مردم بومی در برنامه ریزی‌های مسافرتی آن ها جایی ندارد.

مطلوب نبودن وضعیت توریسم دریایی ناشناخته بودن سفر دریایی و شاید احساس عدم امنیتی است که مردم از سفر دریایی دارند و از سوی دیگر بالا بودن هزینه این گونه سفرها مهم‌ترین موانعی است که بر سر راه توسعه این نوع توریسم درسواحل جنوب ایران وجود دارد.

نبود کشتی و مشکلات موجود برای تامین سوخت به قیمت آزاد که سبب گران‌تر شدن هزینه این سفرها شده است، از دیگر مشکلات رونق و پایه ریزی توریسم دریایی در سواحل دریایی کشور است.

با توجه به وضعیت فعلی توریسم دریایی در ایران و رونق نسبی این شاخه در سایر کشورهای جهان و به‌خصوص کشورهای منطقه لازم است اقداماتی در زمینه ایجاد امکانات مناسب، حمایت از دست‌اندرکاران این امر و نیز تدوین برنامه‌های گشت دریایی انجام شود و از سوی دیگر اقداماتی برای آشناسازی مردم کشور با این شاخه و نیز جذب گردشگر خارجی صورت گیرد تا بتوان از این زمینه و توان بالقوه طبیعی بهره‌‌ی لازم را برد.

درمجموع می‌توان گفت کشور ما با برخورداری از جاذبه‌های بالقوه خود در توریسم دریایی، هنوز در میان کشورهای توسعه یافته در زمینه توریسم دریایی نامی ندارد اما با توجه به جاذبه‌های موجود در جزایر جنوبی کشور می‌توان با ایجاد تاسیسات گردشگری مناسب و استفاده از ظرفیت‌های موجود در آنها برای جذب گردشگر توسعه توریسم دریایی کشور و اقتصاد محلی را در نواحی ساحلی پی‌ریزی کرد.
 طبیعتا شناسایی الگوهای موفق دردنیا و نحوه استفاده آنها از جاذبه‌های گردشگری دریایی هم می‌تواند راه‌ها و ایده‌های مناسبی برای موفقیت در این حوزه ارائه کند.
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

کاهش ورود گردشگران خارجی در ماه های نخست سال

   آژانس داران از رکود حاکم بر تورهای ورودی و تعداد اندک توریست‌هایی که به کشور سفر کرده‌اند خبر می‌دهند. هر چند مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این آمارها را درست نمی‌دانند. با این وجود آنچه دیده می‌شود این است که صنعت توریسم کشور سال‌هاست که از نبود توازن میان تورهای ورودی و خروجی و تراز منفی در منابع ارزی رنج می‌برد. 
 

  گفته‌های فعالان صنعت توریسم حاکی از آن است که همچنان درآمدهای میلیاردی صنعت پرسود گردشگری به جای اینکه نصیب کشور شود، به جیب همسایگان می‌رود.  آنچه از گفته‌های فعالان گردشگری پیداست بهار امسال تورهای ورودی رونق چشمگیری نداشته‌اند در حالی که تورهای خروجی همچنان مشتریان پرو پا قرص خود را دارند.

مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی پترا به مهر در این باره می‌گوید: «تورهای ورودی در فصل بهار با رکود مواجهند. ایرانیان همچنان برای تورهای خروجی ثبت نام می‌کنند.»

علی اسدی ادامه می دهد: «امسال تور ورودی کمتری نسبت به سال قبل برگزار شد به‌طوری که از سال گذشته تا کنون تنها 50 تا 60 گردشگر با تورهای آژانس ما به ایران آمده‌اند در حالی که این تعداد می‌بایست چندین برابر باشد.»

او می‌گوید: «اگر معدود گردشگر خارجی هم از سال گذشته تا کنون به ایران آمده به دلیل شرکت در نمایشگاه‌ها بوده است.»

رئیس انجمن تورگردانان ایران اتفاقات سیاسی سال گذشته و انعکاس نامطلوب

آن درکشورهای خارجی را دلیل کاهش تورهای ورودی اعلام می‌کند و می‌گوید:

 «بسیاری از مجموعه‌های اقامتی مانند مجموعه بزرگ تفریحی اقامتی ارگ جدید بم، مجبور شده‌اند بسیاری از تورهای ورودی خود را در بهار امسال لغو کنند.»
 

اسدی معتقد است که دفاتر خدمات مسافرتی فردی را گردشگر خارجی می‌دانند که با تورهای گردشگری و با برنامه از قبل پیش بینی شده آژانس‌ها وارد کشور شود. با این تعریف شاید در سال گذشته از آمار گردشگران خارجی که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد تنها 50 هزار نفرشان گردشگر خارجی بوده‌اند حال آنکه این موضوع برای سازمانی که بخش گردشگری عریض و طویلی دارد تاسف انگیز است.

این در حالی است که مدیر گروه جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی هم با بیان اینکه در کشور ما منافع شخصی به منافع ملی گره نخورده است و افراد همواره منافع شخصی خود را بر منافع ملی ارجحیت می‌دهند، می گوید: «بسیاری از آژانس‌ها به جای تبلیغ و ترویج سفرهای داخلی یا ورود تور به کشور به عنوان واسطه‌ای برای آژانس‌ها خارجی عمل کرده و تور به کشورهای مقصد می‌فرستند.»

اما کاهش 50 درصدی تورهای ورودی در بهار 89 یکی دیگر از مواردی است که رئیس انجمن تورگردانان ایران از آن خبر می‌دهد. او می‌گوید: «تعداد تورهایی ورودی که بهار امسال از طریق دفاتر خدمات مسافرتی وارد کشور شده اند، نسبت به سال گذشته 50 درصد افت داشته است.»

محمدعلی واقفی، اتفاقات سیاسی سال گذشته و انعکاس نامطلوب آن درکشورهای خارجی را دلیل کاهش تورهای ورودی اعلام می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از مجموعه‌های اقامتی مانند مجموعه بزرگ تفریحی اقامتی ارگ جدید بم، مجبور شده‌اند بسیاری از تورهای ورودی خود را در بهار امسال لغو کنند.»

 

رئیس جامعه هتلداران اصفهان می گوید: آمارهایی که سازمان میراث فرهنگی از تعداد گردشگران منتشر می‌کند از طریق گمرکات مسافری کشور تهیه می‌شود در حالی‌که اداره گمرک تعداد همه مسافران ورودی را اعلام می‌کند نه تعداد گردشگران.
 

علی اصغر رضایت رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان با بیان اینکه یکی از هتل‌های اصفهان برای 90 گروه توریستی در دو ماه اول سال رزرو داشت که 30 گروه سفر خود را لغو کردند، می‌گوید: «آماری که سازمان میراث فرهنگی از تورهای ورودی و خروجی می‌دهد با آمار بخش خصوصی تناسب ندارد. اگر تور ورودی به ایران داریم پس حتما باید بازدید از شهر اصفهان هم در برنامه سفر آنها باشد حال آنکه در واقعیت هتلداران اصفهانی مسافری را در هتل‌های خود نمی‌بینند!»

او ادامه می دهد: «آمارهایی که سازمان میراث فرهنگی از تعداد گردشگران منتشر می‌کند از طریق گمرکات مسافری کشور تهیه می‌شود در حالی‌که اداره گمرک تعداد همه مسافران ورودی را اعلام می‌کند نه تعداد گردشگران.»

به گفته رضایت، امسال ظرفیت حدود 90 درصد هتل‌های استان در ایام نوروز تکمیل شد ولی این آمار نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.

خسرو گلشن ایرانپور در پاسخ به اینکه چگونه است که بین ادعای او با گفته‌های فعالان گردشگری و اعضای اتحادیه هتلداران تناقض وجود دارد به‌طوری که آنها از رکود و شما از رونق صحبت می‌کنید می‌گوید: «آماری که اتحادیه هتلداران می‌دهد بر اساس درصد میزان اشغال هتل‌هاست. ضمن اینکه تمام مسافران ورودی به کشور از طریق تور به ایران نمی‌آیند بلکه تعدادی از آنها به صورت فردی به مراکز اقامتی مراجعه می‌کنند، به همین دلیل نوسانات مربوط به ورود و خروج گردشگر بر فعالیت آژانس‌ها به نسبت هتل‌ها تاثیر بیشتری می‌گذارد. آژانس‌ها به دلیل رکود تورهای ورودی به سمت برگزاری تور خروجی می‌روند.»

ممحمدحسن کرمانی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در و اکنش به صحبت‌های ایرانپور می‌گوید: «اگر امسال تعداد مسافران هتل‌ها نسبت به بهار سال گذشته بیشتر شده پس چرا هتلداران دم از مشکل مالی می‌زنند؟ متاسفانه شرایط موجود در کشور و تبلیغات کشورهای دیگر ورود توریست را با مشکل مواجه کرده است.»

به نظر می‌رسد که این روند ایجاد شده در سه ماهه اول سال 89 همچنان ادامه خواهد داشت و ایران امسال هم از سودآوری‌های کلان جلب گردشگری محروم می‌شود.

منبع: تبیان (برگرفته از تهران امروز)