صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

کاهش ورود گردشگران خارجی در ماه های نخست سال

   آژانس داران از رکود حاکم بر تورهای ورودی و تعداد اندک توریست‌هایی که به کشور سفر کرده‌اند خبر می‌دهند. هر چند مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این آمارها را درست نمی‌دانند. با این وجود آنچه دیده می‌شود این است که صنعت توریسم کشور سال‌هاست که از نبود توازن میان تورهای ورودی و خروجی و تراز منفی در منابع ارزی رنج می‌برد. 
 

  گفته‌های فعالان صنعت توریسم حاکی از آن است که همچنان درآمدهای میلیاردی صنعت پرسود گردشگری به جای اینکه نصیب کشور شود، به جیب همسایگان می‌رود.  آنچه از گفته‌های فعالان گردشگری پیداست بهار امسال تورهای ورودی رونق چشمگیری نداشته‌اند در حالی که تورهای خروجی همچنان مشتریان پرو پا قرص خود را دارند.

مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی پترا به مهر در این باره می‌گوید: «تورهای ورودی در فصل بهار با رکود مواجهند. ایرانیان همچنان برای تورهای خروجی ثبت نام می‌کنند.»

علی اسدی ادامه می دهد: «امسال تور ورودی کمتری نسبت به سال قبل برگزار شد به‌طوری که از سال گذشته تا کنون تنها 50 تا 60 گردشگر با تورهای آژانس ما به ایران آمده‌اند در حالی که این تعداد می‌بایست چندین برابر باشد.»

او می‌گوید: «اگر معدود گردشگر خارجی هم از سال گذشته تا کنون به ایران آمده به دلیل شرکت در نمایشگاه‌ها بوده است.»

رئیس انجمن تورگردانان ایران اتفاقات سیاسی سال گذشته و انعکاس نامطلوب

آن درکشورهای خارجی را دلیل کاهش تورهای ورودی اعلام می‌کند و می‌گوید:

 «بسیاری از مجموعه‌های اقامتی مانند مجموعه بزرگ تفریحی اقامتی ارگ جدید بم، مجبور شده‌اند بسیاری از تورهای ورودی خود را در بهار امسال لغو کنند.»
 

اسدی معتقد است که دفاتر خدمات مسافرتی فردی را گردشگر خارجی می‌دانند که با تورهای گردشگری و با برنامه از قبل پیش بینی شده آژانس‌ها وارد کشور شود. با این تعریف شاید در سال گذشته از آمار گردشگران خارجی که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد تنها 50 هزار نفرشان گردشگر خارجی بوده‌اند حال آنکه این موضوع برای سازمانی که بخش گردشگری عریض و طویلی دارد تاسف انگیز است.

این در حالی است که مدیر گروه جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی هم با بیان اینکه در کشور ما منافع شخصی به منافع ملی گره نخورده است و افراد همواره منافع شخصی خود را بر منافع ملی ارجحیت می‌دهند، می گوید: «بسیاری از آژانس‌ها به جای تبلیغ و ترویج سفرهای داخلی یا ورود تور به کشور به عنوان واسطه‌ای برای آژانس‌ها خارجی عمل کرده و تور به کشورهای مقصد می‌فرستند.»

اما کاهش 50 درصدی تورهای ورودی در بهار 89 یکی دیگر از مواردی است که رئیس انجمن تورگردانان ایران از آن خبر می‌دهد. او می‌گوید: «تعداد تورهایی ورودی که بهار امسال از طریق دفاتر خدمات مسافرتی وارد کشور شده اند، نسبت به سال گذشته 50 درصد افت داشته است.»

محمدعلی واقفی، اتفاقات سیاسی سال گذشته و انعکاس نامطلوب آن درکشورهای خارجی را دلیل کاهش تورهای ورودی اعلام می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از مجموعه‌های اقامتی مانند مجموعه بزرگ تفریحی اقامتی ارگ جدید بم، مجبور شده‌اند بسیاری از تورهای ورودی خود را در بهار امسال لغو کنند.»

 

رئیس جامعه هتلداران اصفهان می گوید: آمارهایی که سازمان میراث فرهنگی از تعداد گردشگران منتشر می‌کند از طریق گمرکات مسافری کشور تهیه می‌شود در حالی‌که اداره گمرک تعداد همه مسافران ورودی را اعلام می‌کند نه تعداد گردشگران.
 

علی اصغر رضایت رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان با بیان اینکه یکی از هتل‌های اصفهان برای 90 گروه توریستی در دو ماه اول سال رزرو داشت که 30 گروه سفر خود را لغو کردند، می‌گوید: «آماری که سازمان میراث فرهنگی از تورهای ورودی و خروجی می‌دهد با آمار بخش خصوصی تناسب ندارد. اگر تور ورودی به ایران داریم پس حتما باید بازدید از شهر اصفهان هم در برنامه سفر آنها باشد حال آنکه در واقعیت هتلداران اصفهانی مسافری را در هتل‌های خود نمی‌بینند!»

او ادامه می دهد: «آمارهایی که سازمان میراث فرهنگی از تعداد گردشگران منتشر می‌کند از طریق گمرکات مسافری کشور تهیه می‌شود در حالی‌که اداره گمرک تعداد همه مسافران ورودی را اعلام می‌کند نه تعداد گردشگران.»

به گفته رضایت، امسال ظرفیت حدود 90 درصد هتل‌های استان در ایام نوروز تکمیل شد ولی این آمار نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.

خسرو گلشن ایرانپور در پاسخ به اینکه چگونه است که بین ادعای او با گفته‌های فعالان گردشگری و اعضای اتحادیه هتلداران تناقض وجود دارد به‌طوری که آنها از رکود و شما از رونق صحبت می‌کنید می‌گوید: «آماری که اتحادیه هتلداران می‌دهد بر اساس درصد میزان اشغال هتل‌هاست. ضمن اینکه تمام مسافران ورودی به کشور از طریق تور به ایران نمی‌آیند بلکه تعدادی از آنها به صورت فردی به مراکز اقامتی مراجعه می‌کنند، به همین دلیل نوسانات مربوط به ورود و خروج گردشگر بر فعالیت آژانس‌ها به نسبت هتل‌ها تاثیر بیشتری می‌گذارد. آژانس‌ها به دلیل رکود تورهای ورودی به سمت برگزاری تور خروجی می‌روند.»

ممحمدحسن کرمانی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در و اکنش به صحبت‌های ایرانپور می‌گوید: «اگر امسال تعداد مسافران هتل‌ها نسبت به بهار سال گذشته بیشتر شده پس چرا هتلداران دم از مشکل مالی می‌زنند؟ متاسفانه شرایط موجود در کشور و تبلیغات کشورهای دیگر ورود توریست را با مشکل مواجه کرده است.»

به نظر می‌رسد که این روند ایجاد شده در سه ماهه اول سال 89 همچنان ادامه خواهد داشت و ایران امسال هم از سودآوری‌های کلان جلب گردشگری محروم می‌شود.

منبع: تبیان (برگرفته از تهران امروز)

نظرات 1 + ارسال نظر
tone5749 دوشنبه 1 شهریور 1389 ساعت 20:47 http://pcc2010.mihanblog.com

دوست عزیز وب جالبی داری اگر با تبادل لینک موافق هستی منو بنام عمومی لینک کن وخبر بده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد