صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

جاذبه های گردشگری گیلان

   سیمای میراث فرهنگی این سرزمین به عنوان مامن اقوام آریایی بزرگترین گهواره فرهنگ هزار ساله بشری است.

جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بی نظیر آن شامل سواحل ماسه‌ای، آبگرم جنگلی، تالاب های طبیعی حفاظت شده، پارک های جنگلی، چشم اندازهای سواحل بکر و زیبای مناطق ییلاقی ساحلی، جنگلی، کوهستانی شهرستان تالش، لاهیجان و رودسر، گونه های گیاهی منحصر به فرد سوسن چلچراغ و زربین، چشمه های طبیعی، معدنی و آبشارهای زیبای ایجاد شده در مسیر رودخانه ها، غارهای طبیعی متعدد، بقاع متبرکه و بارگاه ملکوتی آقا سید جلال الدین اشرف برادر حضرت امام رضا (ع) و مقبره آقا سید یمین، امیر سلطان، آقا سید حسن (از سرداران سید جلال اشرف) و آرامگاه دکتر معین از مفاخر ادبی ایران در آستانه اشرفیه و با داشتن آثار ارزشمند تاریخی از جمله میل امام، قله و برج گرماور، شاه نشین گورج، خانه های تاریخی خاندان صوفی و بقاع متبرکه بابا جان دره، سرتربت در املش، محوطه باستانی تول و مجموعه بناهای مریان و آق اولر و بنای کاخ سردار امجد و قلعه تاریخی لیسار در تالش یادمان های تاریخی و فرهنگی اسپیه مزگت (مسجد سفیه ) و پل آجری پونل و قلعه زرین کول و گورستان باستانی رفیه رود، میان رود و سکه آثار تاریخی، زیارتی امام زاده ابراهیم و امامزاده اسحاق در شفت و شهرک تاریخی ماسوله و انتخاب این شهرک به عنوان نماینده کشور ایران در طرح میراث فرهنگی یونسکو از بین 8 کشور آسیای میانه، هیمالیا و بنای عظیم تاریخی قلعه رودخان در فومن و مسجد جامع لاهیجان و اکبریه و بقاع متبرکه شیخ زاهد گیلانی و چهار پادشاهان، آرامگاه کاشف السلطنه (موزه چای شمال)، مسجد جامع پل خشتی، بقعه متبرکه آقا سید حسین و آقا سید محمد (سفید آستانه) و بقعه دوازده امام زادگان ملاط در لاهیجان و لنگرود است.


منبع: خبرگزاری میراث آریا

حذف سفر از سبد خانوار نخستین اتفاق پس از حذف یارانه‌ها

  رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهان‌گردی کشور معتقد است:  حذف سفر از سبد خانوار نخستین اتفاقی است که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها رخ می‌دهد. اکبر غمخوار با بیان این‌که اصل این طرح با توجه به شفاف‌سازی که درباره‌ی قیمت‌ها صورت می‌گیرد، خوب است، ادامه داد: اجرای این طرح موجب می‌شود، قیمت‌ها واقعی شوند و مردم از اصل مبلغی که برای خرید هر کالایی می‌پردازند، آگاهی یابند. بنابراین اصل طرح هدفمند کردن یارانه‌، مترقی است و در کشورهای پیشرفته هم اجرا می‌شود و به‌لحاظ اقتصادی موفق بوده است؛ اما اجرای این طرح در ایران نگران‌کننده است، چون هنوز درآمدها به سطح واقعی نرسیده‌اند تا اقشار آسیب‌پذیر جامعه با درآمد کنونی، تمام هزینه‌ی خانوار را بتوانند تأمین کنند.

   وی بیان کرد: اجرای این طرح و حذف یارانه‌ها تا وقتی اقتصاد کشور ناسالم است و بیش‌تر بخش‌های اقتصادی در اختیار دولت‌اند و گاهی با اقداماتی که صورت می‌گیرند، مردم نگران می‌شوند، فقط تورم اساسی در کشور ایجاد می‌کند. البته شاید این موضوع برای قشر مرفه جامعه که جمعیت کمی را شامل می‌شود، خیلی مهم نباشد؛ اما قشر آسیب‌پذیر جامعه که بخش عمده‌ای از جامعه را تشکیل می‌دهد، با اجرای این طرح دچار بحران می‌شود.

   او با اعتقاد به این‌که حذف سفر از سبد خانوار با حذف یارانه‌ها، نخستین اتفاقی است که رخ می‌دهد، گفت: اگر به‌ازای حذف یارانه، پولی به مردم پرداخت شود، مردم ترجیح می‌دهند، نیازهای اضطراری خود را با آن برطرف کنند و سفر رفتن سخت‌تر می‌شود.

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران با بیان این‌که برای علاج این وضع راه حلی وجود ندارد، اظهار داشت: این تصمیم دولت ممکن است، در کوتاه‌مدت اثر شدیدی بر مسافرت مردم داشته باشد و در درازمدت این اثر کم‌تر شود؛ اما در هر صورت، پول این سفر را رییس خانواده باید تأمین کند که یک نفر با افزایش قیمت‌ها نمی‌تواند تمام این هزینه‌ها را بپردازد، پس سفر دچار بحران می‌شود.

   وی تأکید کرد: براساس آنچه تا کنون از این طرح منتشر شده است، مبلغی که به ازای حذف یارانه‌ها پرداخت می‌شود، با توجه به گرانی کالا حتا پاسخ‌گوی نیاز ابتدایی مردم نیست. پس دولت با هدفمند کردن یارانه‌ها و پرداخت پول آن به مردم، فقط هزینه‌های ابتدایی آن‌ها را تأمین می‌کند؛ اما معلوم نیست، آن اضافه‌ی هزینه‌ای را که با گرانی و افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌شود، چه کسی تأمین می‌کند. باید برای این مسأله چاره‌ای اندیشید.

   غمخوار با اشاره به تأثیر این طرح بر تورهای گردشگری، افزود: اقلام تشکیل‌دهنده‌ی تور شامل حمل‌ونقل، غذا، اقامت و دیگر خدمات گردشگری است که با تورم، هزینه‌های آ‌ن‌ها بالا می‌رود و این موضوع بر قیمت تورها تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب، مراجعه کم‌تر می‌شود. یک آژانس ترجیح می‌دهد، دو مسافر با نصف قیمت داشته باشد تا این‌که یک مسافر با قیمت بیش‌تر جذب کند.
منبع: iran-tourism.ir

نخستین گام در عرضه خدمات گردشگری

  استراتژی تقسیم بندی بازار گردشگری بر این نظر مبتنی است که در جهان تنها معدودی از مناطق برای گذران دوران تعطیلات مورد پذیرش هستند. بنابراین تخصیص منابع، فعالیت‌های تشویقی و ترغیبی باید تنها در جهت خواسته‌ها و نیازهای مشتریان احتمالی به مقصدهای خاص باشد و نه در جهت خواست کلیه مسافران.  


اولویت‌های نوین جهانی در بازاریابی گردشگری بر چه مواردی استوار بوده و برای تحقق آنها چه پیش‌شرط‌هایی مورد نیاز است؟

استراتژی تقسیم بندی بازار گردشگری بر این نظر مبتنی است که در جهان تنها معدودی از مناطق برای گذران دوران تعطیلات مورد پذیرش هستند . بنابراین تخصیص منابع، فعالیت‌های تشویقی و ترغیبی باید تنها در جهت خواسته‌ها و نیازهای مشتریان احتمالی به مقصدهای خاص و نه در جهت خواست کلیه مسافران باشد. ازاینرو اولین گام در بازاریابی گردشگری تقسیم بازار کنونی بر اساس خصوصیات مهم و سپس متمرکز نمودن تلاش های تشویقی و ترغیبی، قیمت گذاری و ارائه کالا در جهت خدمت به قسمت های مورد نظر .

آیا این قسمتهای مورد نظر که می‌گوئید همان مقاصد احتمالی نیست که از آن با نام بازار هدف نام می‌برند؟

استراتژی مؤثر در بازار دقیقاً بازار هدف را تعیین و سپس در جهت رسیدن به آن تلاش خواهد کرد. بازار هدف، قسمتی از بازار بالقوه است که در آن جاذبه های گردشگری بیشترین فروش را خواهند داشت. بازارهای هدف، به طور جغرافیایی و از نظر جمعیت شناسی (سن،درآمد،تحصیلات، نژاد، ملیت،تعداد اعضای خانواده،سیکل زندگی خانوادگی ، جنس ، مذهب و وضعیت اشتغال) و روانی ( ارزش ها ،انگیزه ها،تمایلات ، طرز فکر ، علایق) تعریف می‌شود.  


برای دستیابی به بازارهای هدف گوناگون، آیا روشهای متفاوتی هم تعریف می‌شود یا مسیری یکسان را طی می‌کند؟

پس از انتخاب بازارهای هدف، مناسبترین رسانه ها در جهت رسیدن به این بازارها برگزیده می‌شوند. به عنوان مثال اگر بازار هدف بازیکنان تنیس باشد، تبلیغات در مجلات ورزشی چاپ می‌شود تا کل بازار را تحت پوشش قرار دهد چراکه اگر به جای این کار، تبلیغی را در یک مجله عمومی چاپ کنید تنها به تعداد کمی از افراد بازار هدف خود دسترسی پیدا خواهید کرده و مقداری از منابع مالی خود را هدر خواهید داد. هر جاذبه گردشگری می تواند مورد علاقه قسمت های زیادی از بازار قرار گیرد. لیکن مدیر بازاریابی باید قسمتی را انتخاب کند که بیشترین خریداران را برای خدمات او در بر دارد.

از تقسیم‌بندی بازار برحسب مشخصات جغرافیایی نام بردید. این تقسیم‌بندی شامل چه طبقاتی می‌شودو چه کاربردی دارد؟


مناطق گردشگری به طرق گوناگون تقسیم می‌شوند و یکی از معمول ترین روش های تقسیم بندی بازار بر حسب منطقه جغرافیایی است. در این نوع تقسیم بندی قسمتهای مختلف بازار بر اساس نوع گردشگران به گردشگران ملی، گردشگران منطقه‌ای، گردشگران محلی و ساکنین محلی تعیین می شود. در این روش نزدیکی منطقه گردشگری به بازار مهمترین عامل است. به طور کلی هر چه منطقه گردشگری به بازار عمده اش نزدیکتر باشد، امکان جذب تعداد بی‌شماری از گردشگران را داراست. از مطالب فوق چنین نتیجه گیری می شود که فعالیت های تشویقی و ترغیبی باید ابتدا در نزدیکترین منطقه با بیشترین تراکم جمعیت انجام گیرد و سپس به سایر مناطق تعمیم داده شود. متغیرهای جمعیت شناسی از قبیل گروه سنی نیز مبنای دیگری را برای تقسیم بندی بازار ارائه می دهد.

 

دیگر شیوه تقسیم بندی مورد اشاره تقسیم بازار برحسب مشخصات روانی بود. با توجه به اینکه این طبقه‌بندی روشی نوین محسوب می‌شود، چه مزیتی داشته و چگونه طبقه‌بندی می‌شود؟

هر چه بازاریابی با رقابت بیشتری توأم شود، مدیران بازاریابی تمایل بیشتری به تقسیم بندی بازار بر اساس عوامل دیگری به غیر از متغیرهای جغرافیایی و جمعیت شناسی پیدا می کنند. به این منظور از تجزیه و تحلیل هایی به منظور تعیین انگیزه، مشخصات روانی و یا سبک زندگی استفاده شده تا مبنای جدیدی برای تقسیم بندی بازار بدست آید. چنانکه ویلیام دی ولز از محققان توریسم در تحقیقی در زمینه مسافرت و سبک زندگی که در سومین کنفراس سامانه انجمن تحقیقات در مورد سیر و سیاحت ارائه کرد، توضیح داد که بازاریان با استفاده از تجزیه و تحلیل های آماری و استفاده از کامپیوتر می توانند از پاسخ های افراد استفاده و افراد را به گروه‌های گوناگونی تقسیم کنند. یکی از تحقیقات اولیه در این زمینه گروه هایی از مردم را تحت عناوین جستجوگر تفریحات، فرد فعال ،مدیران،کارگران و افراد خانه نشین تقسیم می‌کنند که بر اساس ویژگی‌های شخصیتی ایشان که در پی می‌‌آید، می‌توان تبلیغات موثر برای آنها یافت.

جستجوگر تفریحات: این قشر جوان و دارای شغل یکنواختی است. او از تفریحات در فضای آزاد لذت می برد و علاقمند به شکار ، ماهیگیری ،بیس بال و رانندگی در ماشین های گرانقیمت و پر قدرت بوده در نتیجه همواره دچار کم پولی است. چنینن فردی دارای برنامه دراز مدت در زندگی نیست و به رسانه های چاپی علاقمند نیست و طرفدار پرو پا قرص برنامه‌های ورزشی و فیلم های پر حادثه تلویزیون است.


فرد فعال موفق: چنین فردی توانایی و انرژی در دنبال کردن اهداف عالی را دارد و علاقمند به کار و دارای اعتماد به نفس است. او در جستجوی تجارب گوناگون از جمله دریانوردی، اسکی و مسافرت های خارج از کشور است. روزنامه می‌خواند و در جریان آخرین رویدادها و رخدادهای فرهنگی است.

مدیران: مدیران در حقیقت همان افراد فعال هستند که به اهداف خود رسیده‌اند و به میزان قابل توجهی پولدار شده‌اند. چنین فردی منابع مالی قابل توجهی در دسترس دارد که به او اجازه عضو شدن در باشگاه های مختلف ،گذراندن تعطیلات گرانقیمت و خرید خانه دوم را می‌دهد. او کم و بیش به صورت دائمی با خانواده زندگی کرده، مجلات خبری را می‌خواند و تماشاگر برنامه اخبار و تجزیه وتحلیل وقایع و رویدادها و برنامه‌های طبیعت در تلویزیون نیز هست.

کارگران: کارگران در شهرهای کوچک و در مناطق صنعتی شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند. چنین افرادی دارای اعتقادات خاص خود بوده و طرفدار تلاش و کوشش هستند. در نظر آنان تعطیلات ایده‌ال عبارت از رفتن به اردوها به همراه خانواده و چادر زدن در مقصد است.


افراد خانه نشین: چنین فردی از هر گونه تجمل، خطر و یا هر گونه افراط و تفریطی اجتناب می‌ورزد و مخالف بدهکار شدن است. او و همسرش از طرفداران برنامه های کمدی بوده و اخبار سر شب تلویزیون  هم تنها منبع اطلاعاتی او در مورد وقایع ملی و جهانی است.
تلاش برای جذب مسافر بر اساس این طبقه‌بندی چه کمکی به فعالان حوزه سفر می‌کند؟ سبک های زندگی فوق نشان می دهد که هر یک از گروه ها دارای ارزش ها و نیازهای کاملاً متفاوتی هستند و برای هر قشر می توان برنامه های مسافرتی خاص را ارائه کرد. در کشور ما نیز برای توسعه گردشگری باید چنین تحقیقاتی انجام تا طراحی برنامه ها با توجه به نیازها و نظرات اقشار مختلف مردم صورت پذیرد. نتایج این گونه تحقیقات ، خصوصیات جسمانی و توانایی‌های مالی و محدودیت های هر گروه را مشخص کرده و عادات افراد و نحوه زندگی آنها را مشخص می‌سازد و برنامه‌ریزان را در تنظیم برنامه های توسعه گردشگری و چگونگی ارتباط با گردشگران بالقوه یاری می‌دهد.
 منبع: iran-tourism.ir

تهران؛ شهر تاریخ و تمدن

  آیا تا به حال حساب کرده‌اید که در روز چند سفر شهری انجام می‌دهید و از یک گوشه شهر به گوشه دیگر شهر می‌روید؟ اصلا به‌نظر شما در همین تهران که در روزهای اینچنینی بسیار شلوغ‌تر از روزهای عادی است می‌دانید چند سفر درون شهری انجام می‌شود؟

 
آمار منتشر شده در این باره بسیار جالب توجه است. شنیده‌ها حاکی از آن است که شهر تهران روزانه بیش از 10‌میلیون سفر درون‌شهری را تجربه می‌کند، البته باید باز هم تأکید کنیم که این آمار مربوط به این روزهای آخر سال نیست. اما نکته مهم دیگر مربوط به آمار سفرهای درون شهری است که با هدف گردشگری صورت می‌گیرد و اینجاست که باید بگوییم در کسب رتبه برای سفرهای اینچنینی به هیچ وجه جایگاه خوبی نداریم.

  در این میان این نکته را هم در نظر بگیرید که بسیاری از کارشناسان گردشگری بر این عقیده‌اند که توریسم شهری زیربنای توسعه گردشگری محسوب می‌شود. به عبارت دیگر اگر به جای سرگردانی مردم در خیابان‌های شهر، بتوان سفرهای هدفمندی را برای آنها طراحی کرد که هم شهروندان را با فرهنگ آن شهر آشنا کند و هم فرهنگ سفر را نهادینه کند، پس از مدتی می‌توان به توسعه سفرها از درون شهرها به درون کشور امیدوار بود و این حرکت گام به گام می‌تواند در نهادینه کردن توریسم و توجه به زیرساخت‌های آن مؤثر باشد چرا که در تعریف گردشگری شهری گفته‌اند که گردشگری شهری یا تفریح شهری بخشی از گذراندن اوقات فراغت شهروندان است؛ آن قسمتی که در محدوده سکونت شهروندان در فضاهای باز درون‌شهری محقق می‌شود و به‌عنوان بخشی از نیازها و فعالیت‌های فراغتی مستمر عموم شهروندان به‌صورت روزانه یا هفتگی به شمار می‌آید.

  حالا با شروع تعطیلات نوروزی که از قضا تهران هم حسابی خلوت می‌شود چندبار فرصت مناسبی دست می‌دهد تا با آسودگی خاطر و فراغ بال،  سری به گوشه و کنار شهر بزنیم. باور کنید که تهران پر است از ابنیه تاریخی و جاهای دیدنی که برای ما و دیگر هموطنان جاذبه‌های زیادی دارد. البته صادقانه باید بگوییم که به‌دلیل کمبود جا نتوانستیم همه جاذبه‌ها را معرفی کنیم و فقط سراغ مهم‌ترین‌ها رفتیم، اما همین هم غنیمت است. اگر هم خیلی پایه تهرانگردی بودید، می‌توانید به دیدن اماکنی چون عمارت عین‌الدوله، کوه بی‌بی شهربانو، سر در قورخانه، کلیسای سرکیس، موزه هنرهای معاصر، برج آزادی، امامزاده صالح تجریش، امام‌زاده قاسم، درکه، دربند و حتی کوه توچال بروید. با یک برنامه‌ریزی ساده و کارآمد می‌توانید از تمامی جاذبه‌های دیدنی پایتخت بهره‌مند شوید.

 

سردر باغ ملی دروازه میدان مشق

دروازه‌ای که در خیابان امام خمینی(ره) بعد از میدان امام وجود دارد همان سر در باغ ملی معروف است که از دوره قاجار به جا مانده است. در ضلع شرقی این ساختمان موزه پست قرار گرفته و در سمت چپ نیز ساختمان وزارت امور خارجه قرار دارد. در معماری داخلی این بنا از تصاویر کورش و مردمان عهد هخامنشی استفاده شده‌است تا فرهنگ ایرانیان معرفی شود. قرار است این دروازه بخشی از پروژه ساماندهی میدان مشق باشد که مسئولان سازمان میراث فرهنگی وعده داده‌اند در سال جدید شاهد تحولات جدی باشد. دسترسی به این محل هم کار سختی نیست. از ایستگاه متروی امام خمینی تا این بنا حدود 100 متر راه است.

 

کاخ موزه گلستان یادگار کهن تهران

 مجموعــه کــاخ گلستان یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان قاجار و یکی از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت 200 ساله ایران است. ارگ سلطنتی در محدوده جنوب خیابان و میدان امام خمینی(میدان سپه)، شرق خیابان خیام، غرب خیابان ناصر خسرو و شمال خیابان 15خرداد و میدان ارگ قرار دارد. شمس‌العماره هم در این مجموعه قرار دارد. اگر خواستید با استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی به این محل مراجعه کنید باید در ایستگاه 15 خرداد از خط 2مترو، از قطار پیاده شوید.

 

بازار تهران، قلب اقتصادی شهر

بازار تهران نیز از محوطه‌های تاریخی و مهم شهر است. این مجموعه 100 هکتاری به‌طور کامل در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است. شاید اگر در ایام تعطیلات به این محل بروید با هیاهوی یک بازار مواجه نشوید اما می‌توانید سری به امامزاده زید بازار بزنید که مقبره‌های لطفعلی خان زند و فتحعلی‌شاه قاجار در آنجا قرار دارد. همچنین معماری مسجد جامع بازار نیز دیدنی است. البته برای ورود به بازار پیشنهاد می‌کنیم که پس از پیاده‌روی در پیاده‌راه خیابان 15 خرداد که از پروژ‌ه‌های اخیر شهرداری تهران برای توسعه جاذبه‌های شهری و گردشگری است از ورودی سبزه میدان وارد بازار شوید.

 

نیاوران، باغ قاجار و کاخ پهلوی

یکی دیگر از پیشنهادهای جذاب ما برای شما کاخ نیاوران است. مجموعه تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران، زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است و گفته می‌شود که دستور ساخت این باغ را فتحعلی‌شاه قاجار صادر کرد. محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده‌ای بنا کرد و به‌دنبال او ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی هم که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. اما در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب و کاخ نیاوران با سبکی مدرن برای سکونت وی و خانواده‌‌اش ساخته شد.در حال حاضر محوطه کاخ شامل کاخ نیاوران، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی و گلخانه‌ها و مدرسه اختصاصی پهلوی است.

 

کاخ نیاوران 

 

 

شهرری، تاریخ هزاران ساله

شهرری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و جهان است که تاریخ بنای آن به زمان اقوام آریایی می‌رسد. ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است . این شهر به قدری اهمیت داشته که حتی در دوره‌ای پایتخت ایران نیز بوده‌است. بنابر آنچه در اوستا آمده ری سیزدهمین شهری است که درجهان ساخته شده‌است. در حال حاضر این شهر تاریخی در جنوب تهران قرار گرفته است. حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزاده‌های دیگری که در این حرم وجود دارند هرساله میزبان مسافران بسیاری است. تپه میل یا همان آتشکده بهرام، چشمه علی، باروی ری، دژ رشکان، بازار ری، کاروانسرای شاه‌عباسی (شهر ری)، برج طغرل، قلعه طبرک، استودان گبرها، برج نقاره‌خانه، زندان هارون و ده‌ها نقطه تاریخی دیگر در ری وجود دارند که می‌توانند اماکن مناسبی برای گشت و‌گذار شما در شهر باشند.

 

                      برج طغزل

 

 

گنبد فیروزه‌ای، نشانی برای سر قبر آقا

این محل در اصل آرامگاه آقا سید زین العابدین حسینی،  نخستین امام جمعه تهران در عهد ناصرالدین شاه و همچنین همسر ضیاءالسلطنه‌، دختر ناصرالدین شاه‌ است. این آرامگاه در انتهای خیابان مصطفی خمینی (سیروس‌) قراردارد و از دور با گنبد فیروزه‌فامش مشخص است‌. در ضمن کاروانسرای خانات که به تازگی مرمت آن به پایان رسیده و 2  هفته پیش شاهد برگزاری جشن ملی نوروز بود نیز در فاصله 100 متری از این بقعه قرار گرفته است.

 

کاخ موزه سعد آباد

کاخ موزه سعد آباد جایی برای تفریح، هواخوری والبته مرور تاریخ معاصر ایران است. این مجموعه عظیم با دارا بودن 18 کاخ بزرگ و کوچک که یادگارانی از دوره‌های قاجار و پهلوی هستند در شمالی‌ترین نقطه تهران قرار دارد. طبق اعلام معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور تمام موزه‌های کشور در ایام نوروز از ساعت 9 صبح تا 8شب پذیرای مراجعان هستند که شامل مجموعه سعدآباد هم می‌شود.اگر خواستید در ایام تعطیلات به این مجموعه بروید حتما از بزرگ‌ترین سفره هفت سین ایران که از 29 اسفند تا 11فروردین برپاست، دیدن کنید.

 

موزه فرش تجلی گاه هنر ایرانی

موزه فرش ایران در 22 بهمن سال 1356 شمسی افتتاح شد. نمای بیرونی موزه برگرفته از ساختار دار قالیبافی است. این موزه 2تالار دارد که تالار طبقه همکف نمایشگاه دائمی و تالار طبقه فوقانی، به نمایشگاه موقت گلیم و قالی اختصاص دارد. این مجموعه شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن دهم هجری قمری تا دوره معاصر است و یکی از منابع غنی تحقیق برای محققان و هنردوستان به شمار می‌آید. این موزه نیز در تقاطع خیابان‌های کارگر و فاطمی قرار دارد.

 

موزه خودرو، نمایشگاه کلاسیک‌های جهان

این موزه را می‌توان یکی از جذاب‌ترین موزه‌های ایران و البته ناشناخته‌ترین‌ها نامید. موزه خودرو در سال 82 راه‌اندازی شده است و بیش 40دستگاه از قدیمی‌ترین خودروهای جهان در این موزه‌نگهداری می‌شوند.کالسکه‌های نادری و تاجگذاری، آلفا رومئو، فراری، لامبورگینی کنتاش، کرایسلر، رولزرویس سیلورگوست دهه 20 متعلق به احمدشاه قاجار و نیز رولز رویس فانتوم 4 که فقط 18عدد از آن در جهان ساخته شده است، کادیلاک، جگوار، بنتلی و بنزk500 نمونه‌های دیگر از خودروهای بی‌نظیر این موزه هستند. این موزه جذاب در کیلومتر 11 جاده مخصوص کرج جنب فروشگاه سپه، نبش بن بست 15 قرار دارد.

 

موزه‌ملی، تاریخ ایران در پیچ و خم

موزه ملی ایران با قدمتی در حدود ۶۰ سال، نه تنها بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است بلکه از نظر حجم، تنوع و کیفیت آثار جزو یکی از چند موزه بزرگ جهان نیز محسوب می‌شود. این موزه  در چند سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. البته مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور حدود یک‌ماه پیش اعلام کردند که با تخصیص اعتبار و برنامه‌های ویژه این موزه را در 3سال آینده سر و سامان خواهند داد! موزه ملی در خیابان امام خمینی(ره)، نبش خیابان سی  تیر قرار گرفته است. نخستین مرد نمکی ایران هم که در سال 1372 کشف شد در این موزه نگهداری می‌شود.
 منبع:iran-tourism.ir

آمار گردشگران ورودی به‌ کشور کاهش یافت

  کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری از کاهش آمار ورود گردشگران به کشور خبر می‌دهندکه این امر نیازمند تصمیمات جدی برای برطرف کردن این مشکل در سال آینده است. پیش از این در سومین همایش آموزشی- تخصصی اکوتوریسم، رضا موسوی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: طبیعت گردی نگرشی تازه در صنعت گردشگری است، بنابراین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سال 89، سال رشد و توسعه گردشگری و طبیعت گردی خواهد بود.

این در حالی است که کارشناسان و دست اندرکاران صنعت گردشگری از کاهش آمار ورود گردشگران به کشور خبر می‌دهند.

 

مسافران از دست رفتند

محمد علی اشرف واقفی، نایب رئیس هیأت‌مدیره جامعه تورگردانان در باره کاهش آمار ورود گردشگر به کشور در سال 88 به همشهری گفت: آمار دقیقی در دست نیست اما آنچه از طریق دفاتر خدمات مسافرتی درباره تعداد ورودی گردشگر داشته‌ایم نشان از کاهش گردشگر ورودی دارد.

وی درباره راهکارهای توسعه ورود گردشگر به کشور گفت: وظیفه ما به‌عنوان بخش خصوصی، بازاریابی، حضور در نمایشگاه‌ها و تبلیغات است اما بخش دیگری از کارها به‌عهده دولت است که نیاز است کار بیشتری روی آنها صورت گیرد.

نایب رئیس جامعه تورگردانان افزود: متأسفانه در سال 88 اتفاقاتی در کشور روی دادند که تاثیر منفی بسیاری بر ورود تورهای گردشگری داشته است و ما حجم زیادی از مسافران را از دست داده‌ایم.

وی در ادامه به مقایسه آمار ذخیره تورهای ورودی مربوط به سال 89 و سال 88 اشاره کرد و گفت: در مقایسه رزروهای مربوط به فصل بعدی ورود تورها که از تاریخ 7 فروردین آغاز می‌شود و تا اواسط خرداد ماه ادامه خواهد داشت با مدت مشابه در سال 88 کاهش زیادی در ذخیره تور داشته‌ایم.

علی اصغر رضایت رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان نیز درباره آمار گردشگران ورودی به کشور به همشهری گفت: گاهی اوقات آماری از ورود 3 میلیون گردشگر به کشور اعلام می‌شود درصورتی که آیا همه این گردشگران در تهران می‌مانند؟

آیا بخشی از این گردشگران به شیراز یا اصفهان سفر نمی‌کنند؟ باتوجه به اینکه استان اصفهان از جمله مقاصد اصلی گردشگران ورودی به کشور محسوب می‌شود، اما آمار گردشگران خارجی ورودی به این استان در 10 ماهه سال 88 از مرز 20 هزار نفر فراتر نرفت.

وی با اشاره به راهکارهای افزایش تعداد ورود گردشگر به کشور گفت: حدود یکماه پیش 15 مورد را به‌صورت مکتوب به مسئولان اعلام کردم که اگر اجرایی شوند تاثیر زیادی در افزایش آمار ورود گردشگر به کشور خواهند داشت و اگر اجرا نشوند با ضرر بیشتری مواجه خواهیم شد.

رضایت با اشاره به مواردی چون تعدیل هزینه‌های انرژی، کاهش هزینه بیمه کارکنان مراکز اقامتی از 27 درصد به 10 درصد، انجام تبلیغات لازم در کشورها با هدف جذب، اعمال تسهیلات ویزا و حذف هزینه‌ها و تسریع در صدور روادید به آمار کاهش ورود گردشگران اشاره کرد و افزود: یکی از هتل‌های اصفهان برای 2 ماه اول سال بعد ذخیره اقامتی 90 گروه گردشگری را داشته است که تا روز یکشنبه 30 گروه لغو شده‌اند و بعید نیست که تا چند روز آینده همه ذخیره‌ها لغو شود.

وی درمورد آمار ارائه شده از سوی مسئولان درباره تعداد گردشگران ورودی نیز گفت: آمارهایی که از تعداد گردشگران منتشر می‌شود ممکن است تاحدی با واقعیت مطابقت داشته باشد اما نکته‌ای که در انتشار این آمارها اعلام نشده و مغفول می‌ماند، این است که این آمارها از طریق گمرکات مسافری کشور تهیه می‌شود و در واقعیت آمار ورود مسافران به کشور است، نه آمار گردشگران.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس، همچنین کاهش گردشگران ورودی به کشور در سال 88 را تایید کرد و گفت: هتل‌های این استان با افت شدید مسافر به‌خصوص در ایام تابستان مواجه شدند؛ به‌طوری‌که 80 درصد از ظرفیت‌ هتل‌های استان در 3ماه تابستان خالی بود.

حمید سجادیان به میراث خبر گفت: آمار اشغال هتل‌های استان فارس در فصل تابستان کمتر از 20 درصد بود و با مقایسه این آمار با آمار اشغال سال گذشته که به 90 درصد هم رسید، می‌توان گفت که هتل‌های استان با کاهش 70 درصدی مسافر در فصل تابستان مواجه شدند.

وی همچنین با اشاره به کاهش شدید ورود گردشگر به استان طی ماه‌های گذشته، اظهار داشت: با توجه به لغو پرتعداد تورهای ورودی و عدم‌اقبال شدید مسافران داخلی، می‌توان گفت که استان فارس یکی از سخت‌ترین سال‌های خود را در حوزه گردشگری پشت سر گذاشت.

حال با توجه به‌نظر دست‌اندرکاران صنعت گردشگری مبنی بر کاهش آمار گردشگران ورودی از یک سو و آمار ارائه شده از سوی مسئولان مبنی بر رشد تعداد ورود گردشگران باید منتظر ماند تا در آینده‌ای نه چندان دور آمار جدید ورود گردشگران بررسی شود.
منبع: iran-tourism.ir