صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

زیرساخت‌ها، نیاز گردشگری قم

مسجد جمکران  

 استان قم به واسطه وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) و همچنین مسجد مقدس جمکران از ظرفیت بالایی به منظور توسعه گردشگری مذهبی برخوردار است به طوریکه هرساله پذیرای خیل عظیمی از زوار و عاشقان اهل بیت بوده و عنوان دومین قطب گردشگری زیارتی ایران را از آن خود کرده است.

 نقش ویژه قم در توسعه گردشگری مذهبی زیارتی بر کسی پوشیده نیست، این درحالی است که زیرساخت‌های موجود گردشگری قم پاسخگوی ظرفیت‌های این شهر برای جذب گردشگران نبوده و این خود دلیلی شده است بر اجرای پروژه‌های متعدد گردشگری در این استان که علی‌رضا ارجمندی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم به برخی از آنها اشاره داشت.

 ارجمندی با بیان اینکه با تعامل و هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی آمادگی کامل برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در عرصه گردشگری در استان قم وجود دارد، افزود: امروزه عرصه گردشگری به عنوان یک صنعت مهم در جهان مطرح است و استان قم با توجه به موقعیت ویژه در کشور از ظرفیت بالایی در این خصوص به ویژه در حوزه گردشگری مذهبی برخوردار است.

وی یادآور شد: با توجه به حضور سالانه بیش از 15 میلیون زائر در استان قم، صنعت گردشگری در کنار بخش‌های کشاورزی و سایر صنایع نقش بسزایی در حیات اقتصادی این استان دارد.

ارجمندی با اشاره به محوریت گردشگری در سند توسعه استان قم به عنوان سند فرادستی برای دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: توجه مسئولان ملی به این بخش مهم معطوف شده است و به دلیل پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی احداث سایت گردشگری قم در مساحتی بیش از 100 هکتار با تمامی امکانات گردشگری آغاز شده است و با توجه به امکانات وسیع پیش‌بینی شده سرمایه‌گذاران می‌توانند حضور جدی‌تری در این طرح داشته باشند.

ارجمندی ادامه داد: احداث کمپینگ در محدوده مسجد مقدس جمکران نیز با ایجاد واحدهای اقامتی و پذیرایی ارزان قیمت برای رفع نیازهای زائران در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر لزوم احداث این کمپینگ خاطرنشان کرد: مسئولان ملی و استانی حمایت‌های گسترده‌ای از این طرح به عمل آورده‌اند.

 

پرداخت تسهیلات بانکی مهمترین مسئله در توسعه گردشگری قم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم پرداخت تسهیلات بانکی را از مهمترین مسائل موجود در امر توسعه گردشگری این استان دانست.

علیرضا ارجمندی تصریح کرد: استان قم به دلیل جاذبه‌های معنوی و زیارتی، وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه همواره مورد توجه خیل عظیم زائران و گردشگران قرار دارد و از زمینه‌های مساعدی برای جذب سرمایه‌گذاری برخوردار است.

وی تصریح کرد: این مهم ضرورت توجه بیشتر مسئولان و نهادهای ذی‌ربط در همکاری برای ایجاد هتل‌ها، اقامتگاه‌های مناسب و مراکز خدماتی در خور مسافران و زائران استان را می‌طلبد.

ارجمندی در ادامه افزود: با توجه به محوریت گردشگری در سند توسعه استان قم به عنوان سند فرادستی برای دستگاه‌های اجرایی، توجه مسئولان ملی به این بخش مهم معطوف شده است.

این مقام مسئول در اداره کل میراث‌فرهنگی استان قم خاطرنشان کرد: به دلیل ریسک سرمایه‌گذاری پایین در این بخش سرمایه‌گذاران بیش از پیش برای حضور در این عرصه علاقه‌مند شده‌اند.

ارجمندی با بیان اینکه هم اکنون 45 هتل و هتل آپارتمان در قم در حال احداث است، متذکر شد: در صورت رفع مشکلات تسهیلاتی بسیاری از هتل‌ها طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و در این صورت 3 هزار تخت به ظرفیت واحد‌های اقامتی استان افزوده می‌شود.

 

سرمایه‌گذاری 304 میلیارد تومانی در زیر ساخت‌های گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم از سرمایه‌گذاری 304 میلیارد تومانی در تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری این استان خبر داد.

ارجمندی تصریح کرد: 50 واحد تاسیسات گردشگری در دست ساخت است که از این تعداد تاسیسات گردشگری نزدیک به 21 پروژه هتل و هتل آپارتمان است.

وی با بیان اینکه از این پروژه‌ها 18 پروژه مجموعه تفریحی و گردشگری اقامتی و تجاری است، افزود: از این پروژه‌ها دو پروژه دهکده گردشگری سلامت و کلینیک توریسم درمانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با اشاره به دیگر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این استان گفت: یک پروژه مربوط به بزرگترین پارک آبی ایران است. ارجمندی با بیان اینکه از این پروژه‌ها هفت پرژه نیز مربوط به مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی است، افزود: حجم این سرمایه‌گذاری و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان قم 304 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با به نتیجه رسیدن و بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری در حال احداث دو هزار و 920 تخت جدید ایجاد شود و سه هزار نفر اشتغال مستقیم خواهیم داشت.

 

اقدامات سخت افزاری و نرم‌افزاری برای جذب گردشگران مذهبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم از رایزنی‌های انجام شده برای تسهیل سفر گردشگران مذهبی به قم خبر داد و تصریح کرد: برای تسهیل ورود گردشگران مذهبی به قم اقداماتی در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شده است.

وی افزود: برای تسهیل صدور ویزای گردشگران مذهبی که قصد سفر به قم را دارند رایزنی‌هایی با نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم انجام شده است و از سوی دیگر به دنبال ارائه راهنمایی‌های مناسب به این گردشگران هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گفت: به دنبال این هستیم که به دفاتر خدمات مسافرتی برای بستن پکیج‌های گردشگران مذهبی کمک کنیم و از سوی دیگر به دنبال ساماندهی جذب مسافران مذهبی هستیم تا خود دفاتر بتوانند مسافران را جذب کنند.

ارجمندی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان تصریح کرد: از اقدامات در دست پیگیری ایجاد زیرساخت‌های لازم برای منطقه نمونه گردشگری عوارضی است که باید جاده دسترسی به این منطقه تکمیل شده و این منطقه به سرمایه‌گذار واگذار شود.

 

"مسافر کوچولو" تولید شد

نخستین نرم افزار چند رسانه‌ای گردشگری مجازی ویژه کودکان با نام "مسافر کوچولو" با هدف فرهنگ‌سازی و آشنایی کودکان با مراکز فرهنگی و مذهبی شهر قم تولید شد.

ارجمندی در این باره تصریح کرد: با توجه به جاذبه‌های موجود در شهر قم باید برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در راستای معرفی این جاذبه‌ها و مراکز فرهنگی مذهبی برای علاقه‌مندان و بویژه کودکان تهیه و تدوین شود.

وی یادآور شد: در راستای ارتقای سطح آگاهی کودکان و معرفی فرهنگ بومی و محلی و جاذبه‌های گردشگری شهر قم اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با همکاری موسسه تولید نرم افزار اسلامی متنا اقدام به تهیه و توزیع نرم افزار چندرسانه‌ای گردشگری مجازی ویژه کودکان در قالب سی‌دی کرده است.

این مقام مسئول در اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با اشاره به توزیع این سی‌دی در مدارس استان اظهار داشت: تعداد پنج هزار سی‌دی از از این نرم‌افزار در مدارس سطح استان توزیع شده است.

ارجمندی همچنین متذکر شد: نرم افزار چندرسانه‌ای گردشگری مجازی ویژه کودکان موفق به دریافت تندیس سیمین به عنوان بهترین اثر با موضوع کودک و نوجوان در دومین جشواره نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای شده است.


تنوع تورهای گردشگری قم

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم از برنامه‌های این اداره کل برای تنوع تورهای این استان خبر داد و تصریح کرد: از موضوعاتی که درحال پیگیری و برنامه ریزی هستیم تنوع بخشی درخدمات گردشگری است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان قم برای برگزاری تورهای متعدد افزود: استان قم برای برگزاری برخی تورها مانند تورهای کویرنوردی ظرفیت خوبی دارد؛ البته برگزاری این تورها در حال حاضر موانعی دارد که مشغول رایزنی با دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم که یکی از این دستگاه‌ها وزارت صنایع است.

ارجمندی افزود: رایزنی‌هایی را نیز با نیروی انتظامی برای تامین امنیت این تورها داشته‌ایم که اگر این هماهنگی‌ها به نتیجه برسد می‌توانیم تورهای خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های استان قم خاطرنشان کرد: استان قم ظرفیت‌های دیگری نیز دارد، از جمله منطقه کهک منطقه‌ای ییلاقی در قم است و روستاهای ییلاقی نیز درقم وجود دارد که می‌تواند پذیرای زائران و گردشگران باشد.


منبع: خبرگزاری میراث آریا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد