صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

سینما؛ ابزاری تاثیرگذار در توسعه گردشگری

  عدم استفاده کارگردانان ایرانی از اماکن تاریخی در صحنه‌های مهم فیلم باعث می‌شود این اماکن در ذهن بیننده ثبت نشده و انگیزه‌ی مضاعفی برای دیدن آنها در بیننده ایجاد نشود.
 
  ارتباط سینما و گردشگری موضوع سمیناری بود که مهدی فتوحی راهنمای ایتالیایی زبان در جلسه علمی هفتگی انجمن صنفی راهنمایان استان تهران، با ذکر نمونه‌هایی مطرح کرد: «یکی از لوکیشن‌های فیلم "زندگی شیرین" اثر فلینی میدانی است با یک حوض بزرگ و فواره‌ی آن، این میدان زیبایی خاصی ندارد اما مردم بسیاری فقط به دلیل آن که محل فیلم‌برداری بوده علاقه‌ دارند این محل را ببینند.»

  وی ضمن اشاره به یک برنامه تلویزیونی در یکی از شبکه‌های ایتالیا اشاره کرد: «یک برنامه تلویزیونی به نام "چمدان رؤیاها" از یکی ازشبکه‌های ایتالیا پخش می‌شود که پس از نمایش فیلم به محل برخی لوکیشن‌های مهم رفته و وضعیت جدید محل را با زمانی که فیلم تهیه شده، مقایسه می‌کند. وی همچنین گفت: «در کتابچه‌ی راهنمای شهر رم چند صفحه آخر اختصاص به توضیحات شهرک سینمایی دارد هر چند که بازید از آن برای عموم آزاد نیست اما اطلاعات ارائه شده است.»

  فتوحی در ادامه به مواردی در سینمای ایران اشاره کرد: «به عنوان مثال با فیلم "خیلی دور، خیلی نزدیک" مردم با کویر مصر آشنا شدند و گردشگران به آن منطقه رفتند یا فیلم "روز باشکوه" که در شهر سمنان فیلم‌برداری شده بود. همچنین ممکن است افرادی علاقه داشته باشند خانه‌ای را که در فیلم "مادر" علی حاتمی بوده، ببینند و یا بدانند فیلم "گاو" در کدام روستا ضبط شده و یا حمام قدیمی که در فیلم "قیصر" لوکیشن بوده، کجاست.»

  وی به چند فیلم خارجی مربوط به چند دهه قبل نیز اشاره کرد که در آنها برخی آثار تاریخی کشورمان محل فیلم‌برداری بوده و گردشگرانی در سفر خود به ایران مایل بوده‌اند این محل‌ها را ببینند. به طور مثال در فیلم "گل هزار و یک شب" چند دقیقه از فیلم در یکی از بناهای میدان نقش جهان می‌گذرد و یا در فیلم "صحرای تاتار" ارگ بم نمایش داده می‌شود.

  فتوحی متذکر شد: «ضعف سینمای ایران در رابطه با ثبت محل در ذهن تماشاگر به این موضوع بازمی‌گردد که کارگردانان از محل‌های مهم و یا تاریخی برای صحنه‌های مهم فیلم استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال سردر باغ ملی در بسیاری از فیلم‌ها نشان داده شده اما به واسطه آن که در صحنه‌ی تأثیرگذاری نبوده، در خاطر بیننده باقی نمی‌ماند.»

  در ادامه جلسه و بخش پرسش و پاسخ برخی از راهنمایان به موارد دیگری اشاره کردند از جمله به چند گردشگر استرالیایی و انگلیسی که اصرار داشته‌اند قلعه الموت را تنها به این دلیل که قرار بوده لوکیشن فیلم "prince of Persia" باشد، ببینند.

 

  در حقیقت آنچه در این زمینه قابل توجه است و در امر گردشگری کاربرد دارد، ارزشی است که به واسطه سینما یعنی هنر مورد علاقه بسیاری از مردم، به مکان افزوده می‌شود و از این مورد می‌توان در جذب گردشگر و یا ثبت مکان در ذهن گردشگران استفاده کرد.
 
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد