صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

پیام دبیرکل سازمان توریسم جهانی به مناسبت روز جهانی گردشگری

«طالب رفاعی »دبیرکل سازمان توریسم جهانی در آستانه روز جهانی گردشگری اعلام کرد که حفاظت از تنوع زیستی اکنون چالشی جدی است که به کل جامعه بین المللی ، شرکت ها و نیز مسافران و یکایک توریست ها مربوط می شود. 
 همزمان با آمادگی گروه های مختلف بین المللی برای تمرکز بر مسئله حیات در کره زمین و برگزاری سال 2010 به عنوان سال تنوع زیستی،«طالب رفاعی »دبیرکل سازمان توریسم جهانی نیز در آستانه روز جهانی گردشگری اعلام کرد که فعالان صنعت گردشگری نیز کمپین جهانی روز جهانی توریسم 2010 را با موضوع توریسم و تنوع زیستی در کشور چین برگزار می کنند.
 وی در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر شد ، با تاکید بر این نکته که حفاظت از تنوع زیستی اکنون چالشی جدی برای کل جامعه بین المللی ، شرکت ها و نیز مسافران و یکایک توریست ها است، گفت:«ارزش تنوع زیستی در صنعت توریسم غیر قابل ارزیابی است اما یکی از مهم ترین محورهای توریسم تنوع زیستی در کره زمین است که هرساله میلیون ها انسان را از سرتاسر جهان به سفر وا می دارد. بنابراین تنوع زستی شبکه درهم پیچیده ای از انواع گونه های منحصر بفرد و اکوسیستم هاست که مجموعا کره زمین را شکل داده اند که اکنون در مقیاسی فراگیر و جهانی در مخاطره ای جدی قرار گرفته است.»
 وی فشار ناشی از رشد جمعیت و فعالیت های انسان در راستای توسعه غیر پایدار مهم ترین عاملی دانست که سبب خسارت های غیر قابل جبران با سرعتی هشدار دهنده در تنوع زیستی جهان شده است.
 در این بیانیه آمده است:«درک ارزش سرمایه طبیعی زمین در تامین توسعه درازمدت از سوی فعالان صنعت توریسم برای حمایت و مدیریت پایدار تنوع زیستی و بقای آن الزامی کرده است. یک صنعت توریسم سالم وابسته به سلامت منابع اصلی و بنیادی آن و ادامه رشد پایدار صنعت توریسم به معنی افزایش سرمایه های موجود طبیعی و نگاهداری آن است.»
 در بخشی دیگر از این بیانیه تاکید شده است که درآمدی که از طریق طبیعت گردی و لذت از تنوع زیستی بدست می آید اغلب در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارد که منبع مهم تولید درآمد و نیز ایجاد اشتغال برای جماعت های محلی است. این ارتباط متقابل میان توریسم و تنوع زیستی است که سبب نتایج مثبتی بر معیشت سکنه محلی و بومی در این مناطق می شود و از این رو کاهش فقر باید به عنوان موضوعی مهم در توسعه توریسم پایدار مورد توجه قرار گیرد.
 طالب رفاعی تاکید کرد که حفاظت از تنوع زیستی اکنون چالشی جدی است که به همه ما و کل جامعه بین المللی ، شرکت ها و نیز مسافران و یکایک توریست ها مربوط می شود اما هنوز هم دیر نیست و من مطمئنم که طی سال 2010 جامعه فعال در صنعت توریسم با کمک یکدیگر قادر به نشان دادن نقش حیاتی توریسم در حمایت از تنوع زیستی و به حداکثر رساند سهم آن در کاهش فقر و توسعه پایدار خواهد بود.
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد