صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی گردشگری

با وجود تکرار مباحث مختلف در حمایت از گونه‌های زیستی، روند نزولی تنوع زیستی با سرعت بی سابقه‌ای ادامه داشته و فعالیت‌های بشر عامل اصلی این خسارت‌هاست. 
دبیرکل سازمان ملل متحد
 بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی توریسم و تنوع زیستی همه فعالان توریسم و صنایع وابسته به آن را به افزایش آگاهی توریست ها به نقش خود در حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی در کره زمین فراخواند.
 به گزارش سازمان توریسم جهانی ، بن کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه برگزاری روز جهان توریسم که 27 سپتامبر هرسال (برابر با 5 مهرما 89 ) درسراسر جهان برگزار میشود بیانیه ای صادر کرد و تمام فعالن صنعت توریسم را به تلاش برای نجات حیات وذخایر طبیعی زمین فراخواند.
 وی در این بیانیه آورده است:«بسیار خرسندم که سازمان توریسم جهانی موضوع روز جهانی توریسم را در سال 2010 «توریسم و تنوع زیستی» اعلام کرده است. زیرا به رغم تکرار مباحث مختلف در حمایت از گونه های زیستی در کره زمین به منظور تداوم منافع و برکات آن مجامع مختلف جهانی، روند نزولی تنوع زیستی درکره زمین با سرعت بی سابقه ای همچنان ادامه دارد. از آنجا که فعالیت های بشر عامل اصلی این خسارت هاست اعلام سال جاری به عنوان سال تنوع زیستی فرصت بجا و مناسبی برای تمرکز بیشتر بر فوریت حفاظت از تنوع زیستی جهان برای حمایت از سلامت، ثروت و رفاه انسان ها در تمام نقاط جهان است.»
 وی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است:« اما به توجه به سفر   میلیلون ها انسان که سالانه برای درک و مشاهده زیبایی و شکوه طبیعت به نقاط مختلف جهان سفر می کنند، توریسم و تنوع زیستی ارتباط تنگاتنگی دارند . همچنین درآمد حاصل از توریسم پایدار و مسئولیت پذیر می تواند نقش مهمی در حمایت از طبیعت و نیز توسعه اقتصادی ایفا کند. بعلاوه توریسم پایدار می تواند خود سبب افزایش آگاهی توریست ها و جماعت های محلی در زمینه اهمیت تنوع زیستی در زندگی روزمره ما داشته باشد. »
 وی افزود:«اگرچه تلاش هایی نظیر پروژه « توریسم پایدارـ رفع فقر» در همکاری ومشارکت تمام بخش ها و موسسات وابسته به سازمان ملل متحد و نیز مقامات محلی در حوزه توریسم و بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری می تواند کمک موثری برای سازمان توریسم جهانی در برجسته تر کردن ارتباط متقابل میان توریسم با کاهش فقر و حفاظت از تنوع زیستی باشد، اما اکنون جامعه و افراد فعال در صنعت توریسم به طور فزاینده ای از مسئولیت و نقش خود دراین زمینه آگاه شده اند. درواقع توریسم صنعتی است که می تواند بیشترین سهم را در مشارکت برای حفاظت از تنوع زیستی ایفا کند. این امر همچنین از طریق مشارکت در اقدامات ساده ای توسط گروه های تورگردانی برای به حداقل رساندن فشار و خسارت به حیات وحش یا تامین تسهیلات و تجهیزات لازم تنها از   ذخایرپایدار و به روش های کم خطر برای طبیعت میسر است.»
 بان کی مون در پایان به همه  گروه ها و سازمان ها و موسسات فعال در صنعت توریسم توصیه کرده است که درآستانه روز جهانی توریسم ، در جهت رشد آگاهی ها در باره اهمیت حفاظت از تنوع زیستی و حیات کره زمین تلاش کنند و نیز از تمام شرکا و بخش های وابسته به صنعت توریسم نیز خواسته است تا تلاش های خود را در جهت فعالیت های کم زیان و طبیعت دوست بیش از پیش تقویت کنند. 
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد