صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

یکنواختی سرویس‌ها، دافعه بزرگ واحدهای خدماتی گردشگری در ایران

  در شرایط روز دنیا که صنعت گردشگری به لحاظ درآمدی و ارزآوری از صنعت خودروسازی و نفت هم پیشی گرفته، زیرگروه‌های مختلف این صنعت به منظور کسب سهم بیشتر از این چرخه مالی، هر روزه به دنبال ارائه سرویس‌های متنوع و گوناگون هستند. این در حالی است که عموم واحدهای گردشگری ایران سالهاست در ارائه خدمات دچار تکرار شده‌اند. 

 
  امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوزی در همه زمینه‌ها، تجهیزات و دستگاه‌ها و نوع پخت غذاها و نیز تشکیلات مجهز برای سرو انواع گوناگون غذا از ملیت های مختلف عمل سرویس دهی ها دگرگون شده و هر روز شاهد خلاقیت‌ نوآوری و توسط ملل مختلف برای عمل سرویس‌دهی هستیم. هر یک هم تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر عمل سرویس دهی را با خواست و جلب مشتری وسلایق ورضایت مشتری بهبود بخشند.
 
  ژیان دربندی، کارشناس ارشد هتلداری با مردود خواندن سرویس‌های یکنواخت در صنعت گردشگری به CHN گفت: عمل سرویس دهی یا بهتر است بگوئیم هنرسرویس دهی وسایل، دگرگون شده و نمی‌توان قوانین یکنواختی را برای این منظور بکار برد و یا ازقوانین و فرمول یکنواخت در تمام هتل ها و رستوران ها استفاده کرد. به همین دلیل دیگر از نام‌هایی همچون سرویس انگلیسی، سرویس روسی، سرویس آلمانی، سرویس آمریکائی و سرویس فرانسوی نامی برده نمی‌شود و منسوخ شده است. امروزه مردم نمی دانند از دست چپ غذا سرو کردن صحیح است یا از راست و توجهی هم نمی کنند. مهم خواست و رضایت مشتری است که در هنر سرویس‌دهی بکار می‌آید.
 
  وی افزود: دیگرنمی توان به گذشته این صنعت در قرون گذشته چشم دوخت که درآن زمان اگر در چند کشور یا چند رستوران به دلیل داشتن امکانات بیشتر و نبودن رقیب، عمل سرویس دهی آن ها با دیگران فرق داشت، اکنون نیز به چشم یک ابتکار یا الگو نگاه کرد. در عمل سرویس دهی، هنرهای گوناگونی وجود دارد که رفاه بیشتر را برای مشتریان به ارمغان می آورد.
 
  دربندی تصریح کرد: سرویس‌دهی باید بسته به کشور و سیاست‌های مدیریت هتل و رستوران متفاوت باشد. اگر در رستوران‌های لوکس مجارستانی که دارای موزیک زنده و نور خاصی است فردی در کنار میز مشتریان شروع به نواختن ویلون می کند و یا اگرنوعی از کباب را با سیخ های مخصوص که توسط دو نفر در هنگام سرو کردن جلوی میز مشتریان به آتش می‌کشند که تمام رستوران را روشن کند، به این معنی نیست که این سرویس یک سرویس بین‌المللی بوده و همه رستوران ها باید از او تقلید کنند و بگویند سرویس مجارستانی.
 
  او ادامه داد:‌ سال ها قبل تنوع رستوران ها آنقدر نبوده ولی امروزبه دلیل ارتباطات سریع جوامع بشری آداب ورسوم فرهنگ های مختلف با هم تلفیق شده و فرهنگ دیگری را تشکیل داده است. این فرهنگ‌های گوناگون، بیشترین تاثیر را روی صنعت کترینگ گذاشته و هنر سرویس دهی را دگرگون کرده است . وقتی سرویس انگلیسی یا فرانسوی ترکیبی از چند سرویس باشد دیگر نمی توان نام سرویس فرانسوی یا انگلیسی بر آن نهاد. از سوی دیگر هر کشوری غذا را با ذائقه های مختلف طبخ و تولید کرده و برای سرو غذا نیز از فرهنگ مخصوص خود استفاده می کنند و دیگر از سرویس‌هایی که دربالا نامبرده شده استفاده نمی‌کند. 
   دربندی گفت: زمانی سرویس فرانسوی بهترین نوع سرویس دهی در جهان بود و شهرت داشت اما امروزه دیگر اینطور نیست.
 
  به گفته این مدرس هتلداری رسم ورسوم ملت ها ، تنوع انواع رستوران و نوع غذاها ، نوع وسایل پخت پز، مواد اولیه، نوع پخت ، تکنولوژی ، دگرگونی ها و ابتکارات ملل مختلف، سرویس دهی های گوناگونی بوجودآورده وباعث شده هنرسرویس دهی از یکنواختی خارج شود. 
 
  دربندی گفت: تنوع غذاها وسروهای گوناگون ملل جهان دررستوران ها آنقدر زیاد شده که هر چند وقت شاهد تغیرات کلی در هنرسرویس دهی و نوآوری های تازه هستیم بنابراین اگر واحدهای پذیرایی ایرانی بخواهند از یک نوع سرویس خاص استفاده کرده و در انجام آن پافشاری کنند مشتریان خود را ازدست خواهند داد.
 
  وی در پایان خاطرنشان کرد: سرویس های یکنواخت دیگر جایگاهی درصنعت کترینگ ندارد. حال چنانچه برنامه‌ریزان و فعالان صنعت هتلداری دست از تقلیدبردارند، در ایران نیز هر روز شاهد ابتکارات نو و خلاقیت‌های بیشماری خواهیم بود که رضایت مشتریان و ارتقاء هنر سرویس‌دهی درصنعت هتلداری و کترینگ را به همراه خواهد داشت.   
منبع: خبرگزاری میراث‌فرهنگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد