صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

اقامت گردشگر خارجی در ایران؛ میل به زندگی سنتی

  هتل‌های سنتی در کنار احیاء خانه‌های تاریخی باعث ایجاد علاقه‌مندی و میل زندگی سنتی برای گردشگران خارجی شده است. این علاقه‌مندی تا آنجایی پیش رفته که گفته می‌شود، امروز گردشگران خارجی بیشتر دوست دارند زندگی سنتی را در این هتل‌ها تجربه کنند. 

از عمر ساخت هتل‌های سنتی در ایران چندان نمی‌گذرد و طی یک دهه گذشته این فکر و ایده که به نوبه خود چند محور فرهنگی را توأما دنبال می‌کند بیشتر از قبل به عمل تبدیل شده و مثلا در شهری مثل یزد 22 هتل سنتی شکل گرفته است.
 
  احیاء خانه‌های تاریخی که به شکلی فرسوده در آستانه ویرانی کامل بودند یکی از محور‌های فرهنگی ساخت هتل‌های سنتی بود؛ اما جاذبه و میل زندگی سنتی برای خارجی‌هایی که به ایران می‌آیند روی دیگر سکه ساخت هتل‌های سنتی است. همین امر باعث شده تا راهنمایان گردشگری و کسانی که فعالیت همراهی گردشگران خارجی در بافت‌های تاریخی را دارند، با معرفی این مکان‌ها،‌ به معرفی فرهنگ زندگی ایرانی نیز بپردازند.
 
 مصطفی فاطمی، یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری یزد و عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی خشت خام دراین‌باره به CHN گفت: «در این موضوع که گردشگران خارجی میل به زندگی سنتی را به رفاه هتل‌های چندستاره ترجیح می‌دهند شک نکنید. آن‌ها به یزد می‌آیند و اقامت در هتل‌های سنتی را در الویت برنامه‌هایشان قرار می‌دهند.»
 
 وی در ادامه گفت: «گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند دید متفاوتی نسبت به گردشگرانی که به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند دارند. شاید گردشگران مسافر به اروپا دنبال تفریحات دیگری هم باشند اما ایران با گستره فرهنگی و تاریخی، پذیرای گردشگران فرهنگی است و همین امر باعث می‌شود تا برای اقامت، هتل‌های سنتی به جای استفاده از هتل‌های چند ستاره انتخاب شوند.»
 
  گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند جویای فرهنگ و پیشینه تاریخی این کشور هستند. بر همین اساس علاقه‌مندند که در بستر تاریخی فرهنگی ایران زندگی کنند و هتل‌های سنتی امکانی برای رسیدن به این هدف هستند.
 
  اما این تصور وجود دارد که شاید هتل‌های سنتی برای گردشگران داخلی چندان جذاب نباشد؛ فاطمی دراین‌باره موافق نیست و معتقد است که میل به حضور گردشگران داخلی در هتل‌های سنتی شاید کمتر از گردشگران خارجی باشد، اما از درصد قابل توجهی برخوردار است.
 
  وی در این‌باره می‌گوید: «ایران جهانی در یک مرز است. شما وقتی از شهری به شهر دیگر و مخصوصا وقتی از استانی به استان دیگر می‌روید با تغییر گویش و فرهنگ و اندیشه مواجه می‌شوید. همین امر باعث می‌شود گردشگران داخلی با ورود به شهری مثل یزد، میل به زندگی به سبک یزدی‌ها داشته باشند. به این ترتیب در بافت تاریخی و هتل‌های سنتی ساکن می‌شوند.»
 
  اما آنچه به نظر می‌رسد در این میان مهم است، اهمیت بخشیدن به ساخت هتل‌های سنتی به عنوان نیاز امروز گردشگری خارجی است. فاطمی دراین‌باره معقتد است: «خیلی هم تلاش کنیم قادر به ساخت هتل‌هایی با کیفیت و استانداردهای جهانی نیستیم. سرمایه ما برای آن‌که گردشگر را راضی نگه داریم همین هتل‌های سنتی است. زیرا گردشگران از خیلی کاستی ها و کمبودهای این هتل‌ها چشم‌پوشی می‌کنند و در نهایت راضی از شهرهای تاریخی می‌روند.»
 
  از سوی دیگر هتل‌های سنتی که پیش از آن خانه‌های سنتی بودند، در بافت‌های تاریخی واقع شده‌اند که در یک دور‌ه‌ به دلیل رفتن ساکنین بومی، محل زندگی مهاجرین و غیر بومی‌ها شده است. همین موضوع امنیت در بافت تاریخی را دچار معضل کرده است.
 
  فاطمی دراین‌باره می‌گوید: «گردشگری که به هتل‌های سنتی مراجعه می‌کند مایل است که وسیله نقلیه‌اش در جای امنی نگهداری شود و زمانی که در بافت قدم می‌زند، امنیت کاملی داشته باشد. اما این مشکل هنوز در بافت تاریخی حل نشده است.»
 
  وی در ادامه می‌افزاید: «البته این مشکل همه آثار تاریخی است. معمولا آثار تاریخی نیز در بخش‌های تاریخی که از آن به عنوان بافت تاریخی یافت می‌شود وجود دارند. به این ترتیب گردشگرانی که در هتل‌های سنتی اقامت ندارند ولی به آثار تاریخی شهرها سرک می‌کشند هم وجود دارند. اما امروز وضعیت امنیتی بهتر شده و مردم با درآمدساز شدن بافت‌های تاریخی به خانه‌‌هایشان برگشتند و وضعیت فرهنگی بافت هم رو به بهبود است.»
 
  فاطمی ساخت و سازهای غیر مجاز در بافت تاریخی را به عنوان بخشی از خدمات‌رسانی به زیان آن می‌داند و می‌گوید: «برای بهبود وضعیت فرهنگی بافت تاریخی، دست به ساخت مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه با ارتفاع غیرمجاز می‌زنند که همین امر باعث مخدوش شدن بافت تاریخی و مرگ تدریجی آن می‌شود.»
 
  به گفته وی ایجاد هتل‌های سنتی در بافت تاریخی یزد باعث افزایش قیمت زمین شده و به این ترتیب دوباره شرایط فرهنگی بافت به حالت گذشته خود و بومی شدن منطقه برمی‌گردد.
 
وی در پایان وضعیت گردشگری یزد را از جمله معضلات هتل‌های سنتی یاد کرد و گفت:‌ «رکود گردشگری در تابستان امسال بی‌سابقه بوده و باعث کاهش گردشگری در منطقه شده است که در دراز مدت می‌تواند زیان‌بار باشد.»
 
  در حال حاضر یزد با 22 هتل سنتی بیشترین مراکز اقامتی سنتی را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است. با این حال گرمای تابستان این شهر رکود گردشگری را به همراه داشته و هنوز معلوم نیست که در فصل‌های آتی این مشکل حل می‌شود یا نه؟
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نظرات 1 + ارسال نظر
زائر69 سه‌شنبه 30 شهریور 1389 ساعت 16:20 http://www.zaer69.blogfa.com

سلام.

خوبی؟

آدم وقتی که میمیره آزاد میشه .آزاد آزاد .
دیگه نه از عشق خبری هست نه از غم . نه از پول و نه از
...........
مطالبتم مثل وبلاگت زیباست.
مخصوصا این پست آخریه/
آپم بدو بیا. منتظرتما


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد