صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

افزایش استقبال گردشگران خارجی از مراکز اقامتی محلی

  افزایش تمایل گردشگران خارجی برای حضور و اقامت در خانه‌های بومی و محلی تاریخی طی چند سال گذشته، سبب سودآوری بالای این مراکز اقامتی در ایران شده است. این در حالی است که هتلداران کشور از کمبود توریست گلایه‌مند هستند. 

  سال‌هاست که علاقه‌مندان به صنعت گردشگری و فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی به بازسازی و تجهیز خانه‌های قدیمی می‌پردازند. خانه‌هایی که توانسته گردشگران بسیاری را جذب و به رونق اقتصادی منطقه کمک کند. این در حالی است که برخی از هتل‌داران براین باورند که سرمایه آنان برای ساخت هتل به راحتی برگردانده نمی‌شود.
   

مازیار آل‌داوود، از اهالی گرمه است. فرنگ رفته و با آداب و رسوم اروپاییان آشناست. اما دلباخته سنت و شیوه زندگی ایرانیان و مهمان ‌نوازی آنهاست. از این رو 10 سالی است که از فرانسه به ایران بازگشته، زندگی شهری را رها کرده و به بازسازی خانه اجدادی خود در روستای گرمه پرداخته است.روستایی کویری در استان اصفهان و در نزدیکی خور و بیابانک.
  مازیار آل داوود درباره چگونگی مرمت خانه و حمایت‌های مالی و معنوی سازمان متولی میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: «من به دنبال کمک و حمایت سازمان‌های دولتی نبودم نه این‌که  بی‌نیاز از این پشتیبانی‌ها بودم، که طاقت و تحمل پذیرفتن شرایط دشوارشان را نداشتم و ترجیح دادم عطای این کار را به لقایش ببخشم. در حقیقت توان رفت و آمدهای پی در پی و سپردن وثیقه ملکی و معرفی ضامن معتبر و چه و چه و چه در من نبود اما مسئولان استان، وام‌های کوچکی را در اختیار اهالی روستا گذاشته‌اند که اگرچه کافی نیست اما شاید کمی کارساز باشد.»
 
آل داوود که اکنون به آموزش جذب گردشگر به مردم روستای گرمه پرداخته می‌گوید: «من آموزش تئوریک به اهالی روستا نمی‌دهم چون فارغ‌التحصیل رشته گردشگری یا برخلاف تصور عامه معماری نبوده‌ام و هیچ‌گونه تحصیلات دانشگاهی ندارم اما مردم روستا به خانه من می‌آیند و برخوردم با گردشگران را می‌بینند و به طور عملی یاد می‌گیرند که باید با گردشگران، چگونه برخورد کنند.»
 
او بازسازی و تجهیز خانه‌های روستایی را یکی از بهترین راه‌های رونق اقتصادی می‌داند و براین باور است که « بسیاری از مردم از زندگی شهرنشینی و تلفن همراه و کامپیوتر و اینترنت خسته شده‌اند و دلشان می‌خواهد زندگی در بافت روستایی را تجربه کنند و این در حالی است که در روستای گرمه و مصر و فرحزاد، همچنان از روش‌های سنتی در زمینه پختن غذا و کشاورزی و نگه‌داری از گوسفندان استفاده می‌شود و همه اینها، ظرفیت‌هایی است که به جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه، کمک بسیار می‌کند، تا آنجا که بسیاری از روستاییان که به شهر مهاجرت کرده بودند، خواهان برگشت به گرمه و مصر شده‌اند.»
 
آل داوود، گردشگران را سفیران خوبی برای معرفی و انتقال فرهنگ و هنر ایران به دیگر کشورها می‌داند و می‌گوید: امسال، ایران را چهارمین کشور از 5 کشور مهمان‌نواز دنیا دانسته‌اند؛ بنابراین ایرانیان، برخلاف تمام تبلیغات منفی، می‌توانند سهم بسزایی در جذب گردشگر خارجی داشته باشند. ضمن این‌که تفاوت‌های فرهنگی که در این جامعه وجود دارد هم از عوامل موثر در این زمینه است.
 
آل داوود، هربار می‌تواند 100 مهمان را در خانه روستایی خود، جای دهد و این در حالی است که اتاق‌های خانه او در گرمه از شش ماه پیش، رزرو می‌شوند. بنابراین گرچه به گفته خود، تا به حال 40 میلیون تومان برای مرمت و تجهیز خانه روستایی‌اش هزینه کرده اما این مبلغ در همان یکی دو سال اول به وی برگردانده شده است.
این در حالی است که علی اصغر رضایت، رییس جامعه هتل‌داران اصفهان معتقد است :«سرمایه کسانی که در شهری چون اصفهان، هتل می‌سازند، به راحتی و حتی طی پنج سال برگردانده نمی‌شود.»
 
او در پاسخ به این‌که به طور میانگین برای ساخت یک هتل چهار ستاره، چقدر هزینه می‌شود می گوید: متراژ و منطقه و امکانات هتل، تاثیرگذارند اما برای اقامت 100 مهمان به 50 اتاق احتیاج داریم و برای ساخت هر اتاق، 80 میلیون تومان هزینه می‌شود؛ یعنی برای ساخته یک هتل چهار ستاره در یک منطقه معمولی با امکانات متوسط، به 4 میلیارد تومان نیاز داریم؛ سرمایه‌ای که باید در یک فاصله زمانی پنج ساله برگردانده شود و به ندرت این اتفاق می‌افتد.»
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد