صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

مرمت‌های غیر اصولی آثار تاریخی

     همان گونه که شاهد هستیم ایراد اساسی در بناهای تاریخی که در دوره های مختلف تحت برنامه مرمت قرار گرفته با بند کشی سیمان با روش‌های مختلف است (سیمان سیاه- سفید- مخلوط سیمان و خاک سنگ ).

این امر نیز با توجه به خاصیت مویینگی آجر و مصالح بنایی در انتقال رطوبت به صورت صعودی از سطوح مرطوب به سمت بالا و به دنبال یافت راه تبادل حرارتی و رطوبتی مصالح بهترین نقطه فاصله بین سطوح است که با ملات‌‌های چسبنده غیر عایق به هم متصل شده اند این نقطه اولین سطح ممکنه طلاقی دیوار با فضای باز ایجاد می شود.

این نقطه ممکن است از اولین فضای قابل رویت سطح زمین و یا اینکه بعد از سطوحی که عموما الحاقی و مانع دفع رطوبت باشد و یا اینکه فضایی باشد که توسط عوامل مخل و الحاقی در بنا ایجاد شده باشد که این عامل در تجزیه و فرسایش آجر و شالوده بنا تأثیر فراوانی دارد.

غالبا این عامل فرسایش در بناهای بازسازی شده غیر فنی به دلیل استفاده مفرط از ملات و اندود سیمان و پوشش‌های سنگی و عایق به وضوح مشخص است که این امر در بناهای تاریخی واجد شرایط هم مشخص است.

چرا که در دوره های متوالی احیای و مرمت‌های اضطراری به دلیل عدم وجود کارشناس و استاد کار متخصص و دیدگاه مرمتی منجر به بازسازی غیر فنی بنا شده که بعد از طی یک مدت کوتاه شاهد ضایعات جدی تری در بنا می شویم که این ضایعات به دلیل افزایش صعودی رطوبت منجر به تخریب بدنه ها – جداره ها- تزیینات و سطوح باارزش بنا و شالوده اصلی بنا می شود.

این امر وقتی نمایان می گردد که شاهد متلاشی شدن بنا و چاره اندیشی و احیای آن به طور عملی ارائه می شود.

اولین گام طرح احیاء بنا زدودن اندودهای سیمانی و بندهای میانی بنا در دستور کار قرار می گیرد.

لذا یک نهاد مرمتگر بنا بر اساس الگوهای ارائه شده طرح مرمت اقدام به زدودن لایه ها و بندهای زائد مورد نظر می نماید که این امر همانا با ضربات پی در پی تیشه و چکش به بدنه ها و نیز جداره ها و متلاشی نمودن و لبه خود آجرها می گردد.

در این زمان نیز نهاد مرمت گر قصد احیاء بنا را داشته اما خود با دست کارشناسانه اقدام به صدمه جدی بنا می کند.

 

اما چاره چیست؟

1-قبل از آغاز هر گونه عملیات مرمتی بنا باید کاملا شناخته شده و مطالعات آسیب شناسی به طور کارشناسی صورت پذیرد.

2-در بناهایی که مرمت های غیر اصولی صورت پذیرفته نسبت به حذف اقدامات مربوطه اقدام کرده که این امر جزء رعایت موارد ذیل امکان پذیر نخواهد بود:

الف: استفاده از مطالعات دقیق آسیب شناسی
ب: استفاده از استاد کاران با تجربه و آشنا به امر مرمت ابنیه تاریخی
ج: اجرای کار به روش روزمزدی

اما چرا در پی انجام و یا پیش بینی این تدابیر عملا جای سئوال باقی می ماند که مجددا آجرهای اصلی بنا دچار صدمات و آسیب دیدگی جدی بر اثر لایه برداری و برداشت بندهای زائد بنا می شود.

پاسخ را در این همه تکنولوژی و انباشت تجربه ها در کجا باید جستجو کرد.

باید در بین کارشناسان با تجربه استاد کاران و نهادهای تخصصی مرمتی و یا اجرای عملیات به روش آزمون و خطا جستجو کرد و یا با به کار گیری ابزار و تکنولوژی همراه با تجربیات و علم روز اقدام کرد.

کارشناس حفاظت از ابنیه سازمان میراث فرهنگی همدان  

نظرات 1 + ارسال نظر
راشین دوشنبه 25 مرداد 1389 ساعت 16:14 http://www.liapic.mihanblog.com

سلام
وبلاگ خوبی داری

خوشم اومد،جالب
به منم سر بزن وبا دادن نظر سرافرازم کن
اگه مایل بودی تبادل لینک کنی مرا با نام
(همه راهها عاشق عبورند) لینک بفرما وبه منم خبر بده تا فوری لینکت کنم
با سپاس[گل]
http://www.liapic.mihanblog.com/post/3897

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد