صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

رامسر شهری میان دریا و جنگل

  به جرأت می‌توان گفت که رامسر در میان شهرهای نوار ساحلی خزر، یگانه شهری است که فاصله جنگل تا دریا در آن به حدود یک کیلومتر می‌رسد. برخی از این مناطق هنوز بکر و دست نخورده اند؛ اما با این همه رسیدگی چندانی به این نعمت‌های خدادادی نمی‌شود.
  قله‌های جنگلی مخروطی شکل در کنار دریا و شهر قرار گرفته‌اند و رودخانه صفارود در میانه شهر جاری است.
  حیات وحش و تنوع جانوری رامسر به دلیل وجود جنگل های انبوه و کوهستان های وحشی و مراتع بسیار، زیستگاه انواع حیوانات وحشی از جمله خرس، خوک، پلنگ، بز کوهی، روباه، خرگوش، گرگ، شوکا، سمور، میش و... بوده و ببر مازندران نیز در گذشته در این جنگل‌ها زندگی می کرده است.
  برخی مورخان بر این باورند که ساکنان نخستین نواحی ساحلی ایران را اقوام بومی آسیایی تشکیل می‌دادند و گفته می‌شود که نام کهن این سرزمین پورستان بوده است. سپس آریایی‌ها به سبب شرایط خوب آب و هوایی به آسیا مهاجرت کرده و نخستین طوایف آریایی در این مکان ساکن شدند.
  این شهر از گذشته‌های دور از چندین آبادی و ولایت تشکیل شده بود که به «سخت سر» معروف بوده است و در واقع؛ منطقه رامسر را در روزگاران کهن، گرمه رود می‌گفتند و پس از آن تا انقراض قاجارها سخت سر یا سوخته سر مصطلح بود که یکی از دلایل این نامگذاری، وجود صخره‌های آهکی و زمین‌های سخت بوده است.
  در عین حال به گفته مردم، سبب این نامگذاری این بوده که در گذشته‌های دور، رامسر هرگز به یاد ندارد که مردمش در برابر زورگویان دوره خود تسلیم شده باشند و با سرسختی تمام مبارزه می‌کردند؛ اما در زمان رضا شاه و بنا به گفته خود وی، این مردم را رام و شهر را رامسر نامیده‌اند.
  از سال 1300 شمسی با ساخت بناهای مجلل و مهمانخانه‌های نو و نیز به دلیل وجود چشمه‌های آب معدنی گرم به همراه چشم‌اندازهای طبیعی بسیار جذاب به رامسر توجه بیشتری شد.  

نمایی از شهر رامسر 

  از آن پس، شهر رفته رفته توسعه یافت و امروز دارای جمعیتی بیش از 30هزار نفر است. پلاژهای ساحلی، هتل قدیم رامسر، موزه تماشاگه خزر، جواهرده و قلعه مارکوه از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین نقاط منطقه رامسر هستند.
  محمد شربتدار، مدیر هتل‌های آزادی رامسر ضمن تأکید بر تلاش و دقت هر چه بیشتر مسئولان هتل قدیم رامسر در حفظ و نگهداری این اثر تاریخی درباره پیشینه هتل می‌گوید: «پیشینه این هتل به سال 1310شمسی باز می‌گردد که در سال 1313 به بهره برداری رسیده است.طراح آن یک مهندس ارمنی ایرانی الاصل- که تحصیلات خود را در زمینه معماری در آلمان انجام داده- به نام غریبیان بود. این هتل با توجه به معماری هنر پیش از اسلام و هنر جدید آلمان طراحی شده است. با توجه به اهمیت نگهداری این اثر به‌عنوان یک اثر تاریخی و نیز مصالح به کار رفته در این بنا که عموماً از چوب است و همچنین رطوبت آب و هوای شمال کشور، ما نهایت تلاش خود را برای حفظ آن از هر گونه آسیبی می‌کنیم.»
  با توجه به موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های طبیعی رامسر، گردشگاه‌ها و نقاط طبیعی دیدنی بسیاری در این شهر و اطراف آن وجود دارد که عبارتند از: پارک جنگلی صفارود که در9کیلومتری رامسر و در نزدیکی جاده جواهرده که چشمه‌های آب سرد معدنی در آن واقع شده است، پارک جنگلی دالخانی در 30کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در مسیر جاده جنت رودبار و تپه‌های جنگلی که برای شکار و کوهنوردی بسیار مناسب است.
  علاوه بر اینها ویلاهای باشکوه و باغهای مرکبات و کیوی، دهکده ییلاقی جواهرده در 25کیلومتری جنوب غربی رامسر و در پای قله سمام کوچک که آثار باستانی نیز در آن دیده می‌شود و چشمه‌های آب گرم و سرد رامسر که بسیار مشهور بوده و رامسری‌ها بر این باورند که استفاده از این آب گرم‌ها به صورت آب تنی و غرغره کردن برای رفع دردهای استخوانی و مفاصل، دیابت، بیماری‌های قلبی، عصبی و فشار خون بسیار مفید است و چشمه‌های آب سرد نیزهم اکنون به صورت بهداشتی و از طریق لوله کشی در دسترس گردشگران قرار می‌گیرد. 
   

  بناهای دیدنی و آثار تاریخی نیز در رامسر بسیارند و مهمانخانه بزرگ رامسر یکی از دیدنی‌ترین آنهاست که در میان یک باغ مجلل روی تپه‌ای جنگلی و روبه‌روی شهر قرار دارد.
  بقعه آقا سید محمد، امامزاده سید تقی، مسجد و مدرسه عبدالباقی خان، مسجد آدینه و آسا سعید جواهر ده و قلعه پاره نساء از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند.
  توجه نکردن بیشتر مسافران به حفظ محیط زیست و تمیز نگهداشتن سرویس‌های بهداشتی در برخی مناطق به ویژه در پارک‌های جنگلی سبب شده که گاه، به رغم وجود سطل آشغال و امکانات جمع آوری زباله‌ها، در گوشه و کنار این مناطق رد پای زباله‌ها و آلودگی‌های ناخوشایند دیده شود.
  رامسر اگرچه به نسبت شهرهای بزرگ ایران، شهر کوچکی است اما دارای کتابخانه، مراکز فرهنگی و ورزشی بسیاری بوده که برخی قدمتشان به بیش از 40 سال می رسد و از این رو بسیار مشهور هستند. 
  

   فرماندار رامسر، با تأکید بر اینکه در حال حاضر در استان مازندران از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری از جمله امکانات رفاهی، اقامتی و تفریحی کمترین مشکل را داریم، می‌گوید:«در گذشته ما مشکلات بسیاری را در این زمینه داشتیم اما خوشبختانه امروز این مشکلات به حداقل رسیده و همچنان نیز تلاش می‌شود تا باقی این مشکلات را نیز برطرف کنیم.»
آقای باباخانی با اعلام برنامه‌های آینده برای توسعه شهر رامسر از طرح در دست بررسی ترمیم بافت فرسوده این شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید:«طرحی برای ترمیم بافت فرسوده شهر در دست بررسی است و فعلاً مشغول انجام یکسری کارها در زمینه ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران هستیم. فرودگاه رامسر را نیز که زمانی تنها هواپیماهای کوچک می‌توانستند در آن فرود بیایند، تا حد زیادی توسعه داده‌ایم.» (همشهری)


منبع: iran-tourism.ir

نظرات 3 + ارسال نظر
ehsan جمعه 8 مرداد 1389 ساعت 15:56 http://ehsan.gstalar.cz.cc

سلام
وبلاگ خیلی قشنگی داشتی![قلب]
به سایت ما هم سربزن...
منتظرت هستم.
لینک سایت ام:
ehsan.gstalar.cz.cc[قلب]

مینا جمعه 8 مرداد 1389 ساعت 16:00 http://www.clicksaz.com/post/33

سلام
وبلاگ خوبی داری
بهت نظر دادم تا اگر با تبادل لینک موافقی به این پستی که آدرس دادم بیای و منو لینک کنی سپس همونجا هم لینکت را بگی تا لینکت کنم
مرسی
با تشکر مجدد از وقتت
[گل]

مهدی جمعه 15 مرداد 1389 ساعت 00:03

احمد جون دمت گرم بابا
خوشم میاد هنوز هم حال و حوصله مطلب جمع کردن داری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد