صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

آیین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی

 آیین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی – مصوب سال ۱۳۷۰ 
 

  قوانین و ضوابط:  

    ماده 1 – به منظور ترغیب و جذب جهانگردان خارجی در قالب گشت های سیاحتی به کشور ، سفارتخانه ها و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند تسهیلات و خدمات صدور روادید سیاسی برای اتباع کشورهای مختلف جهان که دارای مناسبات سیاسی با ایران هستند و به قصد بازدید و سیاحت و زیارت به ایران سفر می کنند را حداکثر ظرف 10 روز فراهم کنند.
    ماده 2 – تمام مأموران ناظر بر ورود و خروج اتباع بیگانه شامل اداره گذرنامه – گمرک – فرودگاه – راه آهن – بنادر مستقر در مبادی ورود و خروجی مرزها و همچنین، شهر موظفند تسهیلات لازم را برای جهانگردان فراهم کنند.
    ماده 3 – سازمان هواپیمایی کشوری ،‌ راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر کشتیرانی ، شهرداری ها ، سازمان پایانه ها و گمرک موظفند محل مناسبی را برای استقرار دفاتر اطلاعات جهانگردی در مبادی ورودی و خروجی و داخل شهرها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند.
    ماده 4 – علاوه بر کالاهای قابل ورود توسط مسافران و اعمال معافیت های گمرکی که براساس ضوابط مصوب تعیین شده است،‌ هر جهانگرد می تواند کالاهای مشروح زیر که جنبه تجاری نداشته و عرفأ می تواند همراه داشته باشد به کشور وارد کند و به هنگام خروج از کشور خارج نماید ، فهرست این وسایل در برگه ”کالای همراه جهانگرد“ در گمرک ثبت می شود.
    جواهرات شخصی
    یک عدد دوربین عکاسی
    یک عدد دوربین ویدئو یا فیلمبرداری غیرحرفه ای
    یک عدد دوربین چشمی
    یک دستگاه وسیله موسیقی قابل حمل
    یک دستگاه رادیو پخش و ضبط قابل حمل
    یک دستگاه کامپیوتر شخصی قابل حمل
    جعبه وسایل کمک های اولیه
    یک چارد اردویی با وسایل آن
    وسایل ورزشی از قبیل ماهیگیری ،‌قایق تفریحی کوچکتر از 5/5 متر، وسایل اسکی معمولی و آبی ،‌راکت تنیس و وسایل مشابه .
    
    تبصره – ورود تفنگ های شکاری براساس آئین نامه ای خواهد بود که جداگانه تهیه و به هیئت دولت ارائه می شود.
    
    ماده 5 – مسافران خارجی و جهانگردان یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که با خودروی شخصی خود وارد کشور می شوند ، هرگاه برای آن خودرو جواز عبور از کانون های جهانگردی کشورهای ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایط نقلیه شخصی سال 1954، منعقد در نیویورک در دست داشته باشند و به گمرک ورودی ارائه دهند می توانند تاسه ماه با توجه به مدت اعتبار جواز بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تادیه وجه الضمانی به گمرک از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و یا در مدت مزبور چندین بار با وسیله خود از راههای مجاز وارد و خارج شوند.
    
    اداره گمرک می تواند به درخواست متقاضی در صورت داشتن عذر موجه مدت استفاده از وسیله نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند.
    
    تبصره 1- استفاده از مزایای این ماده موکول به این است که جواز عبور دارای سه شرط باشد :
    
    الف – جواز مزبور برای ورود وسیله نقلیه به ایران دارای اعتبار باشد.
    
    ب – مندرجات و اوصاف مذکور در جواز عبور با مشخصات وسیله نقلیه وارده مطابق باشد.
    
    ج – در هیچ یک از قسمت های مختلف جواز مزبور آثار قلم خوردگی یا حک و اصلاح وجود نداشته باشد مگر اینکه کانون صادرکننده جواز ، اصلاحی را که بعمل آمده با مهر و امضاء‌ خود گواهی کرده باشد.
    تبصره 2- ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران شش ماه متوالی یا بیشتر درخارج اقامت داشته باشند.
    
    ماده 6- هر جهانگرد هنگام خروج از کشور می تواند علاوه بر لوازم شخصی ، یک قالی یا قالیچه تا حداکثر 3 مترمربع ، صنایع دستی ،‌آلات موسیقی ایرانی و سایر کالاهای ایرانی را درحدی که جنبه تجاری نداشته باشد از کشور خارج کند.
    
    تبصره 1- خروج اشیای عتیقه ،‌مسکوکات قدیمی ،‌ آثار اصیل فرهنگی ، کتب خطی،‌ تابلوهای نقاشی عتیقه و مانند آنها مجاز نیست .
    
    تبصره 2 – خروج سه کیلو خاویار ممهور به مهر و با پلمپ شرکت شیلات و قبض خرید فروشگاه های شیلات فرودگاه بلامانع است.
    
    ماده 7 – جهانگردانی که از ایران عبور می نمایند همچنان، تسهیلات گمرکی مذکور در مواد 174 و 180 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی برخوردار خواهند بود.
    
    ماده 8 – گمرک ایران موظف است صندوق هایی را برای نگهداری کالاهای قابل ورود و غیرقابل ورود جهانگردان با اخذ هزینه انبارداری در انبار موقت مرزها تأمین کند. حداکثر مدت نگهداری 4 ماه است. مقررات و هزینه نگهداری کالاها و بیمه (در صورت تمایل جهانگردان ) در پشت قبض رسید درج می شود.
    
    ماده 9 – در مسیرهای عمده رفت و آمد جهانگردان اعم از جاده ها ،‌پایانه های مسافرتی هوایی ،‌زمینی ،‌دریایی داخل و خارج شهرها بازار و اماکن تاریخی و دیدنی ،‌ تابلو و علایم راهنما به زبان های فارسی و در صورت لزوم زبان های دیگر با رعایت معیارهای بین المللی و رایج به وسیله دستگاه های اجرایی و با نظارت و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و نصب می شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عناوین تابلوها و علایم موردنیاز را به دستگاه های ذیربط اعلام خواهد کرد. زمانبندی نصب علایم و تابلوها با توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های ذیربط انجام خواهد گرفت .
    
    ماده 10 – به منظور توسعه و گسترش هماهنگ مسافرت های دریایی ، سازمان بنادر و کشتیرانی موظف است علاوه بر ایجاد تسهیلات لازم برای پذیرش کشتی های مسافربری و قایق های تفریحی و ورزشی حامل جهانگردان و قایقرانان ،‌تعرفه های ترجیحی با تخفیف ویژه برای شناورهای مذکور فراهم کند.
    
    ماده 11 – مرکز آموزش خدمات ایرانگردی و جهانگردی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی موظف است برای تمام افراد شاغل در بخش جهانگردی و دفاتر خدمات مسافرتی و تأسیسات اقامتی و پذیرایی و ضوابط و مقررات فعالیت می کنند خدمات آموزشی کاربردی فراهم کنند. همچنین ، تمام مراکز جهانگردی موظند براساس بخشنامه های معاونت سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به آموزش کارکنان خود اقدام و گواهینامه لازم را دریافت کنند.
    
    ماده 12 – الف : تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تأسیسات مشابه از جمله مؤسسات داخل تأسیسات جهانگردی از نظر پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی مشمول تعرفه بخش صنایع می باشند و شهرداری ها موظفند عوارض مقرر را فارغ از نوع پروانه و کاربری زمین براساس تعرفه بخش صنایع و با معافیت ازعوارض عرضه غیر از عوارض نوسازی ، فقط در مورد ساختمان محاسبه و دریافت کنند.
    
    تبصره : شهرداری ها موظفند برای افزایش زیربنای تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی عوارض مقرر را براساس تعرفه بخش صنعت و یا حداکثر تخفیف محاسبه و دریافت کنند .
    
    ب : تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و دفاتر خدمات مسافرتی از نظر هزینه های سوخت ، آب ، برق و تلفن اعم از انشعاب و مصرف مشمول تعرفه های بخش صنایع است و دستگاه های ذیربط موظفند هزینه های مربوط را فارغ از نوع پروانه ساخت ، کاربری محل و میزان مصرف براساس تعرفه بخش صنعت محاسبه و دریافت کنند.
    
    مراتب مندرج در مواد 2 لغایت 8 مصوبه فوق الذکربه منظور اطلاع و اجرا در گمرک ابلاغ می گردد. ضمنأ چنانچه طبق مقررات صادرات و واردات برای کالاهای همراه مسافر درورود و خروج تسهیلات بیشتری پیش بینی شده باشد ؛ تسهیلات مذکور برای جهانگردان لازم الاجرا می باشد.  
 منبع: سایت کتاب اول

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد